Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Gerd Johansen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LPNA213 Naturfag, didaktikk 2 (Vår 2017)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er ett av to obligatoriske fagdidaktiske emner i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid og deltid.

Emnekoden gjelder siste gang for deltidsstudenter fra kull 2015. Ny kode f.o.m. kull 2016 (heltid og deltid).

Undervisningssemester

Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid: 2. semester (vår).
Praktisk-pedagogisk utdanning, deltid: 4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studenten har

  • innsikt i teorier om differensieringstiltak og tilpasset opplæring i faget
  • kunnskaper om hvordan kartlegge til elevers ulike faglige læreforutsetninger
  • innsikt i ulike undervisnings- og læringsstrategier som kan bidra til å tilpasse opplæringen

Ferdigheter:
Studenten kan

  • tilpasse opplæringen i faget til elevers forutsetninger
  • anvende ulike strategier og metoder i faget og hjelpe elevene til å ta i bruk ulike læringsstrategier
  • tilrettelegge for elevens progresjon i faget
  • vurdere og dokumentere elevenes læring i faget samt bistå elevene i egenvurdering

Generell kompetanse:
Studenten kan

  • konstruktivt og kritisk delta i kollegasamarbeid
  • utvise nødvendig utviklingskompetanse som lærer
  • se helheter og sammenhenger i elevenes faglige  og personlige utvikling
  • vise en bevisst etisk holdning overfor den enkelte elev og elevgruppen

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

- Fagets begrunnelser i allmenndanning og ulike livs-, og yrkessammenhenger
- Læreplanen, faget og ulike elevers behov for tilpasset opplæring, herunder også elever med lærevansker
- Læreprosesser med vektlegging på læring hos ulike elever
- Læremidler og IKTs betydning som hjelp for å tilpasse opplæringa i faget
- Fag- og yrkesetikk
- Elevvurdering for læring, underveisvurdering, sluttvurdering, framovervurdering 

Undervisnings- og læringsformer

Det veksles mellom forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og øvelser. Emnet gis som seks hele dagers undervisning, og er knyttet til seks ukers praksisopplæring. 

Avhengig av antall studenter knyttet til emnet, vil emnet kunne gjennomføres som veiledning. 

Praksis

Det er knyttet seks ukers praksisopplæring til emnet. Det er utarbeidet en egen emnebeskrivelse for praksisopplæringen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1) Obligatorisk frammøte (minimum 80 %)

2) Muntlig presentasjon basert på et refleksjonsnotat om tilpasset opplæring i faget fra 2. praksisperiode. Notatet skal være på 4-5 sider og ta utgangspunkt i erfarte opplevelser og utfordringer om tilpasset opplæring/differensiering i faget i forhold til ulike elever/elevgrupper.
 
Vurdering: godkjent/ikke godkjent
Vurderes presentasjonen til ikke godkjent kan studenten få et nytt forsøk til ny fastsatt frist.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Det gis ikke separat karakter for didaktikkemner, men spesialiseringen vil angis på vitnemålet som "godkjent".

Sluttvurdering i emnet Naturfag, didaktikk 2 inngår i en felles eksamen for emner i PPU-studiet. For detaljer om sluttvurdering, se pkt. Vurdering i generell del av studieplanen og i emnet Praktisk pedagogikk.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA 3).

Litteratur

Felleslitteratur pedagogikk og didaktikk:
(denne litteraturen er sist oppdatert 03.07.2016)

Børhaug, K., Fenner, A.B. & Aase, L. (2005). Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i et danningsperspektiv. Bergen: Fagbokforlaget.

Traavik, H.; Hallås, O. & Ørvig, A. (2009): Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget.

Repstad, K. (2014). Yrkesretting av fellesfagene i videregående opplæring. Oslo: Pedlex. (s. 6–18 (12 sider). I Kompendium for pedagogikkfaget.

Scheie, J.T. (2014). Flerkulturell fellesskole. Kompetanse i mangfold. Oslo: PedLex.

 

Litteratur spesifikt for emnet:
(Denne litteraturen er sist oppdatert 29.06.2014.)

Bok:
Knain, E., & Kolstø, S. D. (2011). Elever som forskere i naturfag. Oslo: Universitetsforlaget.

Artikler (I tillegg kommer noen artikler, ca. 100 s., som vil være særskilt relevant i forhold til tema det arbeides med i undervisning):

Abrahams, I., & Millar, R. (2008). Does practical work really work? A study of the effectiveness of practical work as a teaching and learning method in school science. International Journal of Science Education 30(14), 1945-1969.

Braund, Martin, & Campbell, Bob. (2010). Learning to Teach About Ideas and Evidence in Science: The Student Teacher as Change Agent. Research in Science Education, 40(2), 203-222. doi: 10.1007/s11165-008-9110-0

Kind, P.M. (2003). Praktisk arbeid og naturfagvitenskapelig allmenndannelse. In B. Bungum, D. Jorde & S. Sjøberg (Eds.), Naturfagdidaktikk: perspektiver, forskning, utvikling (pp. 226-244). Oslo: Gyldendal akademisk.

Knain, E. (2005). Skriving i naturfag: mellom tekst og natur. NorDiNa, NB(NB), 73-84.

Kolstø, S. D. (2001). Scientific literacy for citizenship: Tools for dealing with the science dimension of controversial socioscientific issues. Science Education, 85(3), 291-309.

Millar, R. (1996). Towards a science curriculum for public understanding. School Science Review, 77(280), 7-18.

Ødegaard, M., & Arnesen, N. E. (2010). Hva skjer i naturfagklasserommet? Resultater fra en videobasert klasseromsstudie; PISA . NorDiNa, 6(1), 16-32.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 5. mai 2024 02:51:32