Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Remmen, Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LUKHV20211 Kunst, design og vår kulturarv (5-10) (Vår 2012)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i valgfaget Kunst og håndverk (60 studiepoeng) i Allmennlærerutdanningen.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet forutsetter bestått eksamen i LUKHV10111 Kunst og visuell kommunikasjon (15 studiepoeng) og LUKHV10211 Kunst og visuell kommunikasjon (15 studiepoeng) eller tilsvarende.

Undervisningssemester

Allmennlærerutdanningens 6. eller 8. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten

  • har kunnskap om design, idéutviklingsprosesser og samspillet mellom materiale, teknikk, funksjon og formuttrykk
  • har kunnskap om lærings- og erkjennelsesformer knyttet til kunst og håndverk som estetisk skapende, praktisk handlende og visuelt kommunikativt fag
  • ?

Ferdigheter
Studenten

  • kan utnytte materialers bruksegenskaper og estetiske uttrykkskvaliteter i praktisk skapende arbeid og utøve bevisst skjønn ved bruk av estetiske virkemidler
  • kan være bevisst sin rolle som kulturformidler og bruke museer og samlinger i elevers læringsarbeid og eget skapende arbeid
  • kan bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen til å planlegge og organisere læring i kunst og håndverk, med utgangspunkt i elevenes livsverden og fremme samarbeid og likestilling mellom kjønn og kulturer
  • ?

Generell kompetanse
Studenten

  • kan stimulere til opplevelse, skapende uttrykk og refleksjon og veilede eleven i arbeidsmetoder som fremmer kreativitet og nyskaping
  • kan bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen som utgangspunkt for faglig utviklingsarbeid med en systematisk og forskningsmessig tilnærming og kjenne normer for ansvarlig bruk av innsamlet informasjon

Innhold

Temaer som vil bli behandlet i Kunst, design og vår kulturarv:

  • Kunnskapsløftet med vekt på 'Det meningssøkende menneske' og 'Det skapende menneske' og læreplan i kunst og håndverk
  • Studietur som grunnlag for kunnskap og generell kompetanse
  • Designfaglige studier og eget arbeid med design/formgiving
  • Eget utviklingsarbeid med utgangspunkt i vår kulturarv  og selvvalgt problemstilling

Gjennom arbeidet med temaene skal studenten videreutvikle egen praktisk ferdighet i faget og få erfaring med ulike arbeidsformer som er relevante for arbeidet på grunnskolens trinn 5-10.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil være preget av veksling mellom teoretisk orientering, eget skapende arbeid og fagdidaktisk refleksjon som gir grunnlag for å forstå, vurdere og videreutvikle ideer i arbeid med design og et faglig prosjektbasert utviklingsarbeid ut fra selvvalgt problemstilling knyttet til vår kulturarv.

Praksis

Se omtalen av praksis i programplan for hhv Grunnskolelærerutdanning og Allmennlærerutdanning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

1. Godkjent frammøte til undervisning (minimum 80 % tilstedeværelse) og studieturer. Den enkelte faglærer sender rundt tilstedeværelsesliste som signeres av studenten

2. Gjennomført individuelt faglig utviklingsprosjekt med visuell dokumentasjon og rapport innen angitt frist

Eksamen

Som en del av selve læringen får studentene tilbakemelding i forbindelse med sitt estetisk skapende arbeid i design.
Ved utførelsen av det faglige utviklingsarbeidet får hver student én veileder, som vil være behjelpelig slik at det teoretiske stoffet, det estetisk skapende arbeid og fagdidaktisk refleksjon ses i en helhetlig sammenheng.
Arbeidene blir ikke vurdert før de er formelt innlevert som eksamensmappe. 

Eksamensform:

  1. Mappeeksamen med utstilte produkter som leveres innen angitt frist. Mappen skal bestå av kandidatens:
    1. individuelle arbeid i emnet med tilhørende prosessdokumentasjon og logg
    2. individuelle utviklingsarbeid med tilhørende prosessdokumentasjon og rapport
  2. Individuell muntlig eksamen, varighet cirka 35 minutter, med utgangspunkt i presentasjon av kandidatens egne produkter. Den muntlige eksaminasjonen tar også opp spørsmål fra pensumlitteratur og lærestoff i emnet.

Det gis en samlet karakter i emnet. Karakteren blir fastsatt av en ekstern og en intern sensor på grunnlag av en helhetlig vurdering. Karakterskala A-F.

Ved eventuell ny eksamen kan eksamensmappen forbedres én gang. Muntlig eksamen må i så fall også avlegges på nytt.

Evaluering av emnet

Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema.

Litteratur

Det tas forbehold om endringer i litteraturen før studiestart.

Foruten undervisning og forelesninger/feltstudier ved kulturhistoriske museer er følgende pensum:

1. Læreplanverket for Kunnskapsløftet (2006). Kunnskapsdepartementet.

A.Generell del: http://www.udir.no/Artikler/_Lareplaner/Den-generelle-delen-av-lareplanen/

B.Prinsipp for opplæringen: http://www.udir.no/Artikler/_Lareplaner/Prinsipp-for-opplaringa-i-Kunnskapsloftet/ http://www.udir.no/upload/larerplaner/Fastsatte_lareplaner_for_Kunnskapsloeftet/prinsipper_lk06.pdf

C.Læreplan i kunst og håndverk: http://www.utdanningsdirektoratet.no/grep/Lareplan/?laereplanid=127655 http://www.utdanningsdirektoratet.no/upload/larerplaner/generell_del/Generell_del_lareplan_bm.rtf

2. Haabesland & Vavik(2000): Kunst og håndverk? : hva og hvorfor. Bergen : Fagbokforlaget

3. Nielsen, Liv Merete (2009): Fagdidaktikk for kunst og håndverk : I går - i dag - i morgen. Oslo: Universitetsforlaget [s. 9-35 og s.73-117]

4. Veiteberg, Jorunn (2005): Kunsthandverk; frå tause ting til talande objekt. Oslo: Pax Forlag

Kompendier, aktuelle artikler i tidsskrift, aviser, bøker og forelesninger ved gallerier og kunst- og kulturmuseer er også å regne som pensum.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 24. mai 2024 02:48:22