Faglige interesser
- Marianne er faglig aktiv i AI hub ved HiØ https://www.hiof.no/english/research/ai-hub/ Hun jobber med AI literacy, hvordan AI kan brukes i læringsarbeidet, og samarbeider på tvers av Europa med hvordan dette kan implementeres på en god måte i klasserom.
- AI literacy, eller KI og hvordan bruke dette som verktøy som vi sier i Norge.
- Media literacey, hvordan vi påvirkes og påvirker mediene. I dag har AI literacy og Media literacy store sammenfallende felt. Deriblant fake news, bias, stigmatisering osv.
- Du finner hennes åpne AI Ressurs - hvordan bruke generativ AI/KI i skolen og som læringsverktøy: https://hiof.instructure.com/courses/8691
- Sharing is the new way of learning ~ a node among nodes! Deling av kunnskap er grunnleggende for Marianne. Da Norge stengte ned på grunn av koronaviruset SARS-CoV-2 jobbet Marianne frivillig, mer eller mindre døgnet rundt i flere måneder, som hovedmoderator for Facebook-gruppen Korona-dugnad for digitale lærere.
- Barn som sliter med å lære, lærevansker. Marianne har gjort følgeforskning på et samarbeidsprosjekt mellom interesseorganisasjonene ADHD Norge og Dysleksi Norge. Prosjektet forsøkte å gi barna handlingskompetanse, handlekraft, til å hjelpe seg selv. Vise dem handlingsrommet de har. Forskningsprosjektet var ferdig august 2023, du finner rapporten på Dysleksi Norge.
- Ved HiØ finner du fremtidens klasserom som er en del av FCL et European Schoolnet prosjekt - Marianne er her pedagogisk leder, les om det digitale læringsverkstedet ved HiØ (DLV)
- Studentaktive læringsmetoder
- Hvordan jobber vi med ChatGPT i skolen? Mariannes spesialitet er hvordan vi lærer, bruk av digitale verktøy og digital studieteknikk, og har i det siste jobbet mye med hvordan AI / KI / maskinlæring kan brukes i skolen.
- Hun underviser i ulike metodikker: blandet læring (Blended Learning), omvendt undervisning (Flipped Classroom), iPad-metodikk, Kidsa koder, Digital storytelling (digitale fortellinger), samskriving, escaperoom ... for å nevne noen.
- Mappemetodikk: kan gi dypere læring når tekstene får mening fordi studentene / elevene får jobbet med stoffet og autentiske lesere til tekstene sine.
- Les gjerne "Blogg som læringsarena" som ble skrevet i Volda.
- Digital didaktikk og digital læringsdesign
- Hennes spesialitet er didaktisk didaktikk og nettundervisning (e-læring), MOOC og SPOC
- Les Mariannes bloggpost om "Hva er egentlig læringsdesign?" Hun jobber fortsatt med å utvikle læringsdesign både for nettstudier og campusstudier.
- Marianne har erfaring fra både barneskole og VGS. 10 år som medielærer, mediedesign, og det kommer godt med når det skal utvikles innhold til nettstudier.
- LK20, kjerneelementer, dybdelæring og problemløsning
- Lærerutdanning og Profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) - Marianne var med på å utvikle rammeverket for profesjonsfaglig digital kompetanse da hun jobbet ved Senter for IKT
- Digital studieteknikk - Marianne har skrevet boka Digital studieteknikk, ny utgave med AI våren 2024.
- Utvikling, opplæring og veiledning i Canvas (LMS) - Marianne utviklet den første nettbasert Canvas-opplæringen ved innføringen av plattformen ved Universitet i Sørøst-Norge i 2018. Hun var ved USN pedagogisk leder for innføringen av nytt LMS.
- Nettjuss, personvern / GDPR, opphavsrett, nettikette, digital dømmekraft (digital citizenship) og Universell Utforming - Marianne jobber i dag tett med flere instanser for å finne gode løsninger på dagens utfordringer (Shrems II, Privacy Shield 2.0, AI ACT og GDPR) i skolen.
Undervisning
- Pedagogikklærer; PfDK i grunnskolelærerutdanningene 1-7 og 5-10. Fagansvarlig for obligatorisk 30 timers kurs i Innføring i PfDK i første klasse.
- Læringsdesign og MOOC - Massive Open Online Course, Marianne har vært med å utvikle MOOCer siden den aller første MOOCen på NTNU "Smart Læring". Siden har hun utviklet flere nettkurs og MOOCer både i Volda, Notodden og nå i Halden. Hun har/ har hatt fagansvar for hele eller deler av disse prosjektene ved HiØ:
- Alle 1.klassestudenter ved lærerutdanningen (GLU) tar en SPOC obligatorisk 30 timers mappekrav i Innføring i PfDK i første klasse. Dette er et mappekrav som Marianne har lagt på nett for å gi studentene erfaring som nettstudenter og for å finne en løsning på "strekk i laget" som ofte finnes blant studenters digitale kompetanse. Les mer om Spoc'en her.
