Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig fakultet:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Harald Oseland
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
LBLDNHB17 Natur, helse og bevegelse (Høst 2019–Vår 2020)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid.
Absolutte forkunnskaper
Progresjonskravene for barnehagelærerutdanningen må være bestått. Se generell del av studieplanen.
Undervisningssemester
3. og 4. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Målet er å gi studenten kunnskap og kompetanse til å oppfylle krav og forventninger satt i "Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning" innenfor kunnskapsområdene "Natur, helse og bevegelse".
Etter fullført emne har kandidaten kunnskap om:
- hvordan barnet lærer og forstår verden og seg selv gjennom kropp og sanser i ulike miljø og til ulike årstider
- organismer og fenomener i naturen
- hvordan barn lærer i samspill med miljø og hvordan en kan initiere og støtte opp om barns egeninitierte læringsprosesser
- menneskekroppens oppbygging og funksjon
- betydning av kosthold og kroppslig lek for helse og utvikling
- kroppslig lek i ulike omgivelser og til ulike årstider
- kroppslig lek og kosthold i et flerkulturelt samfunn
- økologi/økosystemer og biologisk mangfold
- lokale og globale miljøtemaer og bærekraftig utvikling
- fysisk, motorisk, psykisk og sosial utvikling hos barnet
- noen fenomener i den fysiske verden
Etter fullført emne har kandidaten følgende ferdigheter
- kan legge til rette for undring og utforskning av naturen sammen med barna
- kan legge til rette for eksperimenter og utforskende aktiviteter innen fysikk og kjemi
- kan hjelpe barna å samle, systematisere og lære om naturobjekter i nærmiljøet
- kan legge til rette for stimulerende lekemiljøer til ulike årstider og på ulike arenaer
- kan bruke lokale naturressurser til pedagogisk opplegg i barnehagehverdagen
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere aktivitetsopplegg for barn i naturen og på andre arenaer, samt legge til rette for barns behov for fysisk aktivitet, hvile, sunt kosthold og god hygiene
- kan reflektere over og ta hensyn til ulike kulturelle perspektiv og ulike perspektiver på kropp i arbeidet med natur, helse og bevegelse
Etter fullført emne har kandidaten følgende generell kompetanse
- er medvirkende, inspirerende og gode rollemodeller sammen med barn i deres kroppslige lek og naturopplevelser
- kan være analytisk og kritisk reflekterende i arbeid med barn
- kan orientere seg i og bruke nærmiljøets muligheter for kroppslig lek og naturfaglig utforskning sammen med barn
- kan ivareta helse, gjennomføre rutiner for trygghet i barnehagen og utføre førstehjelp
- kan legge til rette for barns, naturfølelse, mestringsglede, bevegelsesglede, trygghet, kommunikasjon, empati, identitet og logiske evner
Innhold
Tema som gjennomgås:
- Arter i dyreriket, soppriket og planteriket
- Naturen som lek- og læringsarena
- Bevegelse som grunnlag for barns totale utvikling
- Fysisk aktivitet, kosthold, hygiene og helse
- Sammenheng mellom fysisk og psykisk helse
- Bevegelseslek i ulike miljø
- De yngste barnas kroppslige lek i utemiljøet
- Pedagogisk dokumentasjon som grunnlag for prosjektarbeid
- Mat i barnehagen og praktisk matlaging i naturen
- Varierte vinteraktiviteter med snø og is
- Kart og kompass
- Grunnleggende fysikk og hverdagskjemi
- Menneskekroppens oppbygging og funksjon
- Prosjektarbeid i barnehagen
- Plante- og dyreliv ved ulike årstider og miljø
- Grunnleggende kunnskap om samspill i naturen
- Årstidsvariasjoner knyttet til økologi og klima
- Basal hjerte- og lungeredning (HLR)
- Naturlekeplass med tverrfaglig innhold
- Sopptur
- Tilpasning av aktiviteter og bekledning for barn i ulike læringsmiljø, ute og inne og til ulike årstider
- Kritisk refleksjon
Mangfoldsperspektiver, pedagogisk ledelse og samiske perspektiver ligger til grunn i alle kunnskapsområder.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning vil foregå på ulike måter, blant annet: gruppearbeid, uteundervisning, praktiske øvelser, laboratoriearbeid, forelesninger, selvstudium, arbeid med barnehagebarn og ekskursjoner. Teoretisk og praktisk undervisning skal utfylle hverandre.
Studentene må bruke IKT som et verktøy knyttet til ulike arbeidsoppgaver i emnet. Studentene skal også være kjent med bibliotekets tilbud.
Arena for undervisning:
- Natur som pedagogisk arena til ulike årstider
- Kulturlandskap og nærmiljø som læringsressurs i barnehagen
- Basseng, vann
- Auditorium/klasserom
- Laboratorium
- Grupperom
- Barnehagen
Ekskursjoner:Ulike typer friluftsliv. Eventuelle kostnader knyttet til ekskursjoner må dekkes av den enkelte student.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er minimum 25 timer pr uke inkludert undervisning, i samlingsuker må det påregnes mer.
Praksis
25 dagers praksis i en av HiØs partnerbarnehager, fordelt på 3. og 4.semester. Praksisen ivaretar kunnskapsområdene Natur, helse og bevegelse og Barns utvikling lek og læring 2.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Obligatorisk deltakelse i undervisning, minimum 80 % tilstedeværelse. Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår.
- Bestått prøve i hjerte-lunge-redning (HLR)
- Vinteraktivitetskurs (planlegging, praktisk gjennomføring og rapport)
- Godkjent mappe i økologi med artskunnskap
- Arena for utforsking for de yngste barna (planlegging, gjennomføring og fremlegg)
- Godkjent og bestått praksis.
