Seminaret inneholdt et variert program fra kulturelt innslag v/fagmiljøet musikk, Silje Kathinka Erichsen og Jon Sverre Torstensen. Lærerutdanningsbarnehagene fortalte om sine erfaringer i utviklingsarbeidet om simulering som pedagogisk metode.
I parallellsesjonene ble det fokus på oppdatert forskning innen relevante tematikker, og tid til refleksjon og diskusjon i mindre grupper innenfor «Algoritmisk lek og programmering i barnehagen» v/Marianne Hagelia, «De yngste barnas risikovurdering og håndtering» v/Alexsander Olsen, og «Veiledning og vurdering av studenter i praksis» v/Henriette Aastebøl Minge, Camilla Synnøve Høvik og Beate Lund- representanter for ressursgruppa og mentorordningen for nye praksislærere (LUB).
Det ble også holdt en egen parallellsesjon for styrere/enhetsledere med fokus på «Hele barnehagen tar imot studenter» v/ styringsgruppa i LUB; Tommy Larsen, Tone, Ingvaldsen, Alice Bislingen, Mette Jæger og Merete E. Lunde.
I evalueringen i etterkant ga deltakerne positive tilbakemeldinger på at dagen hadde vært interessant, lærerikt og engasjerende. Flere ga også uttrykk for at de ønsket å lære mer om simulering i barnehagekontekst.