- Profesjonsfaglig digital kompetanse for videregående opplæring (PfDK MOOC)
- IKT i barnehagen (BarnehageMOOCen) ta en titt på Åpen MOOC :-)
- MOOC i Digitalisering, utdannings- og endringsledelse i skoleutvikling
Bakgrunn
Marianne er opptatt av digital didaktikk og bruker sin bakgrunn i pedagogikk, informatikk og mediefag inn i nettpedagogikk. Hun er allmennlærer og har arbeidet med pedagogisk bruk av digitale verktøy siden 1997. Hun jobber i dag på campus Remmen i Halden og har en doktorgrad i pedagogikk ved NTNU.
Marianne har jobbet 14 år i grunnskolen og VGS. Hun har jobbet på alle nivå fra barneskole til voksen opplæring. Hun har siden vært mye ute i grunnskolen iblant annet DEKOMP-oppdrag, veiledning av skoler og barnehager i bruk av IKT, nettjuss og mappemetodikk. Marianne spesialiserte seg tidlig i nettikette, nettjuss, universellutforming, personvern og opphavsrett / åndsverksloven og oppdaterer seg stadig i GDPR og universell utforming.
Marianne driver med rådgiving, veiledning, prosjektoppfølging og opplæring i både nettbasert og pedagogisk bruk av digitale verktøy. Hun har blogget siden tidlig 2000-tallet på bloggen https://dataskole.wordpress.com/
Fag: Pedagogikk, Mediefag, IKT-for lærere, Informatikk, Mediedesign, kunst og håndverk,
Master i pedagogisk bruk av IKT. Masteroppgaven handlet om de unges kompetanse og strategier for å finne frem i ukjente dataprogrammer - hun undersøkte unges tilnærming til 3D-tegning.
PhD i pedagogikk: 24.2.23: Fra gamer til kodeekspert. Avhandlingen bidrar med kunnskap om en liten, spesialisert gruppe barn og unge, de som programmerer (koderne) og deres lærings- og identitetsutfordringer. Avhandlingen plasserer seg i fagområdet barn og unges bruk av digital teknologi, og det situerte perspektivet på læring danner den teoretiske bakgrunnen. Klassisk grounded theory er brukt som metode og metodologi. Veiledere: Arne Krokan, May Britt Postholm og Tove Giske.
Forvaltning: Marianne har jobbet i offentlig forvaltningen i to omganger, både i fylkeskommunen og stat. Hun har skrevet høringer og strategiske planer (eks. didaktisk bruk av IKT i VGO og rammeverk for profesjonsfaglig digital kompetanse).
Verv
Mentor for FUN https://fleksibelutdanning.no/marianne-haglia/
Har vært valgkomitè FUN - fleksibelutdanning.no
Samarbeider med både EdTech og andre fagmiljø
- har vært prosjektleder i flere DIKU-prosjekter og i alle prosjektene har hun samarbeidet tverrfaglig med ulike fagmiljø. I barnehageMOOCen var det fem ulike fagmiljø fra HiØ som samarbeidet med både EdTech-selskaper, Inspiria, USN og OsloMet.
- samarbeider tett med Inspiria science center i både utvikling av studier og i arbeidet med det digitale læringsverkstedet (DDL).
- er med i et Erasmus+ prosjekt som jobber med AI Literacy i skole med Universitetet i Duvbrovnik (Kroatia), hvor partnerne er Polen, Hellas, Randaberg (Grødem), Estland og Tyrkia.
- har samarbeidet med Neddy.no som utvikler planleggingsverktøy for lærerne. Neddy testes av lærerstudentene, som erfarer at det er ulike verktøy og måter å designe undervisning på.
- har samarbeidet med skolerom.no som utvikler et tverrfaglig læremiddel for engasjerende leseopplevelse i alle fag. Skolerom testes av lærerstudentene, som erfarer at det er ulike verktøy og måter å designe undervisning på.
- samarbeider med learnlab.net som utvikler ulike læringsverktøy. LearnLab testes av lærerstudentene, som erfarer at det er ulike verktøy og måter å designe undervisning på. Jobber i dag med et forskningsprosjekt med Stine Brynildsen hvor vi ser på LearnLabs Learny (GPT) og hvordan elever og lærere jobber med denne i vurdering.