Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Alf Rolin
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LPRLE212 Religion, livssyn og etikk, didaktikk 2 (Vår 2014)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er ett av to obligatoriske fagdidaktiske emner i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid og deltid.

Undervisningssemester

Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid: 2. semester (vår).
Praktisk-pedagogisk utdanning, deltid: 4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studenten har

  • innsikt i teorier om differensieringstiltak og tilpasset opplæring i faget
  • kunnskaper om hvordan kartlegge til elevers ulike faglige læreforutsetninger
  • innsikt i ulike undervisnings- og læringsstrategier som kan bidra til å tilpasse opplæringen

Ferdigheter:
Studenten kan

  • tilpasse opplæringen i faget til elevers forutsetninger
  • anvende ulike strategier og metoder i faget og hjelpe elevene til å ta i bruk ulike læringsstrategier
  • tilrettelegge for elevens progresjon i faget
  • vurdere og dokumentere elevenes læring i faget samt bistå elevene i egenvurdering

Generell kompetanse:
Studenten kan

  • konstruktivt og kritisk delta i kollegasamarbeid
  • utvise nødvendig utviklingskompetanse som lærer
  • se helheter og sammenhenger i elevenes faglige  og personlige utvikling
  • vise en bevisst etisk holdning overfor den enkelte elev og elevgruppen

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

- Fagets begrunnelser i allmenndanning og ulike livs-, og yrkessammenhenger
- Læreplanen, faget og ulike elevers behov for tilpasset opplæring, herunder også elever med lærevansker
- Læreprosesser med vektlegging på læring hos ulike elever
- Læremidler og IKTs betydning som hjelp for å tilpasse opplæringa i faget
- Fag- og yrkesetikk
- Elevvurdering for læring, underveisvurdering, sluttvurdering, framovervurdering

Momentliste for andre praksisperiode som har relevans til didaktikkemnet:

Lærerens oppgave og ansvar
- Lærerens arbeid med årsplaner i samspill med alle klassens fag og læreren som iverksetter av faglig og didaktisk utviklingsarbeid

Elevforutsetninger
- Lærerens innsats i forhold til elever med særskilte vansker, herunder lese- og skrivevansker, atferdsvansker og kognitive vansker, men også til elever med svært gode læreforutsetninger
- Intervensjon og oppfølging i forhold til elever med særskilte lærevansker, eksempelvis utvikling av individuelle opplæringsplaner

Planlagt differensiering av undervisning
- Studentens selvstendige ansvar og arbeid med periodeplaner og årsplaner i faget
- Selvstendig arbeid med mer omfattende, differensierte undervisningsforløp i samarbeid med klassens øvrige lærere, og gjerne med elevenes medvirkning i planlegging av undervisning

Vurdering av elevenes læring (vurdering for læring)
-
Differensiert og målrettet anvendelse av ulike vurderingsformer, herunder samspillet mellom formative og summative vurderingsformer
- Lærerens arbeid og medvirkning i arbeidet med individuelle læreplaner

Undervisnings- og læringsformer

  • Studentene organiseres i samarbeidsgrupper på 3-5 deltakere
  • Læringen baseres på forelesning, dialog, gruppearbeid og presentasjoner
  • Studieaktivitet forventes lagt også mellom samlingene og i tilknytning til praksisopplæring
  • Biblioteket og dets tjenester forventes benyttet 

Emnet gis som seks hele dagers undervisning og knyttes til seks ukers praksisopplæring. I tillegg gis det generell didaktikkundervisning i samarbeid med pedagogikk tre dager.

Praksis

Det er knyttet seks ukers praksisopplæring til emnet. Praksis vurderes etter andre praksisperiode med bestått/ikke bestått. Praksislærer og hovedkontakt er ansvarlig for karaktersettingen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1) Obligatorisk frammøte (minimum 80 %).

2) Refleksjonsnotat om tilpasset opplæring i faget fra 2. praksisperiode

Notatet skal være på 5 sider og ta utgangspunkt i erfarte opplevelser og utfordringer om tilpasset opplæring/differensiering  i faget i forhold til ulike elever/elevgrupper.
Notatet skal danne grunnlaget for en gruppediskusjon i fagdidaktikkundervisningen etter gjennomført periode. Fagdidaktikklærere vurderer arbeidskravet til godkjent/ikke godkjent.

Vurdering: godkjent/ikke godkjent

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Vurdering i didaktikk 2 inngår i en felles eksamen for PPU-studiet. Se pkt. Vurdering i generell del av studieplanen.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA 3).

