Med drømmearbeidsplassen i boks

Madeleine Høitomt-Oftebro Rasmussen er student på Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 ved Høgskolen i Østfold (HiØ). Hun skriver nå sin masteroppgave om noe av det som opptar henne aller mest, nemlig bruken av hund som pedagogisk ressurs i skolene. Parallelt med skrivingen er hun også engasjert i flere studentverv. Etter tilslag på 8 faste lærerstillinger på 20 jobbsøknader, venter nå nye utfordringer som kontaktlærer på drømmearbeidsplassen fra august.

Bilde av Madeleine Høitomt-Oftebro Rasmussen som er student på Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 ved Høgskolen i Østfold.

Foto: Privat

Hva fikk deg til å velge HiØ og Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10?

- Da jeg skulle velge utdanning etter videregående hadde jeg en del press fra familie og venner om at jeg burde bli lærer. Likevel var det nok trassen i meg som slo gjennom, og avgjorde at jeg ikke skulle bli lærer, og hvert fall ikke når mamma foreslo det. Etter hvert som 20-årene gikk, og jeg fikk testet ut litt ulike yrker og studieretninger som viste seg å være helt feil, landet jeg på at mamma antakelig hadde rett hele tiden, og at det var lærer som var det rette valget for meg likevel. På denne tiden bodde jeg på Grünerløkka i Oslo, og planen var opprinnelig å studere ved Oslo Met. Imidlertid snakket jeg med en venninne som studerte på barnehagelærerutdanningen ved HiØ, og hun skrøt enormt av utdanningen ved Høgskolen i Østfold. Etter litt undersøkelser om fagkombinasjoner og hvordan undervisningen var lagt opp landet jeg på at Østfold kanskje ikke var det verste stedet å flytte til for å studere, og slik endte jeg opp i Halden. Dette har jeg overhodet ikke angret på!

"Ikke vær redd for å velge det du interesserer deg for, for uansett hvilken kombinasjon av kompetanse du har så har skolene god bruk for en lærer som deg."

Madeleine Høitomt-Oftebro Rasmussen, student på Grunnskolelærerutdanning for trinn 5- 10 ved HiØ

Hva liker du best med studiet?

- Gjennom studiet har jeg, ved siden av å bli kjent med enormt mange flotte medstudenter og fagpersoner, fått utvikle meg til å bli en trygg og reflektert profesjonsutøver. Studiet stiller en del krav til at man har god gjennomføringsevne og bruker den tiden man trenger til å både forberede seg til undervisning og fullføre arbeidskrav, men samtidig har jeg opplevd å ha et enormt godt støtteapparat rundt meg når livet har skjedd. Det har vært rom for tilrettelegging når det har vært nødvendig, både i praksis, undervisning og ved gjennomføring av eksamen.

Kan du fortelle litt om dine valg av fordypningsfag?

- Da jeg skulle velge fordypningsfag syns jeg dette var svært vanskelig til å begynne med. Likevel landet jeg på en nokså uvanlig kombinasjon av engelsk og naturfag, rett og slett fordi det var disse fagene jeg hadde størst interesse for. Denne kombinasjonen har vist seg å være verdifull, fordi man får se elevene fra så ulike sider. På tross av advarsler fra noen rektorer vi snakket med i starten av studiet valgte jeg profesjonsrettet pedagogikk som masterfag. Jeg er ikke redd for å gå litt mot strømmen, og tenkte at det blir hva man gjør det til. Her ble jeg svært positivt overrasket over kunnskapsnivået. Foreleserne her er engasjerte og dyktige, og kan virkelig sitt felt – og selv om særlig spesialpedagogikk og flerkulturell pedagogikk utfordrer deg en del som person og krever at du viser noe sårbarhet, kan disse fagene også bidra sterkt til at du ikke bare blir en bedre lærer og profesjonsutøver, men i mitt tilfelle er jeg også blitt et bedre medmenneske. Da er det litt godt å tenke på at ut fra de 20 jobbsøknadene jeg sendte fikk jeg tilbud om 18 intervju. Av disse takket jeg ja til 11 intervju, og ble tilbudt hele åtte faste lærerstillinger! Kort fortalt: Ikke vær redd for å velge det du interesserer deg for, for uansett hvilken kombinasjon av kompetanse du har så har skolene god bruk for en lærer som deg.  

Et annet punkt som antakeligvis har hjulpet meg langt på veien til å fremskaffe disse jobbtilbudene er at jeg gjennom ulike verv har vist at jeg har stor arbeidskapasitet. Jeg har vært tillitsvalgt for klassen i begynnelsen av studiet, og en del av studentrådet ved Fakultet for lærerutdanning og språk (LUSP) de siste 1 ½ årene. I tillegg er jeg en del av skikkethetsnemda ved høgskolen, og fakultetsstyret ved LUSP. Gjennom oppgaver jeg har hatt i Studentparlamentet, som prosjektarbeid- og ledelse, foredrag, ansvar for arrangementer og deltakelse i debatter har jeg blitt mye tryggere på meg selv og det jeg tror på – og ikke minst blitt mindre konfliktsky og redd for å snakke ut om det jeg brenner for. Dette har blitt trukket frem som svært positivt hos alle potensielle arbeidsgivere, og jeg er ikke i tvil om at disse elementene på CV’n har bidratt til at jeg ble tilbudt så mange intervjuer. For noen uker siden skrev jeg under en kontrakt med det jeg er veldig sikker på at er min drømmearbeidsplass og jeg gleder meg enormt til å ta fatt på nye utfordringer som kontaktlærer på mellomtrinnet i august!

Hva vil du trekke frem om HiØ til kommende studenter?

- Hvis du spør meg om jeg kan anbefale Høgskolen i Østfold som studiested er jeg ikke i tvil om at det blir et ja! Høgskolen arbeider aktivt for at studentene skal lykkes – og alle ansatte, fra renholdspersonalet og kokkene i kantina til dekaner og rektor bryr seg oppriktig om hvordan det går med studentene ved høgskolen. Om ikke det er grunn nok til å velge Høgskolen i Østfold så kan jeg også legge til at HiØ også er en høgskole som er under stor utvikling, både i forhold til etablering av nye studieprogrammer og Ph.d.-programmer, men også fordi det foregår svært mye viktig forskning ved høgskolen som vi studenter kan få ta del i. Det har vært en fantastisk reise gjennom fem altfor korte år, og jeg kommer til å savne veldig mye ved å være student her.


Aktuell lenke:

Publisert 11. apr. 2023 15:37 - Sist endret 11. apr. 2023 15:38