-
Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica
(2023).
Utforsking i multiplikasjon og divisjon - et etterutdanningsprosjekt ved to skoler (runde 2).
-
Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica
(2023).
Utforsking i multiplikasjon og divisjon - et etterutdanningsprosjekt ved to skoler (runde 1).
-
-
Nordbakke, Monica
(2023).
Bruk av vertikale tavler.
-
Nordbakke, Monica & Stigberg, Henrik
(2023).
Teaching and learning in mathematics.
-
-
-
Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne
(2022).
Å forske på egen praksis - Studenters forståelse av matematikk gjennom gjensidige studentrettinger.
-
Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne
(2022).
Professionally-oriented teacher education – how can peer assessment contribute? .
-
Nordbakke, Monica
(2022).
På en bro av muligheter i matematikkopplæringen. En kartlegging av studier i overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet.
-
Nordbakke, Monica
(2022).
Min vei til merittert underviser.
-
Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica
(2022).
Hverandrevurdering som arbeidskrav .
-
Häbler, Camilla; Nordbakke, Monica; Næsje, Ragnhild Louise & Stabell, Kristin
(2022).
Hva kjennetegner førsteårsstudenten?
-
Nordbakke, Monica & Lockhart-Pedersen, Virginia Jean
(2021).
Erfaring fra Dekomp-arbeid.
-
Nordbakke, Monica
(2021).
Min vei fra høgskolelektor (via merittert underviser) til førstelektor.
-
-
-
Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne
(2021).
Hverandrevurdering som arbeidskrav – noe mer enn et arbeidskrav?
-
Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne
(2021).
Hverandrevurdering som arbeidskrav – kan skippertak unngås?
-
Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica
(2021).
Matematikkfaget i endring – var alt så mye bedre før?
Forskning.no.
ISSN 1891-635X.
-
Nordbakke, Monica & Lockhart-Pedersen, Virginia
(2020).
Erfaringer fra en Dekomp-skole.
-
Nordbakke, Monica; Stigberg, Henrik & Johnsen, Morten Andre
(2020).
Desentralisert kompetanseutvikling (DEKOMP) i Fredrikstad.
-
Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica
(2019).
Hvordan ivareta kjerneelementene i arbeidet med matematikk på ungdomstrinnet?
-
Nordbakke, Monica & Stigberg, Henrik
(2019).
Programmering i skolen.
-
Nordbakke, Monica
(2019).
Tren tanken.
I Klaveness, Elise; Karlsen, Lisbet & Kverndokken, Kåre (Red.),
101 grep for å aktivisere elever i matematikk : matematikkdidaktikk i teori og praksis.
Fagbokforlaget.
ISSN 978-82-450-2452-4.
s. 346–347.
-
Nordbakke, Monica
(2019).
Problemløsingsstrategier (3a): Å tegne for å løse problemer.
I Klaveness, Elise; Karlsen, Lisbet & Kverndokken, Kåre (Red.),
101 grep for å aktivisere elever i matematikk : matematikkdidaktikk i teori og praksis.
Fagbokforlaget.
ISSN 978-82-450-2452-4.
s. 190–191.
-
Nordbakke, Monica
(2019).
Problemløsingsstrategier (2): Å prøve og feile.
I Klaveness, Elise; Karlsen, Lisbet & Kverndokken, Kåre (Red.),
101 grep for å aktivisere elever i matematikk : matematikkdidaktikk i teori og praksis.
Fagbokforlaget.
ISSN 978-82-450-2452-4.
s. 188–189.
-
-
Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica
(2019).
Velkommen til den kreative og utforskende matematikkopplæringen! - når engasjement, relevans og motivasjon kan stå i sentrum.
I Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (Red.),
Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215029979.
s. 118–130.
-
-
Nordbakke, Monica
(2018).
Veien til matematikkforståelse og forberedelse som framtidig profesjonsutøver i matematikk.
-
Nordbakke, Monica; Karlsen, Kari-Anne Bjørnø; Kristoffersen, Victoria Sandberg & Anne, Stafne
(2018).
Arbeid med "Alle Teller".
-
Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica
(2018).
Studentintensive arbeidsformer og samarbeid i matematikk.
-
Jensen, Roald; Pedersen, Ellen & Nordbakke, Monica
(2018).
Samarbeidet mellom HiØ og Moss kommune
.
