Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig fakultet:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Bjørg Elisabeth Hermansen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
HSSPL40216B Sykepleie til pasienter under medisinsk utredning og behandling (Vår 2021)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie.
Absolutte forkunnskaper
Bestått emner avsluttet i 1. studieår.
Bestått praksisstudier i foregående emner.
Undervisningssemester
4. semester (sein vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten skal ved avsluttet emne kunne
-
gjøre rede for patologiske tilstander og sykepleie til pasienter under utredning og som gjennomfører medisinsk behandling
-
gjøre rede for individuell og kunnskapsbasert sykepleie
-
gjøre rede for retningslinjer for legemiddelhåndtering
-
gjøre rede for medikamentell behandling; indikasjoner, virkning og bivirkninger
-
gjøre rede for hygienens betydning for å hindre smitteoverføring
-
kjenne til prosedyrer for å skape et koordinert, helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud
-
beskrive innholdet i aktuelt lovverk
Ferdigheter
Studenten skal ved avsluttet emne kunne
-
administrere medikamenter forsvarlig, samt observere virkninger og bivirkninger
-
gjennomføre en omfattende og systematisk datasamling med / av pasienten
-
utføre individuell og kunnskapsbasert sykepleie til pasienter som gjennomfører medisinsk behandling
-
beherske grunnleggende og relevante sykepleieferdigheter / prosedyrer
-
ivareta forsvarlig hygiene
-
beherske ulike kommunikasjonsferdigheter og kunne tilpasse disse til den enkelte pasient, pårørende og i samarbeid med medarbeider
-
innhente relevante data, identifisere behov for og utføre sykepleie til pasienter som gjennomfører medisinsk behandling
-
møte mennesker i krise
-
dokumentere forsvarlig
-
utføre sykepleie i tråd med etiske og juridiske rammer
Generell kompetanse
Studenten skal ved avsluttet emne
-
vise respekt i ord og handling overfor pasient og pårørende
-
reflektere over og vurdere relevante etiske og juridiske problemstillinger
-
kunne planlegge og organisere eget arbeid
-
se betydningen av fagutvikling og klinisk forskning for utvikling av god praksis
-
se betydningen av refleksjon og veiledning for utvikling av fag og yrkesutøvelse
-
erkjenne og forstå betydning av samarbeid i helsetjenesten
Innhold
(Nummereringen refererer til rammeplanens hovedemner)
1.
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
-
Verdier, normer og holdninger i yrkespraksis med vekt på respekt, empati, medbestemmelse og taushetsplikt
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
-
Bruk av forskning for å begrunne og diskutere faglige problemstillinger
Etikk
-
Den etiske refleksjonsprosess knyttet til praksiserfaringer og de fire prinsippers etikk
-
Etiske problemstillinger knyttet til praksiserfaringer
2.
Sykepleiens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
-
Å gjennomgå utredning og medisinsk behandling
-
Kliniske observasjoner og aktuelle kartleggingsverktøy
-
Dokumentasjon av sykepleie i aktuelt dokumentasjonssystem
Menneskets behov for tilfredsstillende sirkulasjon:
-
Sjokktilstander; septisk - og kardiogent sjokk
-
Endringer i blodstatus
Menneskets behov for tilfredsstillende respirasjon:
-
Patofysiologiske respiratoriske endringer
Menneskets behov for tilfredsstillende inntak av væske og ernæring:
-
Kartlegging, vurdering og tiltak ved ernæringsproblemer
Menneskets behov for utskillelse av kroppens avfallsstoffer:
-
Kartlegging, vurdering og tiltak ved endringer i eliminasjon
Menneskets behov for balanse mellom aktivitet, hvile og søvn:
-
Aktivitetens og søvnens betydning ved sykdom
Menneskets behov for å utvikle og bevare sin identitet:
-
Å møte mennesker som opplever usikkerhet, tap av kontroll, trusler mot eget selvbilde og eksistens
Menneskets behov for trygghet og sikkerhet:
-
Hygienens betydning i forebygging av infeksjoner, trygghet og opplevelsen av velvære
-
Kommunikasjon, informasjon og veiledningens betydning for samhandling og pasientens opplevelse av mestring
-
Smertelindring
-
Rutiner ved akutte situasjoner
Menneskets behov for sosial kontakt og det å være alene:
-
Skjerming versus sosial kontakt
Sykepleieferdigheter og prosedyrer:
-
Suging i nesesvelg og munnsvelg. Nedlegging av nasogastrisk ernæringssonde. Perifer - og sentrale venekatetre. (HSSPL40216A og HSSPL40216C)
3.
Sykepleiens medisinske og naturvitenskapelige grunnlag
Anatomi, fysiologi og biokjemi:
-
Fysiologiens betydning for å forstå sykdomsprosesser
Generell patologi/sykdomslære/patologi:
-
Sykdom og behandling i medisinsk avdeling
-
Medikamentkunnskap og medikamenthåndtering
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene:
-
Bakterienes betydning i sykdomsprosesser
-
Akutte og kroniske infeksjoner og sykdomstilstander
-
Smitteregimer
4.
