Marianne Hagelia

Institutt for pedagogikk, IKT og læring
English version of this page Stilling
Førsteamanuensis
Kontakt
+4769608203
Studiested
Halden
Kontornr.
DU1-34

Faglige interesser

  • Marianne er faglig aktiv i AI hub ved HiØ https://www.hiof.no/english/research/ai-hub/ Hun jobber med AI literacy, hvordan AI kan brukes i læringsarbeidet, og samarbeider på tvers av Europa med hvordan dette kan implementeres på en god måte i klasserom.
    • AI literacy, eller KI og hvordan bruke dette som verktøy som vi sier i Norge.
    • Media literacey, hvordan vi påvirkes og påvirker mediene. I dag har AI literacy og Media literacy store sammenfallende felt. Deriblant fake news, bias, stigmatisering osv.
    • Du finner hennes åpne AI Ressurs - hvordan bruke generativ AI/KI i skolen og som læringsverktøy: https://hiof.instructure.com/courses/8691 
  • Sharing is the new way of learning ~ a node among nodes! Deling av kunnskap er grunnleggende for Marianne. Da Norge stengte ned på grunn av koronaviruset SARS-CoV-2 jobbet Marianne frivillig, mer eller mindre døgnet rundt i flere måneder, som hovedmoderator for Facebook-gruppen Korona-dugnad for digitale lærere
  • Barn som sliter med å lære, lærevansker. Marianne har gjort følgeforskning på et samarbeidsprosjekt mellom interesseorganisasjonene ADHD Norge og Dysleksi Norge. Prosjektet forsøkte å gi barna handlingskompetanse, handlekraft, til å hjelpe seg selv. Vise dem handlingsrommet de har. Forskningsprosjektet var ferdig august 2023, du finner rapporten på Dysleksi Norge.
  • Ved HiØ finner du fremtidens klasserom som er en del av FCL et European Schoolnet prosjekt - Marianne er her pedagogisk leder, les om det digitale læringsverkstedet ved HiØ (DLV)
  • Studentaktive læringsmetoder 
    • Hvordan jobber vi med ChatGPT i skolen? Mariannes spesialitet er hvordan vi lærer, bruk av digitale verktøy og digital studieteknikk, og har i det siste jobbet mye med hvordan AI / KI / maskinlæring kan brukes i skolen.
    • Hun underviser i ulike metodikker: blandet læring (Blended Learning), omvendt undervisning (Flipped Classroom), iPad-metodikk, Kidsa koder, Digital storytelling (digitale fortellinger), samskriving, escaperoom ... for å nevne noen.
    • Mappemetodikk: kan gi dypere læring når tekstene får mening fordi studentene / elevene får jobbet med stoffet og autentiske lesere til tekstene sine. 
    • Les gjerne "Blogg som læringsarena" som ble skrevet i Volda.
  • Digital didaktikk og digital læringsdesign
    • Hennes spesialitet er didaktisk didaktikk og nettundervisning (e-læring), MOOC og SPOC
    • Les Mariannes bloggpost om "Hva er egentlig læringsdesign?" Hun jobber fortsatt med å utvikle læringsdesign både for nettstudier og campusstudier.
    • Marianne har erfaring fra både barneskole og VGS. 10 år som medielærer, mediedesign, og det kommer godt med når det skal utvikles innhold til nettstudier.
  • LK20, kjerneelementer, dybdelæring og problemløsning
  • Lærerutdanning og Profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) - Marianne var med på å utvikle rammeverket for profesjonsfaglig digital kompetanse da hun jobbet ved Senter for IKT
  • Digital studieteknikk - Marianne har skrevet boka Digital studieteknikk, ny utgave med AI våren 2024.
  • Utvikling, opplæring og veiledning i Canvas (LMS) - Marianne utviklet den første nettbasert Canvas-opplæringen ved innføringen av plattformen ved Universitet i Sørøst-Norge i 2018. Hun var ved USN pedagogisk leder for innføringen av nytt LMS.
  • Nettjuss, personvern / GDPR, opphavsrett, nettikette, digital dømmekraft (digital citizenship) og Universell Utforming - Marianne jobber i dag tett med flere instanser for å finne gode løsninger på dagens utfordringer (Shrems II, Privacy Shield 2.0, AI ACT og GDPR) i skolen.

Undervisning

Bakgrunn

Marianne er opptatt av digital didaktikk og bruker sin bakgrunn i pedagogikk, informatikk og mediefag inn i nettpedagogikk. Hun er allmennlærer og har arbeidet med pedagogisk bruk av digitale verktøy siden 1997. Hun jobber i dag på campus Remmen i Halden og har en doktorgrad i pedagogikk ved NTNU.