 

Litteratur

Litteratur: Felles for pedagogikk, fag- og yrkesdidaktikk:

Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag

Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget. Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)

Hauge, An-Magritt 2007: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget

Hiim og Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal.

- alternativt
Hiim og Hippe 1998: Undervisningsplanlegging for yrkeslærere, Gyldendal.

Traavik, Hallås, Ørvig 2009: Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Universitetsforlaget.

LITTERATURLISTE FAGDIDAKTIKK RLE/RE  I PPU VED HIØ 2013-2014
Kompendium opptrykk sammensatt av:

Afdal, G. (2013) 'De store spørsmål og de små samtaler: Læreren som leder og deltaker i arbeid med religion', i: Christensen. H. og Ulleberg, I. (red.) Klasseledelse, fag og danning. Oslo Gyldendal akademisk, 191-210 (20 s.)

Andreassen, B.-O. (2012) Religionsdidaktikk. En innføring. Oslo: Universitetsforlaget. (225 s.)

Björlin, O. (2008) «Religionsläraren och religionerna», I: Lundberg, J. G. og Persson, B. L. (red.): religionskunnskap.nu. Föreningen lærare i religionskunskap. Årsbok, 40, s. 71-85 (15 s.)

Breidlid, H. and T. Nicolaisen (2011) 'Fortellingens ulike dimensjoner' i: I begynnelsen var fortellingen. Oslo: Universitetsforlaget, s. 57-76 (20 s.)

Børresen, B. (2008) 'Filosofisk samtale som arbeidsmåte', Religion og livssyn, 20, nr. 2, 40-44 (5 s.)

Enger, T. (1996) 'Læreren i grunnskolens nye religionsfag: Åpent sinn og tomt hjerte?' Kirke og Kultur, 313-322 (10 s.)

Fuglset, K. S. (2006) Fenomenet religionsundervisning. Fenomenologisk religionspedagogikk i det postsekulære samfunnet, HBO-rapport 6. Bodø: Høgskolen i Bodø. Kapitlene 2: 'Livsverda som forskningsfelt', 18-36, og 4: 'Samfunnets religiøse grunnlag', 55-70 (35 s.)

 Funch, C. (2011) 'Etisk og eksistetiel dannelse - gennem 'den store' og 'den lille' fortælling', Religionslæreren (2), 3-4 (2 s.)

 Gulbrandsen, E. (2002) «Den beste innfallsvinkelen for å starte arbeidet med filosofisk tenkning sammen med barn - finnes den?», Barn, nr. 3, 85-97 (12 s.)

 Gustafsson-Lundberg, J. (2006) «Religion, politik och globalisering. Religionsdidaktiska perspektiv». I: Lundberg, J. G. og Persson, B. L. (red.): religionskunnskap.nu. Föreningen lærare i religions-kunskap. Årsbok, 38, 79-93 (15 s.)

