English version of this page

Didaktikk i matematikk, naturfag og teknologi (DiMaNaTe)

Denne forskningsgruppen har sitt utspring i matematikk- og naturfagsmiljøet ved Fakultet for lærerutdanninger og språk og forsker på didaktikk i realfag i lærerutdanningen. 

Om oss

Vi er en gruppe med interesse for å drive forskning med en tydelig profil rettet mot didaktikk i realfag i lærerutdanningen. Medlemmene i DiMaNaTe har kommet inn i gruppen med ulike forskningsprofiler. Vi har grupper av medlemmer med kompetanse i programmering i realfagene, matematikk og språk, og innen demokrati og realfag (bl.a. kritisk matematikkdidaktikk). I tillegg arbeider flere enkeltmedlemmer med utviklingsprosjekt knyttet til grunnutdanning og masterutdanning som har potensiale til å bli utviklet til nye forskningsprosjekt.

Ved HiØ er matematikk et masterfag som mange studenter velger. Vi ser det som vesentlig at vi gjennom forsknings- og utviklingsarbeid bidrar til å utvikle både vår kompetanse som forskere innen realfagsdidaktikk og gjennom forskningsprosjekt kan inkludere studenter på master og ph.d.-nivå.

Forskergruppen er knyttet til HiØs satsingsområdet DigiEd og utvikler for tiden ett prosjekt om digitalisering i matematikkundervisning, hvordan digitalisering virker inn på deltakerne og på matematikkundervisningens innhold. Vi søker innsikt i hva som sees som kvaliteter lærere, lærerstudenter og elever erfarer i en stadig mer digitalisert matematikkundervisning. I tillegg vil vi undersøke hvordan digitalisering virker inn på begrepsforståelse og didaktiske valg vi gjør i undervisningen. Stipendiat Henrik Stigberg har i sitt arbeid fokus på digital fabrikasjon for matematikkundervisning. I tillegg er flere masterstudenter engasjert i tema knyttet til digitalisering i skolen.

Eksterne samarbeidspartnere

Prosjekt sammen med Yvonne Liljekvist ved Karlstad Universtet, Sanna Forsström ved Universitetet i Stavanger, samt Rune Herheim og Tamsin Meaney, begge professorer ved Høgskolen på Vestlandet.

Aktiviteter i 2023

Månedlige presentasjoner med påfølgende diskusjoner. Målet er å støtte medlemmenes framdrift i arbeid med publisering, presentasjoner på konferanser (nasjonale og internasjonale), og få kjennskap til andre medlemmers prosjekter og bli inspirert av hverandre.

Vår 2023

  • Utvikle forskningssamarbeidet med Karlstad Universitet der målet er å utvikle forskningsprosjekt knyttet til DigiEd.
  • Et intensivt seminar for å utvikle prosjekt.
  • 20. april (tentativ dato): Åpent seminar der masterstudenter, ph.d. stipendiater og forskergruppemedlemmer presenterer og diskuterer forskning.
  • Mastertorg, invitere masterstudenter inn i pågående prosjekt.

Høst 2023

  • Gruppevis skriveseminar – utvikle pågående prosjekt.
  • Deltakelse på nasjonale og internasjonale konferanser, blant annet CERME i Budapest.
  • Nettverkssamling/skriveseminar med samarbeidspartnere der målet er å forberede søknadsskriving for eksterne midler til pågående prosjekt

Deltakere

Emneord: Det digitale samfunn, DigiEd
Publisert 12. okt. 2021 12:52 - Sist endret 19. des. 2022 15:07