Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Marit Kristine Helgesen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
HSFMA40414 Vitenskapsteori og metode (Høst 2018)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i
- Masterstudium i psykososialt arbeid innen helse- og sosialfaglig yrkespraksis (120 studiepoeng), t.o.m. kull 2017
- Masterstudium i tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren (120 studiepoeng) - t.o.m. kull 2016
- Masterstudium i samordning av helse- og velferdstjenester (120 studiepoeng) - kull 2017
Absolutte forkunnskaper
Følgende emne må være bestått før studenten kan avlegge eksamen i emnet Vitenskapsteori og metode:
For studenter ved Masterstudium i psykososialt arbeid - helse- og sosialfaglig yrkespraksis: "Innføring i kunnskapsgrunnlaget for psykososialt arbeid innen helse- og sosialsektoren" (15 stp) - HSPSA40112/HSPSA40114/HSPSA40117 eller tilsvarende.
For studenter ved Masterstudium i tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren:
"Tverrfaglig samarbeid 1 - kunnskapsgrunnlaget" (15 stp) - HSTFS40112
For studenter ved Masterstudium i samordning av helse- og velferdstjenester:
"Samordning 1: Kunnskapsgrunnlaget" (15 stp) - HSSHV40117
Anbefalte forkunnskaper
Ingen.
Undervisningssemester
5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
- har omfattende kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske perspektiver
- har inngående kunnskap om forskningsmetode og metodologiske prinsipper i forhold til konkrete faglige problemstillinger
Ferdigheter
- kan planlegge og gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- og utviklingsprosjekt
- kan begrunne og redegjøre for valg av metoder til forsknings- og utredningsarbeid
- kan utføre systematiske søk på relevant forskning innen aktuelt fagfelt
- kan ivareta forskningsetiske krav i alle faser av forskningsprosessen
Generell kompetanse
- kan designe et forskningsprosjekt knyttet til en relevant problemstilling
- kan vurdere vitenskapsteoretiske-, metodiske-, og etiske problemstillinger
Innhold
Emnet vil gi studentene en innføring i:
- Vitenskapsteoretiske tradisjoner
- Intensive og ekstensive forskningsdesign
- Kvalitativ og kvantitativ metode
- Forskningsetikk
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gjennomføres som 4 samlinger à 3 dagers varighet. Undervisnings-/læringsform er dialogbasert undervisning, arbeid i grupper og selvstudium. Enkelte undervisningsdager vil være masterspesifikke.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats fra studenten, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Ingen
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Individuelt, skriftlig førsteutkast til prosjektbeskrivelse
Studenten skal levere utkast til prosjektbeskrivelse på 750 ord (+/- 10 %). Utkastet skal godkjennes av faglærer. Ved vurderingen ikke godkjent kan utkastet omarbeides inntil to ganger. - Opponent for medstudent
Studenten må være opponent på et utkast til en medstudent, dvs. gjøre en kritisk vurdering av utkastet.
Eksamen
Individuell hjemmeoppgave
Eksamen består av en prosjektbeskrivelse på 2500 ord (+/- 10 %) etter nærmere retningslinjer. Vurderingen vil være bestått/ikke bestått.
Sensorordning
To interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått vurderingsresultat har kandidaten anledning til å omarbeide oppgaven en gang.
Evaluering av emnet
Det gjennomføres løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret. Metode for evalueringen avtales mellom faglærer og studenter.
Det gjennomføres skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 16.05.2018
Brottveit. G. (red) (2018). Vitenskapsteori og kvalitative forskningsmetoder. Om å arbeide forskningsrelatert. Oslo: Gyldendal (190 sider)
De nasjonale forskningsetiske komiteer (2016). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, jus og humaniora: vedtatt av den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (44 sider). Forutsettes lest på nett: https://www.etikkom.no/globalassets/documents/publikasjoner-som-pdf/60125_fek_retningslinjer_nesh_digital.pdf#page=1&zoom=auto,-259,655
Ekeland, T.J. (2009). «Hva er evidens for evidensbasert praksis?» I Grimen H. og Terum, L. I. (red). Evidensbasert profesjonsutøvelse. Oslo: Abstrakt forlag (20 sider)
Elo, S. og Kyngäs, H. (2007). The qualitative content analyses process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107-15 (8 sider)
Johannessen, A., Tufte, P. A. og Kristoffersen, L. (2016). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode. Oslo: Abstrakt forlag. Kapitler 1-9, 16 og 18-26 (340 sider)
Malterud, K. (2016). «Theory and interpretation in qualitative studies from general practice: Why and how?» Scandinavian Journal of Public Health, 44(2), 120-129 (10 sider)
Malterud, K. (2012). «Systematic text condensation: Astrategy for qualitative analysis.» Scandinavian Journal of Public Health, 40(8), 795-805 (11 sider)
Personvernombudet for forskning. http://www.nsd.uib.no/. Nettbasert informasjon, forutsettes at dette leses på nett, det er for tiden viktige endringer som skjer.
Thornquist, E. (2003). Vitenskapsfilosofi og vitenskapsteori – for helsefag. Bergen: Kunnskapsforlaget (244 sider)
Til sammen ca. 870 sider