Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

HSABSV30111 Kunnskapsbasert praksis i spenningsfeltet mellom individ og samfunn (Høst 2017)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Tema A - Forskningsmetode
Obligatorisk emne som gjennomføres med felles undervisning for bachelorstudiene i arbeids- og velferdsfag, barnevern, bioingeniørfag, sosialt arbeid, sykepleie og vernepleie.

Tema B - Kunnskapsbasert praksis
Obligatorisk emne i bachelorstudium i

  • Arbeids- og velferdsfag
  • Barnevern 
  • Sosialt arbeid 
  • Vernepleie (heltid)

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått alle eksamener i andre studieår.

Undervisningssemester

5. semester (første halvdel).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Emnet er inndelt i Tema A og Tema B.

Tema A - Forskningsmetode 
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:

Kunnskaper

1. Gjøre rede for sine handlinger overfor brukerne, andre yrkesutøvere og arbeidsgivere på en faglig, forsvarlig måte

2. Identifisere etiske dilemmaer som en står overfor i forbindelse med utføring av forskning

Generell kompetanse

3. Gjøre rede for vitenskapelig metode for å kunne lese forskningsrapporter og nyttiggjøre seg forskningsrapporter i sin yrkesutøvelse

Tema B - Brukere og hjelpere i en samfunnsmessig kontekst
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:

Kunnskaper

1. Vurdere globale utfordringer og internasjonale perspektiver i velferdsstaten

2. Analysere betydningen av grunnleggende samfunnsøkonomi i velferdstjenestene

3. Drøfte profesjonell autonomi, brukermakt og rollen som problemløser i privat og offentlig sektor

4. Formidle og drøfte faglige problemstillinger knyttet til utøvelsen av egen profesjon

Generell kompetanse

5.  Anvende ulike kunnskapskilder i utvikling av kunnskapsbasert praksis

6. Analysere faktorer som hemmer og fremmer sosial inkludering

Innhold

Tema A:

  1. Forskning i et etisk perspektiv
  2. Forskningsprosessen. Design og validitet, datainnsamling, bearbeide data, litteratursøk.
  3. Vitenskapsteori

Tema B:

  1. Vurdere globale utfordringer og internasjonale perspektiver i og om velferdsstaten.
  2. Samfunnsvitenskap, velferdsstat og avvik
  3. Institusjoner, brukere og profesjoner
  4. Integrering, globalisering og kulturkompetanse
  5. Samfunnsøkonomi, infrastruktur og velferdspolitikk
  6. Ekskludering og inkludering av individer

 

Undervisnings- og læringsformer

Tema A - Forskningsmetode
I dette temaet er det felles undervisning for bachelorstudenter i arbeids- og velferdsfag, barnevern, bioingeniør, sosialt arbeid, sykepleie og vernepleie. Arbeidsformene består av egenstudier, arbeid i basisgruppe, seminarer og forelesninger.

Tema B - Brukere og hjelpere i en samfunnsmessig kontekst
I dette temaet er undervisningen organisert som felles undervisning for bachelorstudentene i arbeids- og velferdsfag, barnevern, sosialt arbeid og vernepleie. Undervisningen vil bli gitt i seminarer og forelesninger og arbeid i mindre grupper som forutsetter aktiv deltakelse fra studentene.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

 Tema A:

  • Vurdering av 2 vitenskapelige artikler med henholdsvis kvalitativt og kvantitativt design. Artiklene må ta utgangspunkt i annen fagdisiplin enn egen og arbeidet gjennomføres i fagspesifikke grupper, samt fremlegges i tverrfaglig seminargruppe. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
  • Deltakelse i obligatorisk undervisning, deltakelse i fagspesifikk gruppe og presentasjonsseminar. Manglende deltakelse i obligatorisk undervisning medfører innlevering av individuell skriftlig oppgave på maks. 2000 ord, med tema fra den delen fraværet har vært.

Tema B:

  • En individuell skriftlig oppgave på inntil 2000 ord. Organisert tilbakemelding fra medstudent i forhold til oppgitte kriterier. Ikke godkjent oppgave kan omarbeides en gang.
  • Deltakelse i obligatorisk undervisning. Det er krav om 80 % tilstedværelse forelesning og seminar. 90 % tilstedeværelse på ferdighetstrening. Selvrapportering av tilstedeværelse på læringsplattformen innen gitt frist. Ikke rapportert tilstedeværelse anses som fravær.

Godkjente arbeidskrav er gyldige i samme periode som emneplanen.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

5 timer individuell skriftlig skoleeksamen.
Ingen tillatte hjelpemidler.
Karakterregel: A-F.
Interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Referansegruppe
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 14.06.2017

Tema A:

300.72 Da
Dalland, O. (2012). Metode og oppgaveskriving for studenter (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 7,8,9,10,11,12 Til sammen 120 sider.

610.72 Gr
Greenhalgh, T. (2012). Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter: grunden för en evidensbaserad vård. Lund: Studentlitteratur.
Kap. 1-4 (s.23-97), kap. 6-7 (s.119-141), kap. 9 (s. 167-183). kap. 12-15 (s. 225-279) Til sammen 172 sider.

610.72 Gr
Greenhalgh, T. (2014). How to read a paper: the basics of evidence-based medicine (5th ed. utg.). Chichester: Wiley-Blackwell/BMJ Books.
Kap. 1-4 (s.1-59), kap. 6-7 (s.78-98), kap. 9 (s. 116-134), kap. 12-15 (s.164-220) Til sammen 152 sider.

Artikkel i tidsskrift
Nylenna, M. (2009). Vitenskapelige rapporteringsmaler. Tidsskrift for Den norske legeforening, 129(22), 2340. doi: 10.4045/tidsskr.09.1099
1. side

Tema B:

Andersen, B., & Biseth, H. (2013). The Myth of Failed Integration: The Case of Eastern O slo. City & Society, 25(1), 5-24. doi:10.1111/ciso.12004

Døving, R. (2007). Voksne barn. Husholdsviabilitet blant urbane skandinaver. Norsk Antropologisk Tidsskrift, 18(01), 22-37.

Ekeland, T.-J. (2007). Psykoterapi - ein kulturkritikk. Matrix : nordisk tidsskrift for psykoterapi, 24(2).

Elstad, J. I. (2005). Sosioøkonomiske ulikheter i helse : teorier og forklaringer 

Frøyland, K. (2015). Å «stå langt frå arbeid» - Refleksjonar og førestillingar om kven som kan jobbe. Tidsskrift for psykisk helsearbeid(04), 307-316.

Goode, E. (2016). Deviant behavior (11th ed. ed.). New York: Routledge.

Hansen, G. V., Arvesen, P. A., & Tonholm, T. (2013). Pappa i fengsel: hvordan ivaretas familien? Tidsskriftet Norges barnevern.

Juritzen, T. I. (2013). Omsorgsmakt : Foucaultinspirerte studier av maktens hvordan i sykehjem.

Moser, I. (2005). On becoming disabled and articulating alternatives: The multiple modes of ordering disability and their interferences. Cultural Studies, 19(6), 667-700. doi:10.1080/09502380500365648

Vike, H. (2013). Egalitarianisme og byråkratisk individualisme. Norsk Antropologisk Tidsskrift, 24(03-04), 181-193.

Vågan, A., & Grimen, H. (2008). Profesjoner i maktteoretisk perspektiv. Oslo: Universitetsforl., cop. 2008.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. mai 2024 02:37:44