Sykepleiens samfunnsvitenskapelige grunnlag
Psykologi og pedagogikk:
-
Kriser og krisehåndtering
-
Undervisning og veiledning
Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning:
-
Samhandling med pasient og pårørende
-
Samhandling med medstudenter og personale
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk:
-
Spesialisthelsetjenesteloven: - Formål og virkeområde (kap.1) - Ansvarsfordeling og generelle oppgaver (kap. 2) - Særlige plikter og oppgaver (kap. 3)
-
Gjeldende juridiske regler på praksisstedet
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med læringsutbyttebeskrivelser for praksisstudier og læringsaktiviteter presenteres av studenten i ukeplaner.
I tillegg utarbeider studenten et refleksjonsnotat ukentlig som grunnlag for veiledning.
Arbeidsomfang
Studieåret består av 40 uker. En forventer at en heltidsstudent arbeider omtrent 40 timer per uke med sine studier. 15 studiepoeng tilsvarer da et arbeidsomfang på ca 400 timer.
Praksis
Èn uke PSH og 240 timer ved praksisstedet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Obligatorisk studiedeltakelse
-
Skriftlig hjemmeoppgave i gruppe. Besvarelsen vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis skriftlig tilbakemelding på oppgaven i forhold til kriteriene for denne. Oppgaven kan omarbeides en (1) gang.
Arbeidskravene må være godkjent for å få emnet bestått.
Eksamen
Vurdert praksis
Praksisperioden vurderes til Bestått / Ikke bestått.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved "ikke bestått emne" må alle arbeidskrav tas på nytt.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Underveisevaluering ved referansegruppe
-
Sluttevaluering
Resultatene behandles i programutvalg.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 17.01.2020
Selvvalgt pensum, relatert til pasientgruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca 20 sider
1.
Brincmann B.S. (Red.). (2016). Etikk i sykepleien. (4. utg) Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-49274-5 Kap. 2. Etisk dilemma Kap. 5. De fire prinsippers etikk, velgjørenhet, ikke skade, autonomi, rettferdighet Kap. 6. Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere Kap. 9. Hva innebærer det å være profesjonell sykepleier Kap. 10. Jus og etikk i sykepleien
Moen, A., Hellesø, R. & Berge, A. (2008). Sykepleieres journalføring: dokumentasjon og informasjonshåndtering. Oslo: Akribe. ISBN 9788279501183 Kap. 4: Hjelpemidler i journalføringsarbeidet, s. 77-95.
Norsk sykepleierforbund (2011) Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etisk regler 33 s. Oslo: Norsk sykepleierforbund. http://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf
2.
Stubberud, D-G., Grønseth, R. & Almås, H. (Red.), (2016). Klinisk sykepleie 1 (5.utg.) Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. Kap. 8. Sykepleie ved svikt i blodsirkulasjon, s. 299-305 Kap. 16. Ernæring ved sykdom, s. 17- 48.
Falk, B. (2016). Å være der du er : oppmerksomhet, grenser og kontakt i den hjelpende samtale. Oslo: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-2053-3 s. 9-58.
Guttormsen, A. B. (2010). Nasjonale faglige retningslinjer for forebygging og behandling av underernæring. Oslo: Helsedirektoratet. https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/916/Nasjonal-faglig-retningslinje-for-forebygging-og-behandling-av-underernering-IS-1580.pdf s.7-31 og s.40-43
Knutstad, U. (2016). Kvalme. I A.K. T. Heggestad & U. Knutstad (Red.), Sykepleieboken 2 Sentrale begreper og fenomener i klinisk sykepleie. Oslo: Akribe. Kap. 9. s. 198-219.
Kristoffersen, N. J., Nortvedt, F. & Skaug, E-A. (Red.), (2016). Grunnleggende sykepleie 3. Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 25. Stress og mestring, s. 237-243, 247-266.
VAR Healthcare, by Healthcare Workers. https://www.varnett.no/portal/ Prosedyrebeskrivelser/kunnskapsstoff for prosedyrer nevnt under innhold, spesifiseres ved emnets oppstart.
Sortland, K. (2015). Ernæring mer enn mat og drikke. (5.utg.). Bergen: Fagbokforlaget Kap. 15. Kosthold og ernæringsmessige behov ved ulike sykdomstilstander Kap. 17. Enteral og parenteral ernæring Kap. 18. Interaksjon mellom legemidler og næringsstoffer
3.
Nordeng, H. E. & Spigset, O. (Red.), (2018). Legemidler og bruken av dem. Oslo. Gyldendal akademisk ISBN 9788205508637. Kap. 11
Olsen, L. A. (2014). Praktisk medikamentregning. Oslo: Cappelen Damm akademisk. ISBN 9788202441616 Kap. 3.10 (s. 164 -170)
Ringstad, Ø. 2008. Arbeidsbok til det syke mennesket. Oslo: Akribe. ISBN 9788279501244
Wyller, V. B. (2019). Syk. Cappelen Damm. ISBN 9788202549886. (Kap. 5. Blodsykdommer, s. 263-279 i 2014-utg. Innhold oppdateres når ny utg. foreligger)
4.
Helgesen. L.A. (2017). Menneskets dimensjoner: Lærebok i psykologi (3.utg). Høyskoleforlaget AS. ISBN 978-82-02-53797-5 Kap. 8, s. 206 - 218
Molven, O. (2019). Helse og jus (9. utg.). Oslo: Gyldendal Juridisk. Kap. 9.4-9.8.