Prosjektets mål
Målet for Lærerutdanningsbarnehage-prosjektet er å utjevne avstanden mellom praksis og campus gjennom samarbeid og gjensidig kunnskapsutvikling. Det er et mål å styrke barnehagelærerutdanningens relevans til profesjonsutøvelsen i praksis og til en forskningsbasert praksis i barnehagen.
Ved HIØ skal undervisningen ta utgangspunkt i erfarings- og kunnskapsbasert kunnskap. Barnehagelærerutdanningen skal være profesjonsorientert og praksis-nær, og det skal legges til rette for kontakt og samarbeid mellom utdanning og arbeidsliv for å dra veksler på de ulike læringsarenaene. Stortingsmelding nr.16 (2016-2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning legger vekt på verdien av forpliktende og nært samarbeid med praksis for å utvikle en kvalitetskultur i høyere utdanning. Der fremheves undervisningskvalitet som et meritteringsområde det skal satses på, og utdanningens praksisrelevans, forskningsforankring og tverrfaglig samarbeid settes opp som de tre vesentligste faktorene for å oppnå kvalitet.
Bakgrunn for prosjektet
Prosjektet er etablert med utgangspunkt i Kunnskapsdepartementets Nasjonale strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene - Lærerutdanning 2025. Strategien fremhever følgende punkter som viktige målsetninger for arbeidet:
- Et styrket samarbeid med praksisfeltet.
- Undervisning basert på forskning av høy kvalitet, og med relevans for lærerprofesjonen.
- Lærerutdanningskollegier med høy profesjonskompetanse og oppdatert praksiserfaring.
- Stabilt og gjensidig utviklende samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjonene og barnehagesektoren.
- Utjevning av avstanden mellom campus og praksis.
- Styrket praksisopplæring og FOU- samarbeid gjennom lærerutdanningsbarnehager.
Arbeidsgruppe
Arbeidsgruppa for Lærerutdanningsbarnehage-prosjektet ved Høgskolen i Østfold består av prosjektleder Beate Lund, høgskolelektor Merete Ellen Lunde og studieveileder- og praksiskoordinator Eileen T. Tveter. Ta gjerne kontakt med prosjektleder Beate Lund dersom du ønsker mer informasjon om prosjektet.