Anbefaler flere å velge fremmedspråk

God oppfølging og aktive timer preger undervisningen på grunnskolelærerutdanningen. Visar Peci tar tysk som masterfag, og anbefaler flere å utdanne seg til fremmedspråklærere.

Bilde av Visar Peci

ENGASJERT TYSKLÆRER: Visar Peci har valgt tysk som masterfag i grunnskolelærerutdanningen. (Foto:Annelie Axén/HiØ)

Kan du fortelle litt om deg selv?

Jeg heter Visar Peci og går siste året på GLU 5–10 med tysk, samfunnsfag og kroppsøving som mine fag. Tysk er masterfaget mitt. Jeg er fra Halden og har bodd her hele livet. Jeg liker å være aktiv i fritida og trener mye. Ja, jeg gjør mye av det vanlige ungdom på min alder gjør. 

 

Lærte tysk som barn

Hvor kommer din interesse for fremmedspråk fra?

Jeg er flerspråklig og kan fem språk. Da jeg var rundt tre år, lærte jeg tre språk samtidig. Jeg snakket albansk hjemme, norsk i barnehagen og lærte meg tysk av å se på tysk TV. Grunnen til at jeg så på tysk TV, var at vi hadde fått en tysk dekoder av tanta mi, som bor i Tyskland. Når jeg våknet på morgenen, likte jeg å skru på den.

 

Så du snakket litt tysk som barn da, faktisk?

Ja, jeg gjorde det. Det var litt komisk, egentlig, for foreldrene mine visste ikke at jeg kunne tysk. Jeg var på ferie med kompisen til pappa da jeg var fem-seks år. Kona hans var tysk, og jeg begynte å snakke tysk med henne. Da sa hun til faren min: Visste du at sønnen din prater tysk? Nei, det visste jeg ikke, sa han.

 

For en fantastisk historie.

Det er jo komisk. Interessen for å studere tysk har nok kommet fra at jeg har kunnet litt fra før. I tillegg snakker jeg engelsk. Og jeg har jobbet i Sverige, så jeg sier at jeg kan svensk også.

 

Hvorfor valgte du å bli lærer?

Jeg liker å jobbe med mennesker, og jeg glad i å jobbe i team.  Det er en egen sjarm å være på en ungdomsskole, og å jobbe med andre lærere. Jeg liker å skape relasjon med elevene, så de blir trygge. Så håper jeg på at jeg får noe tilbake.

 

Aktive timer

Hvordan har det vært å være i praksis?

Jeg har hatt mye praksis, så å si hvert semester. Det har gått veldig bra. Det er veldig ålreit å se framgangen man får i praksis. Tryggheten når man står foran klassen, å være en leder for klassen. Jeg har undervist i alle fagene mine: tysk, samfunnsfag og gym. Tysk er kanskje det jeg har undervist mest i. Det er ikke så mange lærere som har samme fagkombinasjon som jeg har: tysk, kroppsøving og samfunnsfag. Ofte ser man at lærere med språkfag, gjerne har flere språkfag.

Jeg vil absolutt anbefale studenter som lurer på om de skal ta fremmedspråk, om å ta det. Det trengs lærere i fremmedspråk og det er ikke vanskelig å få jobb.

Har du noen råd til lærerstudenter som lurer på om de skal ta fremmedspråk?

Jeg vil absolutt anbefale studenter som lurer på om de skal ta fremmedspråk, om å ta det. Det trengs lærere i fremmedspråk og det er ikke vanskelig å få jobb. Det trengs lærere både i tysk, spansk og fransk. Engelsk er det mange flere som har. Men jeg vil si at spesielt tysk er et bra valg. Jeg håper flere velger det, for vi trenger flere tysklærere i lærerteamene på skolene. Veldig ofte er det én tysklærer som har alle trinn, men det kan være fint å ha noen å sparre med. I GLU er det ikke så mange som tar fremmedspråk akkurat nå, så man får veldig god oppfølging i undervisningen. Timene blir veldig aktive, og det er mye samtale og dialog mellom studentene og læreren. Man får stort utbytte av undervisningen.

 

Engasjert tysklærer

Hva gjør deg engasjert som tysklærer?

Jeg syns tysk er et fint språk, og så føler jeg en nærhet til språket. Dessuten er det moro å lære bort og se at det skjer noe hos elevene i undervisningen. Dette er en følelse jeg har lyst til å bygge videre på, forbedre meg på og finne gode didaktiske opplegg for elevene. Jeg prøver å se engasjement hos elevene generelt, det er kanskje det som er det kuleste.

 

Hvorfor trenger barn kunnskap om flere kulturer?

Vi snakket mye om dette i undervisningen i fjor. Jeg har vært på mange forskjellige skoler, og ser hvordan sammensetningen av elevgruppen påvirker forståelsen av andre kulturer. På skoler hvor majoriteten av elevene er norske, ser man at de har begrenset kunnskap om andre kulturer, enn på skoler hvor flere kulturer er representert. Kunnskap om flere kulturer er superviktig for å kunne vise respekt for andres kulturer. Du kommer til å møte på folk som er helt ulik deg selv, som har en annen bakgrunn og andre verdier. Og jo mer du forstår dem, desto bedre kommer du til å klare deg videre i livet.

Kunnskap om flere kulturer er superviktig for å kunne vise respekt for andres kulturer. Du kommer til å møte på folk som er helt ulike deg, som har en annen bakgrunn og andre verdier. Og jo mer du forstår dem, desto bedre kommer du til å klare deg videre i livet.

 

Fremtid og livsmestring

Hva tenker du at det å lære seg fremmedspråk kan bety for barns følelse av livsmestring?

Når det kommer til mestring, er det fint å lære et nytt språk. Når du kan flere språk, har du liksom en ekstra ryggsekk. Da kan du kommunisere med flere. Å lære et nytt språk kan være krevende, men du får en helt egen følelse når du har lært språket.

 

Hva tenker du om fremtiden?

Jeg ønsker å arbeide som lærer. Jeg har hatt praksis på to ulike skoler i Fredrikstad, og de er spennende på hver sin måte. Jeg er også interessert i å bo i en storby. Så det står litt mellom Fredrikstad og Oslo, men jeg utelukker ikke Halden.

 

Det finnes mulighet for utveksling i lærerutdanningen. Noen reiser utenlands når de studerer fremmedspråk, fordi det går å kombinere med nettstudier. Har du benyttet deg av den muligheten?

Jeg holdt på å gjøre det i tredje året, og jeg angrer egentlig på at jeg ikke gjorde det. Jeg vil anbefale nye studenter å gjøre det. Dra på utveksling, og dra til utlandet. Jeg hadde tysk på videregående, og da var jeg en uke i Wien. Kjempefin by, veldig kulturrik. Men jeg kunne tenkt meg å være der lenger enn en uke. Man burde helt klart prøve å dra til utlandet når man får muligheten. 

Av Annelie Axén
Publisert 31. okt. 2023 12:51 - Sist endret 1. nov. 2023 10:57