Arbeidsområder
- Styrke og utvikle fakultetets forskningsprofil og forskningsportefølje
- Utarbeide og sikre implementering av fakultetets forskningsstrategi blant annet gjennom oppfølging av aktivitetsplaner og forskningsprosjekter
- Være en pådriver i langsiktig kompetanseutvikling for å sikre at fakultetet til enhver tid har relevant og fremtidsrettet vitenskapelig kompetanse, i samarbeid med fakultetets ledergruppe
- Ivareta personalansvaret for fakultetets stipendiater, og legge gode rammer for oppfølging av fagansatte i kompetanseløp
- Lede og drifte fakultetets FoU-utvalg og representere fakultetet ved høgskolens sentrale FoU-utvalg
- Bistå dekanen i saker til fakultetsstyret
- Bistå instituttene ved tildeling av forskningstid til fagansatte
- Styrke det vitenskapelige samarbeidet mellom instituttene, på tvers av fakultetene og med eksterne aktører
- Sikre etterlevelse av lover, regler, rutiner og systemer forskere skal forholde seg til gjennom kvalitetsarbeid i forskning
Bakgrunn
- Ph.d. i fransk litteratur (NTNU)
- Seniorrådgiver i forskningsadministrasjonen ved Høgskolen i Østfold
- Førstebibliotekar ved Høgskolen i Hedmark
- Språk- og tidsskriftansvarlig i Tapir Akademisk Forlag/Unipub Forlag
Kurs
- 2019–2021: Certificate in Research Management (EARMA)
- 2018: European Funding Academy (i regi av Europa Media)
Publikasjoner
-
Nierenberg, Ellen & Fjeldbu, Øyvind Gjems
(2015).
How much do first-year undergraduate students in Norway know about information literacy?
Journal of Information Literacy.
ISSN 1750-5968.
9(1),
s. 15–33.
doi:
10.11645/9.1.1983.
Vis sammendrag
This study aims to document first-year undergraduate students’ information literacy (IL) skills at a typical university college in Norway. This research is the first of its kind in Norway as previous studies on new students have focused mainly on the literature search. Prior to library instruction a selection of these students completed a survey with questions on the critical evaluation of sources, on plagiarism and on citing sources. Survey questions were designed to reflect the content of the library course in IL. Although most students were confident that they could avoid plagiarism when writing, many had large gaps in their knowledge, and lacked essential skills. Results also show that new students are better at evaluating sources than they are at citing them. Ethical aspects of plagiarism are discussed and comparisons drawn between students coming directly from upper secondary school and those who have some previous higher education.
-
Fjeldbu, Øyvind Gjems
(2010).
L'amusement mental : les rêveries et leurs fonctions dans les _uvres autobiographiques de Jean-Jacques Rousseau.
I Eliassen, Knut Ove & Haugen, Marius Warholm (Red.),
Dévier et divertir. Littérature et pensée du XVIIIe siècle.
L'Harmattan.
ISSN 978-2-296-10330-6.
s. 59–72.
-
Fjeldbu, Øyvind
(2008).
Mennesket som føler.
I Maurseth, Anne Beate & Krefting, Ellen (Red.),
Mennesket : arven fra opplysningstiden.
Scandinavian Academic Press.
ISSN 978-82-304-0027-2.
s. 97–109.
-
Fjeldbu, Øyvind
(2008).
Sensibiliser la raison : l'art de persuader dans l'Emile de Jean-Jacques Rousseau.
I Fauskevåg, Svein Eirik & Kolderup, Trude (Red.),
A l'ombre des Lumières. Littérature et pensée francaises du XVIIIe siècle.
L'Harmattan.
ISSN 978-2-296-06995-4.
s. 59–75.
-
Fjeldbu, Øyvind
(2007).
"L'expression complexe de l'amitié dans Julie ou La Nouvelle Héloïse".
I Wåhlberg, Martin & Kolderup, Trude (Red.),
Amour, violence, sexualité. De Sade à nos jours. Hommage à Svein-Eirik Fauskevåg à l'occasion de son 65e anniversaire.
L'Harmattan.
ISSN 9782296032194.
s. 185–196.
Se alle arbeider i Cristin
-
Fjeldbu, Øyvind
(2009).
”Dans l’ombre du cabinet”: la figuration littéraire de la philosophie comme sujet dans l'Emile de Rousseau.
-
Fjeldbu, Øyvind
(2008).
"Le jeu mental: les rêveries et leurs fonctions dans les oeuvres autobiographiques de Jean-Jacques Rousseau".
-
Fjeldbu, Øyvind
(2007).
"Erindringsbilder og retoriske bilder hos Jean-Jacques Rousseau".
-
Fjeldbu, Øyvind
(2007).
"Aimer la raison: l'art de persuader dans l'Emile de Rousseau".
-
Fjeldbu, Øyvind
(2006).
Imaginasjon som epistemologisk og narrativ faktor i eksistenserfaringen hos Jean-Jacques Rousseau.
-
Fjeldbu, Øyvind
(2002).
L'amitié dans Julie ou La Nouvelle Héloïse de Jean-Jacques Rousseau. Etude sur La représentation de l'amitié entre Julie et Saint-Preux.
-
Fjeldbu, Øyvind Gjems & Fauskevåg, Svein Eirik
(2011).
Éducation et images mentales dans l'Émile de Jean-Jacques Rousseau. Étude d'un modele cognitif et rhétorique.
NTNU.
ISSN 978-82-471-2620-2.
-
Fjeldbu, Øyvind
(2002).
L'amitié dans Julie ou La Nouvelle Héloïse de Jean-Jacques Rousseau. Etude sur La représentation de l'amitié entre Julie et Saint-Preux.
[Mangler utgivernavn].
Se alle arbeider i Cristin
Publisert 12. juni 2018 16:32
- Sist endret 1. aug. 2022 14:40