-
Nordbakke, Monica; Jensen, Roald & Pedersen, Ellen
(2018).
Arbeidet mellom Moss kommune og Høgskolen i Østfold
.
-
Nordbakke, Monica
(2017).
Den andre skissen i utviklingen av kjerneelementer i matematikk.
-
Pedersen, Ellen; Sandberg-Kristoffersen, Victoria & Nordbakke, Monica
(2017).
Høgskole og kommune hånd i hånd - Høgskolen i Østfold og Moss kommune.
-
Nordbakke, Monica
(2017).
Første skisse i utviklingen av kjerneelementer i matematikk.
-
Nordbakke, Monica
(2017).
Første skisse i utviklingen av kjerneelementer i matematikk.
-
-
Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica
(2017).
Mathematical teachers' professional development through networking.
-
Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne
(2017).
Utdanningskvalitet og studentaktive læringsformer.
-
Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne
(2016).
Kunnskapsdeling og utprøving etter deltakelse i matematikknettverk.
-
Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica
(2016).
Flipped classroom in the education og teacher students in mathematics.
-
Nordbakke, Monica & Halstvedt, Camilla Blikstad
(2016).
Grunnskolelærerstudenters erfaringer tilknyttet matematikk-og naturfaglæring etter praksis ved et vitensenter.
-
Nordbakke, Monica & Halstvedt, Camilla Blikstad
(2016).
Fra lærerhøgskolen til ungdomsskolen.
[Avis].
Rakkestad avis.
Vis sammendrag
Intervjuet ble foretatt i anledning hospiteringsordningen ved Avdeling for lærerutdanning
-
-
-
Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne
(2015).
Omvendt undervisning og studenters egen oppfatning av hva som påvirker læring.
-
Nordbakke, Monica
(2015).
Regning som grunnleggende ferdighet i barnehage og skole.
-
-
Nordbakke, Monica; Gummesen, Kjersti; Halstvedt, Camilla Blikstad; Mellegård, Ingebjørg Merete; Bjerke, Christian Bjørn & Elisenberg, Marion
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2014).
En regnende organisasjon - eksempel på tverrfaglig samarbeid ved en høgskole.
-
Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica
(2014).
Omvendt undervisning- et prosjekt ved HiØ.
-
Nordbakke, Monica
(2014).
Grunnleggende ferdigheter i matematikk.
I Skovholt, Karianne (Red.),
Innføring i grunnleggende ferdigheter : praktisk arbeid på fagenes premisser.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 978-82-02-41447-4.
s. 88–125.
doi:
9788202414474.
-
Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica
(2014).
Regning som grunnleggende ferdighet.
-
Nordbakke, Monica; Karlsen, Kari-Anne Bjørnø & Hågensen, Lena
(2013).
Presentasjon av Idéhefte til matematikkdagen 2013.
-
Nordbakke, Monica; Karlsen, Kari-Anne Bjørnø & Hågensen, Lena
(2013).
Presentasjon av Idéhefte til matematikkdagen 2013.
-
Nordbakke, Monica; Bjerke, Christian Bjørn & Blikstad, Camilla
(2013).
Innlegg om de grunnleggende ferdighetene.
-
Nordbakke, Monica; Karlsen, Kari-Anne Bjørnø & Hågensen, Lena
(2013).
Presentasjon av årets idéhefte til matematikkdagen 2013.
-
Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne
(2013).
Mener variert undervisning er nøkkelen til suksess.
[Avis].
Fredrikstad Blad.
-
Nordbakke, Monica; Hågensen, Lena & Karlsen, Kari-Anne Bjørnø
(2013).
Tren Tanken - Muntlig matematikk i klasserommet.
Vis sammendrag
Dette verkstedet kommer til å legge vekt på arbeidsmåten Tren Tanken. Denne arbeidsmåten bryter med den tradisjonelle matematikkundervisningen, men er helt i tråd med muntlighet som en av de grunnleggende ferdighetene. Tren Tanken – metodikken har elevaktivitet i fokus og kan tilpasses ulike temaer og aldersgrupper. De ulike Tren Tanken-strategiene utfordrer elevene til samarbeid på en annen måte enn det tradisjonelle gruppearbeidet. Elevenes evne til å gi og motta konstruktive innspill blir hele tiden utviklet. Da utvides også begrepsverdenen, noe som gjør at elevene får et mer faglig språk. Å benytte muntlig matematikk mer aktivt ser ut til å ha stor betydning for elevenes læring i matematikk og deres matematikkforståelse. Tren Tanken er et sett læringsstrategier som hjelper eleven til å bli mer bevisst sin egen læringsprosess, for deretter å bli bevisst hvordan man tilegner seg kunnskap.