Marianne har jobbet 14 år i grunnskolen og VGS. Hun har jobbet på alle nivå fra barneskole til voksen opplæring. Hun har siden vært mye ute i grunnskolen iblant annet DEKOMP-oppdrag, veiledning av skoler og barnehager i bruk av IKT, nettjuss og mappemetodikk. Marianne spesialiserte seg tidlig i nettikette, nettjuss, universellutforming, personvern og opphavsrett / åndsverksloven og oppdaterer seg stadig i GDPR og universell utforming.

Marianne driver med rådgiving, veiledning, prosjektoppfølging og opplæring i både nettbasert og pedagogisk bruk av digitale verktøy. Hun har blogget siden tidlig 2000-tallet på bloggen   https://dataskole.wordpress.com/ 

Fag: Pedagogikk, Mediefag, IKT-for lærere, Informatikk, Mediedesign, kunst og håndverk,

Master i pedagogisk bruk av IKT. Masteroppgaven handlet om de unges kompetanse og strategier for å finne frem i ukjente dataprogrammer - hun undersøkte unges tilnærming til 3D-tegning.

PhD i pedagogikk: 24.2.23: Fra gamer til kodeekspert. Avhandlingen bidrar med kunnskap om en liten, spesialisert gruppe barn og unge, de som programmerer (koderne) og deres lærings- og identitetsutfordringer. Avhandlingen plasserer seg i fagområdet barn og unges bruk av digital teknologi, og det situerte perspektivet på læring danner den teoretiske bakgrunnen. Klassisk grounded theory er brukt som metode og metodologi. Veiledere: Arne Krokan, May Britt Postholm og Tove Giske.

Forvaltning: Marianne har jobbet i offentlig forvaltningen i to omganger, både i fylkeskommunen og stat. Hun har skrevet høringer og strategiske planer (eks. didaktisk bruk av IKT i VGO og rammeverk for profesjonsfaglig digital kompetanse).

Verv

Mentor for FUN https://fleksibelutdanning.no/marianne-haglia/
Har vært valgkomitè FUN - fleksibelutdanning.no

Samarbeider med både EdTech og andre fagmiljø

- har vært prosjektleder i flere DIKU-prosjekter og i alle prosjektene har hun samarbeidet tverrfaglig med ulike fagmiljø. I barnehageMOOCen var det fem ulike fagmiljø fra HiØ som samarbeidet med både EdTech-selskaper, Inspiria, USN og OsloMet.

- samarbeider tett med Inspiria science center i både utvikling av studier og i arbeidet med det digitale læringsverkstedet (DDL).

- er med i et Erasmus+ prosjekt som jobber med  AI Literacy i skole med Universitetet i Duvbrovnik (Kroatia), hvor partnerne er Polen, Hellas, Randaberg (Grødem), Estland og Tyrkia.

- har samarbeidet med Neddy.no som utvikler planleggingsverktøy for lærerne. Neddy testes av lærerstudentene, som erfarer at det er ulike verktøy og måter å designe undervisning på.

- har samarbeidet med skolerom.no som utvikler et tverrfaglig læremiddel for engasjerende leseopplevelse i alle fag. Skolerom testes av lærerstudentene, som erfarer at det er ulike verktøy og måter å designe undervisning på.

- samarbeider med learnlab.net som utvikler ulike læringsverktøy. LearnLab testes av lærerstudentene, som erfarer at det er ulike verktøy og måter å designe undervisning på. Jobber i dag med et forskningsprosjekt med Stine Brynildsen hvor vi ser på LearnLabs Learny (GPT) og hvordan elever og lærere jobber med denne i vurdering.

 

Publikasjoner

  • Brynildsen, Stine & Hagelia, Marianne (2022). Med en ny dings i sekken - Den digitale overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet. I Maugesten, Marianne & Spernes, Kari Iren (Red.), Overganger i skolen. Fra barnetrinnet til ungdomstrinnet.. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-06093-4. s. 51–65.

