- En god kombinasjon av teori og praksis

Anna Cecilie Aarsund Eriksen studerer Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 med norsk som masterfag ved Høgskolen i Østfold. Det beste med studiet mener hun er den gode kombinasjonen av teori og praksis, da hun blir forberedt på hva som forventes av henne når hun skal ut i jobb som lærer.

Bilde av Anna Eriksen, student på Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10. ved Høgskolen i Østfold

Foto: Privat

Hvorfor valgte du å studere Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10?  

- Jeg valgte å gå femårig grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 med norsk som masterfag, fordi jeg lenge har likt norskfaget veldig godt. Norsk er et stort og sentralt fag i skolen som handler om det meste av samfunnet og kulturen rundt oss. Det omhandler ikke bare den norske kulturen, men hvordan vi er like og ulike andre kulturer, og hvordan vi forholder oss til andre kulturer. I tillegg trener man på å være analytisk og kritisk til ulike medier og situasjoner vi omgås i hverdagen, og ulike problemstillinger vi selv og andre vil stå overfor i livet. En annen viktig del av norskfaget som jeg synes er så spennende, er at vi øver oss på å uttrykke egne meninger på ulike måter og i ulike arenaer, samtidig som vi øver på å utvise vår empati overfor andre gjennom refleksjoner, diskusjoner og lesing av både historiske tekster og samtidstekster, det være seg både sakprosa og skjønnlitteratur. Det er så viktig og meningsfylt!
 

Hva liker du best med studiet?  

- Det jeg liker best med studiet er at man får en god kombinasjon av teori og praksis, slik at man blir litt forberedt på hva som forventes av en når man skal ut i jobb, i tillegg får man virkelig testet seg selv i fagstoffet og formidlingen av dette til andre – noe som er helt sentralt og veldig viktig når man skal bli lærer, uansett hvilke fag man har.

Det er også tverrfaglige prosjekter som gjennomføres i løpet av studieløpet. Disse prosjektene gjør at vi som lærerstudenter blir rustet for å jobbe tverrfaglig i skolen ved å få testet ut ulike metoder på praktiske måter, og samtidig bli bevisstgjorte på teoriene bak metodene. Prosjektene bidrar også til at vi studenter blir bedre kjent på tvers av fag og jobber i et profesjonsfellesskap, noe man kommer til å gjøre i skolen. Det er også en bonus at det er veldig sosialt, hyggelig og til tider uformell stemning mellom studenter og lærere ved Høgskolen under disse prosjektene.  

"En annen viktig del av norskfaget som jeg synes er så spennende, er at vi øver oss på å uttrykke egne meninger på ulike måter og i ulike arenaer, samtidig som vi øver på å utvise vår empati overfor andre gjennom refleksjoner, diskusjoner og lesing av både historiske tekster og samtidstekster [...]"

Anna Cecilie Aarsund Eriksen, lærerstudent på GLU 5-10 ved Høgskolen i Østfold

Hvordan opplever du studentmiljøet?   

- Jeg synes det er veldig spennende og hyggelig å treffe og samarbeide med folk som har andre erfaringer enn deg selv, men som har noen av de samme interessene. Og det gjør man ved HiØ. Det gjør at man lærer ting man ikke visste at man synes var interessant, eller ting man ikke visste at man ikke visste noe om. Det er det som gjør studentmiljøet så bra, pluss ulike arrangementer du som student kan delta på. Det er menneskene man møter som er det beste med å studere, ved siden av fagene, selvfølgelig.  
 

Har du noen tips og råd til kommende studenter?  

  • Vær åpen og nysgjerrig på å bli kjent med andre mennesker.  
  • Hvis du er usikker på om du vil ta norsk som fag, eller andre fag, så prøv! Ingenting er skrevet i stein og det er gode medstudenter og forelesere man kan snakke med om fag og valg. I tillegg har man praksisperioder der du kan kjenne på om valget er det rette.   
  • Finn deg gode medstudenter du kan gjøre sosiale ting med og arbeide med fagstoff med, da blir alt mye lettere. Finn også en studiestrategi som passer for deg – det blir viktig! 

Aktuell lenke: 

Publisert 18. mars 2024 14:00 - Sist endret 18. mars 2024 14:12