Lærerutdanningsbarnehager 2025

Dette bildet er delt opp i tre. Første del av bildet viser inngangspartiet ved Høgskolen i Østfolds studiested i Halden, på en vintermorgen. Det midterste bildet viser tre personer som er i en samtale. Det siste bildet viser to barn som plukker høstløv på bakken. Illustrasjonsfoto: HiØ, Colourbox.no og Colourbox.no

Lærerutdanningsbarnehager 2025

Lærerutdanningsbarnehager (LUB) er et av innsatsområdene i strateginotatet Lærerutdanning 2025. Hensikten er å sikre høy kvalitet i praksisopplæringen og styrke forsknings- og utviklingssamarbeid mellom barnehager og universiteter/høgskoler med ansvar for barnehagelærerutdanning.

Kontakt

Dersom du har spørsmål og vil vite mer om prosjektet kan du ta kontakt med prosjektleder Beate Lund

Aktuelt

  • Simulering som forberedelse til praksis 19. feb. 2024

    Barnehagelærerstudenter på 1. trinn deltid forbereder seg til praksis ved å simulere møter med foreldre i hente- og bringe situasjoner i barnehagen

  • Presentasjon av forskning og utforsking av simulering i barnehagekontekst 20. nov. 2023

    Torsdag 16. november 2023 ble det gjennomført en fagdag på Litteraturhuset i Fredrikstad med tematikken; “Forskning på undervisning og pedagogisk praksis”.

    Lærerutdanningsbarnehagene bidro med sin pågående forskning og utforsking av simulering som pedagogisk metode i en barnehagekontekst. Både som undervisningsform for barnehagelærerstudenter, og som kompetanseutvikling i barnehager.

Lærerutdanningsbarnehagene

Barnehagelærerutdanningen ved HiØ har samarbeidsavtaler med mange barnehager i gamle Østfold fylke om praksisopplæring i utdanningen. Fem av disse barnehagene er valgt ut som lærerutdanningsbarnehager og er dermed partnere i dette prosjektet. Barnehageeierne til disse barnehagene inngår også i prosjektet.

Samarbeidsprosjekter

I lærerutdanningsbarnehageskoleprosjektet samarbeider vi om flere prosjekter knyttet til barnehagelærerutdanningene. Vi samarbeider om studentenes praksisopplæring, hvor vi jobber for at studentene skal erfare en enhetlig praksisopplæring på campus og i praksisfeltet. Vi samarbeider også om undervisning og veiledning, og har som mål at vi utvikler kompetanse gjennom dette styrkede samarbeidet.