Se alle arbeider i Cristin

  • Hagelia, Marianne (2017). Digital studieteknikk Hvordan lære i informasjonssamfunnet. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202502461. 188 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Hagelia, Marianne (2024). [AI og chatboter] - Vil være avgjørende i framtidas arbeidsmarked. [Avis]. Gjengangeren.
  • Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik & Hagelia, Marianne (2023). Promptization: The emergence of a new competence to master Generative AI?
  • Hagelia, Marianne & Brynildsen, Stine (2023). Digitale rammeverk og nye undervisningsformer.
  • Hagelia, Marianne (2023). Skolen i samfunnet og digitalisering.
  • Hagelia, Marianne (2023). Hvorfor og når skal du bruke digitale verktøy i barnehagen?
  • Hagelia, Marianne (2023). Digital studieteknikk og generell informasjonskompetanse.
  • Hagelia, Marianne (2023). Innføring i profesjonsfaglig digital kompetanse.
  • Hagelia, Marianne (2023). Revolusjon eller restriksjon – Hvordan påvirker ChatGPT høyere utdanning? .
  • Hagelia, Marianne (2023). Blooms vs LK20.
  • Hagelia, Marianne (2023). Språkmodeller som samarbeidspartner.
  • Hagelia, Marianne (2023). Hva kan digitale praksiser i barnehagen være?
  • Hagelia, Marianne (2023). Vi er påtvunget AI transformasjon – hvordan håndterer vi det?
  • Hagelia, Marianne (2023). Ulike AI verktøy til bruk i undervisning. [Radio]. Pedagogisk intelligens (Podcast).
  • Hagelia, Marianne (2023). Digital læringsdesign og studentaktive læringsmetoder for inkludering og fremtidas undervisning.
  • Hagelia, Marianne (2023). Corona øyeblikkelig hjelp.
  • Hagelia, Marianne (2023). Følgeforskning Den digital verktøykassa.
  • Hagelia, Marianne (2023). Rapport slipp følgeforskning: Den digitale verktøykassa.
  • Hagelia, Marianne & Læret, Kristin (2023). Robotlek med algoritmer – programmering med de yngste elevene.
  • Hagelia, Marianne (2023). Å lykkes med læringsdesign. [Radio]. Høgskolen Kristiania .
  • Hagelia, Marianne (2023). Rapport avdekker skolesvikt: – Virkelig ikke greit. [Avis]. nrk.no.
  • Hagelia, Marianne (2023). 6. november sendte NRK radioinnslag på NRK Oslo og Viken, avd. Fredrikstad. Innslagene er basert på en forskningsrapport utarbeidet i forbindelse med et prosjekt fra Dysleksi Norge og ADHD Norge: «Den digitale verktøykassa – Hvordan lærer jeg best?». [Radio]. https://dysleksinorge.no/wp-content/uploads/2023/11/4-SVIKT-.
  • Hagelia, Marianne (2023). Kunstig intelligens i skolen.
  • Hagelia, Marianne (2023). DEVELOPING CURRICULA TO QUALIFY EDUCATORS IN CRITICAL MEDIA LITERACY.
  • Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik & Hagelia, Marianne (2023). AN ASYNCHRONOUS COLLABORATIVE LEARNING DESIGN IN A SPOC.
  • Hagelia, Marianne & Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik (2023). Er ChatGPT et potensielt viktig nytt verktøy, eller en utfordring?
  • Hagelia, Marianne (2023). The digital learning toolbox - How do I learn best?
  • Hagelia, Marianne (2023). From gamer to coding expert.
  • Bergsjø, Leonora Onarheim & Hagelia, Marianne (2022). Dårlige råd. Dagbladet. ISSN 0805-3766. s. 31–31.
  • Hagelia, Marianne (2022). Nettjuss for folkehøyskoler.
  • Hagelia, Marianne (2022). SPOC (lite, lokalt nettstudie) som læringsmetode.
  • Hagelia, Marianne (2021). Kjerneelementene – det virkelig nye i fagfornyelsen. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 54–57.
  • Brynildsen, Stine; Olandersson, Cecilie & Hagelia, Marianne (2021). S4- Episode 6: Digital studieteknikk. [Internett]. Wordpress/ SoundCloud.
  • Hagelia, Marianne (2021). Using SPOC to improve teacher students' basic digital skills.
  • Hagelia, Marianne (2021). Kompetansepakke: Perspektivmangfold og kritisk tenkning.
  • Hagelia, Marianne (2021). Redesign av undervisning.
  • Hagelia, Marianne (2021). Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen.
  • Koch, Susanne Kjekshus & Hagelia, Marianne (2021). Hva gikk bra under skolestengingen? Hvordan tar vi det videre?