- Naturlekeplassprosjekt i barnehagen. Planlegging, gjennomføring og rapport.
Studenten vil få tilbakemelding fra faglærer om godkjent/ikke godkjent. Dersom arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten kun få én ny mulighet til å rette opp dette. Foruten arbeidskrav 1; obligatorisk deltakelse i undervisning.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen. Varighet 5 timer
Tillatte hjelpemidler: rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Leveres ut på eksamensdagen.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Intern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering.
Resultatene behandles av
- trinnleder på trinnledermøte
- av studieleder på programutvalgsmøte
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 26. juni 2018.
Bøker:
Broström, S. & Frøkjær, T. (2016). Realfag i barnehagen. Oslo: Pedagogisk forum.
Kolle, T., Larsen, A. S. og Ulla, B. (2017). Pedagogisk dokumentasjon. Inspirasjoner til bevegelige praksiser (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget
Langholm, G. (2017). Forskerfrøboka (2. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Nordbotten, G.L. (2014). Barns fysiske utvikling: hvordan stimulere barns fysiske utvikling? Kristiansand: Høyskoleforlaget
Osnes, H., Skaug, H. N. & Kaarby, K. M. E. (2015) Kropp, bevelges og helse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget
Storli og Bagøien (2013). Lag en naturlekeplass. Oslo: Gyldendal norsk forlag
Kompendium:
Jensen, M. og Osnes, H. (2009). Kroppen i lek og læring. Sirkus i barnehage og skole. Side 103-106, 110-112, 135-147. Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-0520-2
Kippe, K. (2010). Barns utvikling gjennom fysisk utfoldelse i barnehagen. Side 148-162, fra Wilhelmsen, B.U. & Holte, A (2010). Måltider og fysisk aktivitet i barnehagen. Universitetsforlaget. ISBN: 978-82-15-01510-1
Kvammen, P. I., Lie, S., Nyhus, G. C., Vedum, T. V., & Ødegaard, T. (2014). Oppdag naturen: biologi for lærere. Side 443-525. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-1484-6
Larsen, A.,S. (2012). Hvordan stopp skapte nye vilkår for praksis. I A.L. Arnesen (red.) Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. Side 149-169. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 978-82-15-01927-7
Lundhaug, T. og Neegaard, H. R. (2013) Friluftsliv og uteliv i barnehagen. Side 11-41. Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 978-82-02-40625-7
Lundheim, R. (2013) Helse: Forebyggende helsearbeid i barnehagen. Side 70-85. Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 978-82-02-40624-0
Samdal, O. og Haug, E. (2010) Betydningen av et sunt kosthold og fysisk aktivitet for helse og læring. Side 32-47, fra Wilhelmsen B.U. & Holte A (2010). Måltider og fysisk aktivitet i barnehagen. Universitetsforlaget. ISBN: 978-82-15-01510-1
Sandseter, E.B.H. (2010). Det opplevelses- og spenningssøkende barnet. Sid 53-63, fra Sandseter, E.B.H., Hagen, T.H & Moser, T. (2010). Barnas barnehage 3:Kroppslighet i barnehagen. Gyldendal Akademisk. ISBN: 978-82-05-39772-9
Svenning, B. (2009). Hva fortelles om meg? Barns rettigheter og muligheter til medvirkning i barnehagers bruk av dokumentasjon. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Side 22-30, 99-102. ISBN: 978-82-02-27829-8
Åberg, A. & Taguchi, H.L. (2006). Lyttende pedagogikk. Oslo: Universitetsforlaget. Side 96-106, 109, 112-121, 124-126. ISBN: 9788215009575
Sletten, B. O., Tangen, S., Rasmussen, A. & Hoveid, S. (red.) Kompendium: Natur, helse og bevegelse (2016). Består av:
Hefter (gratis elektronisk versjon på nett):
Flemmen, A. (1996) Skileik: Skiopplæring. Oslo: Universitetsforlaget, Norges skiforbund. Hentet fra: http://www.nb.no/nbsok/nb/fd538589c190e239e2a4f72331f8a19c.nbdigital?lang=no#0
Helsedirektoratet (2007). Retningslinjer for mat og måltider i barnehagen. Hentet fra: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/retningslinjer-for-mat-og-maltider-i-barnehagen
Artikler:
Lundheim, R., Furuset, K., (2010). Barns forestillinger om helse og sunnhet-Har barnehagens helsefokus betydning? Nordic Studies in Education, 94(5), side 384-395
Østergaard, E., (2011). Naturfaglærerens doble blikk - Fenomenologiske perspektiver på elevers naturkunnskap. Nordic Studies in Education, 95(4), side 314-326
Änggård, E., (2009). Skogen som lekplats - naturens material och miljöer som resurser i lek. Nordic Studies in Education, 29(2), side 221-234
Sageidet, B. M., (2015). Bærekraftig utvikling i barnehagen - bakgrunn og perspektiver. Nordic Studies in Education, 99(2), side 110-123
Sanderud, J., R. og Gurholt, K., P. (2012). Barns nysgjerrige lek i natur. Utforskende dannelse. Nordic Studies in Education, vol. 34, side 3-20.
Støttelitteratur (ikke pensum, men inneholder mye profesjonsrelevant informasjon)
Fischer, U., & Madsen, B. L., (2001). Se her! Om barns oppmerksomhet og førskolelærerens rolle. Oslo: Pedagogisk forum.
Lie, S., Vedum, T.V. og Ødegaard, T. (2013) Undre meg på - naturfag i barnehagelærerutdanningen. Vallset: Opplandske bokforlag