Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig fakultet:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Anne-Grethe Gregersen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
HSSPL40320A Sykepleie til pasienter før og etter kirurgisk behandling (Vår 2021)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie.
Absolutte forkunnskaper
Bestått emner avsluttet i 1. studieår.
Bestått praksisstudier i alle foregående emner.
Undervisningssemester
4. semester (sein vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten skal ved avsluttet emne kunne
gjøre rede for patologiske tilstander og sykepleie til pasienter som gjennomgår kirurgisk behandling
gjøre rede for individuell og kunnskapsbasert sykepleie
gjøre rede for retningslinjer for legemiddelhåndtering
gjøre rede for medikamentell behandling; indikasjoner, virkning og bivirkninger
gjøre rede for hygienens betydning for å hindre smitteoverføring
beskrive innholdet i aktuelt lovverk
Ferdigheter
Studenten skal ved avsluttet emne kunne
administrere medikamenter forsvarlig, samt observere virkninger og bivirkninger
beherske grunnleggende og relevante sykepleieferdigheter / prosedyrer knyttet til pasienter som gjennomgår kirurgisk behandling - preoperativ forberedelse av pasient - kliniske observasjoner i den postoperative fasen
ivareta forsvarlig hygiene
beherske ulike kommunikasjonsferdigheter og kunne tilpasse disse hensiktsmessig til den enkelte pasient, pårørende og ved samarbeid med medarbeider
innhente relevante data, identifisere behov for og utføre sykepleie til pasienter
dokumentere forsvarlig
handle i samsvar med etiske og juridiske rammer
Generell kompetanse
Studenten skal ved avsluttet emne
vise respekt i ord og handling overfor pasient og pårørende
kunne reflektere over og vurdere relevante etiske og juridiske problemstillinger
kunne planlegge og organisere eget arbeid
se betydningen av fagutvikling og klinisk forskning for utvikling av god praksis
se betydningen av refleksjon og veiledning for utvikling av fag og yrkesutøvelse
erkjenne og forstå betydning av samarbeid i helsetjenesten
Innhold
(Nummereringen refererer til hovedemner i rammeplanen)
1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
Verdier, normer og holdninger i yrkespraksis med vekt på respekt, empati, medbestemmelse og taushetsplikt
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
Bruk av forskning for å begrunne og diskutere faglige problemstillinger
Etikk
Den etiske refleksjonsprosess knyttet til praksiserfaringer og de fire prinsippers etikk
Etiske problemstillinger knyttet til praksiserfaringer
2:
Sykepleiens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
Å være akutt og kritisk syk
Å gjennomgå kirurgisk behandling
Dokumentasjon av sykepleie i aktuelt dokumentasjonssystem
Menneskets behov for tilfredsstillende sirkulasjon
Sjokktilstander;hypovolemisk og anafylaktisk
Endringer i blodstatus
Menneskets behov for tilfredsstillende respirasjon
Patofysiologiske respiratoriske endringer
Menneskets behov for tilfredsstillende inntak av væske og ernæring
Kartlegging, vurdering og tiltak ved ernæringsproblemer
Menneskets behov for utskillelse av kroppens avfallsstoffer
Kartlegging, vurdering og tiltak ved endringer i eliminasjon
Menneskets balanse mellom aktivitet, hvile og søvn
Aktivitetens og søvnens betydning ved sykdom og kirurgiske inngrep
Menneskets behov for å utvikle og bevare sin identitet
Å møte mennesker som opplever tap av kontroll og trusler mot eget selvbilde
Menneskets behov for trygghet og sikkerhet
Hygienens betydning i forhold til forebygging av infeksjoner, trygghet og opplevelsen av velvære
Rutiner ved stress, kriser og traumer
Menneskets behov for sosial kontakt og det å være alene
Skjerming versus sosial kontakt
Sykepleieferdigheter og prosedyrer:
Suging i nesesvelg og munnsvelg. Nedlegging av nasogastrisk ernæringssonde. Perifer - og sentrale venekatetre. (HSSPL40316B og HSSPL40316D).