  • Hagelia, Marianne (2021). Fremtidens skole.
  • Hagelia, Marianne (2021). Å dele.
  • Hagelia, Marianne (2021). Akademisk tekst.
  • Hagelia, Marianne (2021). Søk og digitale tekster.
  • Hagelia, Marianne (2021). Digital studieteknikk.
  • Hagelia, Marianne (2021). Digitalt medborgerskap.
  • Hagelia, Marianne (2021). Fremtidens klasserom.
  • Hagelia, Marianne (2020). Bruk av SPOC, lærerstudentenes grunnleggende digitale ferdigheter.
  • Hagelia, Marianne (2020). Å jobbe digitalt i skolen.
  • Hagelia, Marianne (2020). Undervisning og læring på nett - hva sier forskningen.
  • Hagelia, Marianne (2020). Fremtidens klasserom.
  • Hagelia, Marianne (2020). Hva er fremtidens klasserom?
  • Hagelia, Marianne (2019). Digital studieteknikk.
  • Hagelia, Marianne (2019). Digital studieteknikk.
  • Harman, Jon & Hagelia, Marianne (2016). Læringsdesign i kontekst: Hvordan designe de beste forutsetningene for læring?
  • Hagelia, Marianne (2015). IKT-buss.
  • Hagelia, Marianne (2015). Smart læring.
  • Hagelia, Marianne (2015). Hvorfor skal skolene jobbe med IKT?
  • Hagelia, Marianne (2015). Digital studieteknikk for vgo.
  • Hagelia, Marianne (2015). Bløffen om barns digitale kompetanse.
  • Hagelia, Marianne (2015). Barnehagen i en digital tidsalder.
  • Hagelia, Marianne (2015). Blogg som læringsarena.
  • Hagelia, Marianne (2015). Digital studieteknikk.
  • Hagelia, Marianne (2015). Hvordan bruke IKT i barnehage og skole.
  • Hagelia, Marianne (2015). Digitale tips til lærere - digital studieteknikk.
  • Hagelia, Marianne (2015). Digital studieteknikk.
  • Hagelia, Marianne (2015). Digital studieteknikk.
  • Hagelia, Marianne (2015). Blogg!
  • Hagelia, Marianne (2015). Kritisk til Snapchat-endring: – Kan føre til mobbing og utfrysing. [Internett]. http://www.nrk.no/kultur/snapchat-innforer-vennerangering-1..
  • Hagelia, Marianne (2014). G+ som læringsplatform.
  • Hagelia, Marianne (2014). Blogg som læringsverktøy i barnehagelærerutdanningen.
  • Hagelia, Marianne (2014). Hvorfor har vi motstand mot IKT i skolen?
  • Hagelia, Marianne (2014). Dagens tenåringer kjenner ikke en verden uten sosiale medier. Hvilke strategier har disse i det uformelle læringsarbeidet?
  • Hagelia, Marianne (2014). Studentbarnehagane i den digitale tidsalder.
  • Hagelia, Marianne (2014). Nettjuss og nettikette.
  • Hagelia, Marianne (2014). Barnehagen på nett - hvilke utfordringer får de ansatte?
  • Hagelia, Marianne (2014). Barnehagen på nett.
  • Hagelia, Marianne (2014). Barnehagen på nett.
  • Hagelia, Marianne (2014). “Barna på nett - Hvilke utfordringer og ansvar får de voksne?”.
  • Hagelia, Marianne (2014). "Barndom i dag" Barna på nett: hvilke utfordringer og ansvar får de voksne?
  • Hagelia, Marianne & Aaberge, Albertine (2014). HVOR MYE LÆRINGSUTBYTTE FÅR ELEVER AV AT LÆRERE HAR KOMPETANSEHEVING OM SOMMEREN? Dagbladet. ISSN 0805-3766.
  • Hagelia, Marianne (2014). Fokus på digitale ferdigheter og pedagogisk bruk av IT i tverrfaglig samarebeid TIP-engelsk.
  • Amdam, Synnøve Hedemann; Moltudal, Synnøve & Hagelia, Marianne (2014). Digital kompetanse i lærarutdanningane.
  • Hagelia, Marianne (2009). Fusk og plagiering. I Høihilder, Eli Kari (Red.), Elevvurdering. Metoder for ungdomstrinnet og videregående opplæring. Pedlex. ISSN 978-82-7841-566-5. s. 75–78.
  • Wigestrand, Stig Roar; Førrisdal, Kristin & Hagelia, Marianne (2009). Hverandrevurdering. I Høihilder, Eli Kari (Red.), Elevvurdering. Metoder for ungdomstrinnet og videregående opplæring. Pedlex. ISSN 978-82-7841-566-5. s. 34–41.
  • Hagelia, Marianne (2023). Den digitale verktøykassa. Dysleksi Norge.
  • Hagelia, Marianne (2023). En avhandling om kodetalents lærings- og identitetsutfordringer Fra gamer til kodeekspert – om å bane sin egen vei i livet for å komme seg dit en må være. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. ISSN 978-82-326-5877-0.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 28. apr. 2019 00:00 - Sist endret 27. feb. 2024 12:28