 Halvorsrud, Merete Moe og Moe, Steinar (2012) «RLE-faget i lokale læreplaner - en fallitt i skolen?», Prismet, 63, nr. 2-3, 157-172 (16 s.).
Hansen, M. (2007) 'Pluralismen indad og udad. Skitse til en pluralistisk religionspæadgogik på bakgrund av Robert Jacksons bog fra 2004: 'Rethinking Religious Education and Plarality', Religionslæreren (5), 10-15 (6 s.)
Herold, B. (2008) 'Undervisning med film', Religionslæreren, (1), 6-8 (3 s.)
Härenstam, K. (2000) Kan du höra vindhästen?: religionsdidaktik - om konsten att välja kunskap, Lund: Studentlitteratur, kap. 7, 'Didaktiska reflektioner', 123-164 (42 s.).
Johnsen, E. B. m. fl. (1997) Kunnskapens tekster. Jakten på den gode lærebok. Oslo: Universitetsforlaget, s. 196-197, 204-206 (5 s.) (Om lærebokanalyse)                                    Jämtrud, U. (2010) 'Film öppnar dörren til livsfrågorna', Religion & livsfrågor, (4), 5-7 (3 s.)
Jämtrud, U. (2008) 'IKT i religionsundervisningen', Religion & livsfrågor, 38, nr. 3, 11-14 (4 s.)
Krogstad, K. (2012) «En undersøkelse av RLE-faget med blikk for det lokale», Prismet, 63, nr. 2-3, 143-155 (13 s.)
Kvamme, O. A. (2008) «Om det reviderte religion og etikk-faget», Religion og livssyn, 20, 1, 6-10 (5 s.)
Larsson, R. (2006) 'Livsfrågor - Religion - Livsvärld. Några funderingar i anslutning til H.-G. Heimbrocks bok om en kontextuell religionsdidaktik', Religion & livsfrågor, 36, nr. 4,10-12 (3 s.)
Laudrup, C. (2006) 'Religion og religionsundervisning i EU - Religionspædagogiske integrationsstrategier i EU', i: Andersen. P. B. m. fl., Religion, skole og kulturell integration i Danmark og Sverige. København: Museum Tusculanums Forlag, 183-203 ( 21 s.
Leer-Salvesen, K. (2013) «Filmundervisning og fiendebilder», Religion og livssyn, 25, 1, s. 7-11 (5 s.).
Leirvik, O. (1011) «Religionskritikk på moralsk grunnlag», Religion og livssyn, 23, nr. 3, 17-21 (5 s.)
Lied, I. og Lied, S. (2010) «Vurdering i RLE», i: Dobson, Stephen og Engh, Roar (red.), Vurdering for læring i fag. Kristiansand: Høyskoleforlaget, s. 125-135 (11 s.).
Lied, S. (2009) 'Mangfold i det livssynsplurale norsk klasserommet - utfordringer og muligheter for lærerutdanningen', Acta Didactica Norge, 3, nr. 1, s. 1-23 (24 s.)
Lippe, M. von der; Hansen, O. H. B. (2006) : 'Tenk om du måtte flykte' og 'Hot-seat
i KRL', i: Ett fag - mange muligheter. En praktisk håndbok i kristendoms-, religions- og livssynskunnskap. Kristiansand: Høyskoleforlaget, 22-38 og 96-102 (24 s.)
Neegaard, G., S. Øiestad Grande, R. Kvalvaag, R. Reinvang, og S. Østberg (2006) «Innføring i religionskunnskap» I: Gunnar Neegaard (red.). Logos og Dharma: Religioner, livssyn og etikk. Bergen: Fagbokforlaget, 2006, 17- 40 (24 s.)                      
Olsen, H. S. (2011) 'Den æstetiske erfaring som nutidig religionsdiskurs', Religionslæreren, 1, 3-5 (3 s.)
Roald, A. S. (2011) «Religionskritiske stemmer i den moderne islamske tradisjonen», Religion og livssyn, 23, nr. 3, 22-26 (5 s.)
Rolin, A.: 'Verdiformidling gjennom prosjektarbeid', Prismet 49 (1998), 107-115 (9 s.)
Skeie, G. (2002) 'Livssyn og livstolkning', Tidsskrift for Teologi og Kirke, (2), 83-105 (23 s.) http://www.idunn.no/ts/ttk/2002/02/livssyn_og_livstolkning
Skirbekk, G. (2011) «Religionskritikk - kvifor og korleis?», Religion og livssyn, 23, nr. 3, 12-16 (5 s.)
Stubø, I. (2012) «Den norske grunnskolens formålsparagraf. Verdietikk i moralfilosofisk lys», i: Lied, Sidsel og Osbeck, Religionsdidaktisk arbeid pågår! Valset: Opplandske Bokforlag, 79-108 (30 s.)
Stålsett, S. (2011) «'Gud' som kritisk instans. Kristne ressurser til en religionskritikk innenfra'. Religion og livssyn, 23, nr. 3, 27-31 (5 s.)
Synnes, R. M. (2010) «Religiøsitet blant unge muslimer og kristne i Oslo. Fra barnetro til voksentro», Tidsskrift for ungdomsforskning, 10, nr. 2, 3-18 (16 s.) http://www.ungdomsforskning.no/
Sødal, H. K.: Religions og livssynsdidaktikk, Oslo 2009 el nyere, 11-182 (172 s.)Tønnesen, E. S. (2013) «Å vise fra det uutsigelige - bruk av film i religionsundervisningen», Religion og livssyn, 25, nr. 1, 12-16 (5 s.)
Vestøl, J. M. 'Etikkundervisning' (5 s.) http://folk.uio.no/jonv/reldid/etikk/index.html
Vestøl, J. M. (2008) «Nye læreplaner - nye kompetansekrav», Religion og livssyn, 20, 1, 11-19 (9 s.).

                                                                                                                                 Totalt 842 s.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 02:50:20