I årets idéhefte til Matematikkdagen utarbeidet vi en rekke aktiviteter med utgangspunkt i arbeidsmåten Tren Tanken. Diskusjon av påstander går ut på at elevene diskuterer gruppevis om påstandene gjelder alltid, noen ganger eller aldri og skal selvfølgelig begrunnes. Siden mange av påstandene ikke har en opplagt løsning, vil elevene vise seg modigere. I Figur i minnet skal elevene reprodusere et bilde som ligger et annet sted i klasserommet. Da er det viktig å kjenne til matematiske begreper for deretter å uttrykke dem til eleven som skal tegne. Dette trener elevenes kommunikasjon med hverandre. I Hvem skal ut? foregår argumentasjonen i grupper, og elevene skal finne kriterier for at en figur, bilde eller et begrep ikke passer inn i gruppa. Her er det ingen entydige fasitsvar, og man kan konkurrere om å finne flest mulige løsninger. Til Novemberkonferansen har vi laget nye opplegg som vi ønsker å gjennomføre med deltakerne. Alle hovedområdene i Kunnskapsløftet vil være representert, og aktivitetene passer for elever i hele grunnskolen.
-
-
Nordbakke, Monica & Karlsen, Kari-Anne Bjørnø
(2013).
Presentasjon av Idéhefte til matematikkdagen 2013.
-
Nordbakke, Monica; Karlsen, Kari-Anne Bjørnø & Hågensen, Lena
(2013).
Presentasjon av Idéheftet til matematikkdagen 2013.
-
Nordbakke, Monica
(2012).
Presentasjon av læreverket Matte Overalt.
-
Nordbakke, Monica
(2012).
Presentasjon av læreboka Matte Overalt.
-
Nordbakke, Monica
(2012).
Presentasjon av matematisk spill.
-
-
Nordbakke, Monica
(2012).
Innledning til faggruppearbeid - en reise med de grunnleggende ferdighetene fra Kunnskapsløftet til matematikk ved HiØ.
-
Nordbakke, Monica; Hågensen, Lena & Karlsen, Kari-Anne Bjørnø
(2012).
Lanserer ny mattebok.
[Avis].
Fredrikstad Blad.
-
Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne
(2011).
Kurs i forkant av besøk på Inspiria.
-
Nordbakke, Monica; Bjerke, Christian Bjørn & Halstvedt, Camilla Blikstad
(2011).
Om de grunnleggende ferdighetene i Grunnskolelærerutdanningene ved Høgskolen i Østfold.
-
Nordbakke, Monica & Karlsen, Kari-Anne Bjørnø
(2010).
Dagens problem torsdag i Matematikk - nå snakker vi. Sommerkursrapporten 2010 O'(h)val - en hyllest til hvalen,
Matematikk - nå snakker vi. Sommerkursrapport 2010.
NTNU-trykk.
ISSN 9788291999234.
s. 232–240.
-
Nordbakke, Monica
(2010).
Språk og matematikk på småskoletrinnet i Matematikk - nå snakker vi. Sommerkursrapport 2010,
Matematikk - nå snakker vi. Sommerkursrapport 2010.
NTNU-trykk.
ISSN 9788291999234.
s. 214–223.
-
Nordbakke, Monica
(2010).
Bruk av språket i matematikk på småskoletrinnet.
Vis sammendrag
På dette bidraget ble det gitt et innblikk i hvordan man kan arbeide praktisk med matematikk innenfor kunnskapsløftetes hovedområder. Det ble lagt vekt på konkretiseringsmateriell og aktiviteter utenom læreboka, og den grunnleggende ferdigheten "å uttrykke seg muntlig " var i fokus.
-
Nordbakke, Monica & Halstvedt, Camilla Blikstad
(2016).
Rapport etter hospitering ved Rakkestad Ungdomsskole.
Høgskolen i Østfold.