3:
Sykepleiens medisinske og naturvitenskapelige grunnlag
Anatomi, fysiologi og biokjemi
Fysiologiens betydning for å forstå sykdomsprosesser
Generell patologi/sykdomslære/patologi
Sykdom og kirurgisk behandling
Medikamentkunnskap og medikamenthåndtering
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
Bakterienes betydning i sykdomsprosesser
Akutte og kroniske infeksjoner og sykdomstilstander
Smitteregimer
4: Sykepleiens samfunnsvitenskapelige grunnlag
Psykologi og pedagogikk
Betydningen av informasjon og veiledning for samhandling og pasientens opplevelse av mestring
Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
Samhandling med pasient og pårørende
Samhandling med medstudenter og personale
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
Gjeldende juridiske regler ved praksisstedet
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med læringsutbyttebeskrivelser for praksisstudier og læringsaktiviteter presenteres av studenten i ukeplaner.
I tillegg utarbeider studenten et refleksjonsnotat ukentlig som grunnlag for veiledning.
Arbeidsomfang
Studieåret består av 40 uker. En forventer at en heltidsstudent arbeider omtrent 40 timer per uke med sine studier. 15 studiepoeng tilsvarer da et arbeidsomfang på ca 400 timer.
Praksis
Èn uke PSH og 240 timer ved praksisstedet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Obligatorisk studiedeltakelse
Arbeidskravene må være godkjent for å få emnet bestått.
Eksamen
Emnet har to deleksamener: Individuell skriftlig eksamenen under tilsyn og vurdert praksis
Deleksamen 1: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn
Varighet 1 time
Ingen hjelpemidler tillatt
Karakterregel Bestått/ikke bestått.
Deleksamen 2: Praksisstudiene vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Både individuell skriftlig eksamen under tilsyn og praksisstudiene må være vurdert til bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter (Bestått/Ikke bestått).
Sensorordning
Deleksamen 1: Interne sensorer.
Deleksamen 2: Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved "ikke bestått" emne må alle arbeidskrav tas på nytt.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Underveisevaluering ved referansegruppe
- Sluttevaluering
Resultatene behandles i programutvalg.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 17.01.2020
Selvvalgt pensum, relatert til pasientgruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca. 20 sider.
1.
Norsk sykepleierforbund. (2011) Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler. (Rev. Utg.). Oslo: Norsk sykepleierforbund. https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf
2.
Stubberud, D-G., Grønseth, R. & Almås, H. (Red.), (2016). Klinisk sykepleie 1. (5. utg.) Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.
-
Kap. 8. Sykepleie ved svikt i blodsirkulasjon, s. 299-305.
-
Kap. 9. Perioperativ og postoperativ sykepleie, s. 309-327 og 345-373.
-
Kap. 10. Sykepleie ved smerter, s. 394-414.
Stubberud, D-G., & Grønseth, R. & Almås, H. (Red.), (2016). Klinisk sykepleie 2. (5. utg.) Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.
-
Kap. 20. Sykepleie ved gynekologiske sykdommer, s. 133-163.
-
Kap. 21. Sykepleie ved skader og sykdom i bevegelsesapparatet, s. 169-203.
Dietrichson, S. (2011). Bedre hygiene halverte sykehusinfeksjoner. Sykepleien Forskning, 6(4), s. 384-385.
VAR Healthcare, by Healthcare Workers. https://www.varnett.no/portal/
Prosedyrebeskrivelser/kunnskapsstoff for prosedyrer nevnt under innhold, spesifiseres ved emnets oppstart.
Ringstad, Ø. (2008). Arbeidsbok til det syke mennesket. Oslo: Akribe.
Wyller, V. B. (2019). Syk. Oslo: Cappelen Damm.
-
Kap.3.1 Klinisk vurdering s. 119 - 124.
-
Kap. 13.6 Mekaniske traumer i nervesystemet, s. 532-540.
-
Kap. 16. Sykdommer i bevegelsesapparatet (16.2.11, 16.6.1, 16.6.2, 16.7.1, 16.7.3, 16.9.1, 16.9.6, 16.10.8 og 16.11.1).
-
Kap. 17. Hudsykdommer 17.5 Hudskader, s. 685-689.
-
Kap. 20 Sykdommer i kvinnens kjønnsorganer s. 743-769.
-
Kap. 24. Det syke mennesket - et helhetsperspektiv.