Vis sammendrag
Rapporten er skrevet i sammenheng med hospiteringsordningen ved Rakkestad Ungdomsskole
-
Sivertsen, Trygve; Juliussen, Kirsti Merethe; Siqveland , Arvid; Steinsvåg , Anne Grethe; Baraas , Rigmor C. & Bugge, Thorleif
[Vis alle 15 forfattere av denne artikkelen]
(2011).
Fusjonsutredningen - rapport ekstern samhandling - utredningsgruppe III.
Oslofjordalliansen.
-
Nordbakke, Monica
(2010).
Læreres gjennomføring av tilpasset opplæring i matematikk - en kvalitativ studie av to lærere som har vært på etterutdanningskurs i matematikk.
Universitetet i Agder.
Vis sammendrag
Temaet for denne masteroppgaven er tilpasset opplæring. I Norge har retten til tilpasset opplæring vært lovfestet siden 1998. Mitt forskningsspørsmål lyder: Hvordan gjennomfører lærere på mellomtrinnet tilpasset opplæring i matematikk? Studien omhandler læreres matematikkundervisning i forhold til tilpasset opplæring og elevenes faglige prestasjoner. Det empiriske utgangspunktet er to lærere som begge har deltatt på etterutdanningskurs i matematikk hos meg og underviser i en 5. og i en 7. klasse på to skoler i samme kommune. I denne studien har jeg benyttet kvalitativ metode. Dataene er innhentet gjennom spørreskjema, fokusgruppemøte, ustrukturert intervju og klasseromsobservasjon. Hensikten har vært å utvikle forståelse for lærere og deres utøvelse av tilpasset opplæring både ved å ha en dialog med dem, observere dem i samtale med sine kollegaer og delta i deres egen undervisning. Det er forsket lite på tilpasset opplæring og kun et begrenset antall studier er gjennomført og vil bli berørt i litteraturgjennomgangen. Resultatene fra disse vil være å finne i kapittel 2 som fokuserer på publisert arbeid innenfor dette temaet. I tillegg er temaet behandlet i en rekke fagdidaktiske og pedagogiske bøker. Tilpasset opplæring er dessuten sterkt forankret i den gjeldende læreplanen, Kunnskapsløftet (KD, 2006). Begge lærerne benyttet en rekke metoder og anvendte ulike verktøy for å tilpasse undervisningen i sin klasse. Gjennomgående trekk var variasjon i undervisningen, bruk av ulike læremidler og oppgavetyper, differensiering og forskjellige måter å organisere elevgruppa på. Lærerne var også bevisste på hvordan de formidlet lærestoffet slik at det passet hver enkelt elev og ledet til forståelse selv om de hadde forskjellige undervisningsmåter. En tilnærming til matematikken som kan karakteriseres som tradisjonell matematikkundervisning, var til stede hos begge deltakerne. Det er lite sannsynlig at det vil bli funnet eller utviklet en snarvei til tilpasset opplæring. En enkel oppskrift på vellykket tilpasning til alle elever har heller ikke kommet ut av dette studiet. Hovedgrunnen kan være at dette sentrale prinsippet griper inn i store deler av skolens undervisning. Hver klasse og den enkelte elev er helt særegen, og det kreves en dyptgående analyse for å kartlegge situasjonen og sette i gang en undervisning i tråd med tilpasset opplæring. Forskningen som førte til denne masteroppgaven har gitt meg mer kunnskap om hvordan tilpasset opplæring kan gjennomføres på mange forskjellige måter og hvor stor virkning det kan medføre hvis det ikke tas hensyn til dette lovfestede kravet. Mitt håp er at dette vil være et bidrag til økt kompetanse om dette viktige temaet innenfor opplæringen på norske skoler. The theme of this master dissertation is adapted education. In Norway the statutory right of pupils for an adapted education was enshrined in the Education Act of 1998. The central research question is: How do teachers in the 5.-7. Grade of elementary school implement adapted education in mathematics? The study is about teaching mathematics seen in association in the context of adapted education. The empirical basis point is the practice of two teachers who have participated in an up ? grading course in mathematics in which I was a supervisor. They were working in the 5th and 7th grade at two schools close to the same town. Qualitative research methods are used in this study. Data are gathered through questionnaire, focus group meetings, unstructured interviews and classroom observations. The aim has been to expose the understanding of the teachers and their practice of adapted education through dialogue and observation them both when talking with their colleagues and participating their own teaching. There is just a limited body of res