Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Lasse Ellefsen
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

LMUENG10117 ENG101 Engelsk språk og kommunikasjon (5-10) (Høst 2019)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger engelsk som

  • masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10
  • undervisningsfag (90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsrettet pedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10
  • undervisningsfag (60 studiepoeng) i kombinasjon med Norsk eller Tysk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten har

  • kunnskap om gjeldende læreplan og grunnleggende ferdigheter i engelskfaget
  • kunnskap om barn og unges språklæring i et andrespråksperspektiv, språklæringsteorier samt strategier og metoder som fremmer språkutvikling
  • kunnskap om opplæring i engelsk og overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet og fra ungdomstrinnet til videregående skole
  • kjennskap til nasjonale prøver, kartleggingsverktøy, vurderingsverktøy og ulike vurderingsformer
  • kunnskap om tilpasset språkopplæring og flerspråklighet
  • kunnskap om ulike analoge og digitale læremidler og ressurser som kan brukes i opplæringen
  • kunnskap om lydsystemet i engelsk med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk
  • kunnskap om engelsk ordtilfang
  • kunnskap om engelsk grammatikk og språkets grammatikalske struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk
  • rollen til engelsk som et verdensspråk
  • kunnskap om hvordan jobbe med engelsk grammatikk og lydsystem i klasserommet
  • kunnskap om interkulturell læring og urbefolkninger, inkludert kunnskap om samisk kultur
  • kunnskap om observasjon som forskningsmetode i klasserommet

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • anvende fagkunnskap didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan med fokus på de grunnleggende ferdigheter
  • bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig og være en god språkmodell for elevene
  • planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og kritisk vurdere egen undervisning
  • utøve en helhetlig, differensiert og læringsorientert undervisnings- og vurderingspraksis
  • kritisk vurdere lærebøker og andre analoge og digitale læringsmidler til bruk i opplæringen
  • kritisk vurdere skriftlige og muntlige engelskspråklige strukturer
  • ta i bruk digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring
  • anvende observasjon som forskningsmetode i klasserommet

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk ved å være seg bevist sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier og ansvar for barn og unges personlige vekst
  • formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
  • reflektere over og videreutvikle sin egen engelskspråklige og didaktiske kompetanse
  • reflektere over grunnleggende aspekter ved engelsk grammatikk og fonetikk
  • arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling

Innhold

Studentene vil få en innføring i Kunnskapsløftet med vekt på hovedområdene i Læreplan i engelsk: Kjerneelementene i Læreplan i engelsk: Kommunikasjon, språklæring og møte med engelskspråklige tekster, samt kompetansemålene for mellom- og ungdomstrinnene. Videre vil det blir lagt vekt på å bevisstgjøre studentene på læringsstrategier og læringsmiljø gjennom ulike arbeidsoppgaver og samarbeidsformer. Kunnskaper om å planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i engelsk vil stå sentralt. Gjennom teori og praksis vil lærerens rolle som språkmodell, veileder og tilrettelegger for elever på mellom- og ungdomstrinnene stå i fokus. Arbeid med grunnleggende ferdigheter vil også være sentralt. I praksis vil studentene ta i bruk observasjon som forskningsmetode i klasserommet.

I den muntlige delen av emnet vil studentene få innblikk i forskjellige former for muntlig kommunikasjon på engelsk, blant annet formelle og uformelle samtaler og forskjellige typer presentasjoner. I seminar- og gruppetimene vil studentene få trening i presentasjonsteknikker med bruk av f.eks. PowerPoint, Prezi eller screencast, og en innføring i klasseromsledelse. Studentene vil i tillegg få en innføring i fonetikk, med vekt på praktiske ferdigheter og en introduksjon til elektroniske ordbøker med lyd. Siden det er viktig å sette kommunikasjon i en kulturell sammenheng, vil emnet også inneholde eksempler på engelskspråklige tekster som vil danne grunnlaget for argumentasjon og tolkning. Det vil også bli gitt en innføring i interkulturell kommunikasjon med fokus på begrepet interkulturell læring. I denne delen av emnet vil også engelsk som verdensspråk bli behandlet.

I den skriftlige delen av emnet vil studentene få innblikk i ulike typer tekster og tekstproduksjon, med blant annet vekt på tekstbinding, avsnittsinndeling, sjangere, språklige virkemidler og stilnivå. Studentene vil også få en innføring i språklige strukturer, inkludert en innføring i grammatisk terminologi og syntaktisk analyse. Her vil også fokuset rettes mot språklæring i et andrespråksperspektiv. I tillegg vil emnet inneholde en innføring i hvordan man vurderer, bruker og refererer til kilder, inkludert elektroniske kilder.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i forelesninger, seminarer og gruppetimer. Studentene vil øve seg i å bruke peer review. Læringsplattform og andre digitale verktøy er en integrert del av emnet.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er to uker praksis i 1. semester inkludert en uke observasjonspraksis. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

Fagpulje 1 (NORSK/TYSK/KROPPSØVING/NATURFAG) har hovedansvar for praksisperioden.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. 80 % obligatorisk oppmøte
  2. Ett oppgavesett i fonetikk og grammatikk (individuelt, skriftlig)
  3. En muntlig presentasjon til fastsatt tid (individuelt) med bruk av IKT-støtte

Arbeidskrav må være levert til fastsatt tid og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen, ca. 30 minutter

Hjelpemidler: egenprodusert PowerPoint el. lignende, handout, eller notater er tillatt under presentasjonsdelen av eksamen.

Eksamen er både en språkferdighetsprøve og en prøve i kunnskap om lærestoffet. Studentens evne til å kommunisere effektivt på idiomatisk engelsk med god uttale og intonasjon vektlegges på lik linje med studentens kunnskap om lærestoffet.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby emner og studieprogrammer av best mulig kvalitet. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtsemesterevaluering
  • løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

  • lærergruppe
  • studieleder
  • lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 8.02.19

Bilash, O. (2009). `The Value of Observation¿. Best of Bilash: Improving Second Language Education. Hentet fra: http://www.educ.ualberta.ca/staff/olenka.bilash/best%20of%20bilash/observation.html .

Bjørndal, C. R. P. (2017). Det vurderende øyet. Observasjon, vurdering og utvikling i pedagogisk praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk. (168 sider).

Blå, B. Hope (Red.). (2009). Grunnleggende ferdigheter i engelsk og fremmedspråk. Fokus på språk, (15). Halden: Fremmedspråksenteret.

Bøhn, H., Dypedahl, M & Myklevold, G.A. (Red.). (2018). Teaching and Learning English. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Drigas, A. & Charmani, F. (2014). ICTs in English Learning and Teaching. iJES 2(4), 4-10. http://dx.doi.org/10.3991/ijes.v214.4016

Drigas, A. & Elektra, B. (2016). Dyslexia and ICTs, assessment and Early Intervention in Kindergarten. iJET, 2(11), 53-56. http://dx.doi.org/10.3991/ijet.v11i2.5193

Dypedahl, M & Hasselgård, H. (2019). Introducing English Grammar. (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.

Flognfeldt, M. E. & Lund, R. E. (2016). English for Teachers and Learners. Oslo: Cappelen Damm.

Fremmedspråksentere. (2015). Communicare: et fagdidaktisk tidsskrift fra Fremmedspråksenteret - Tidlig Språklæring. Hentet fra: https://fremmedspraksenteret.no/neted/services/file/?hash=ccfff74d7c211d24d795122d06b84035

Hall, G. & Cook, G. (2012). Own language use in ELT: Exploring global practices and attitudes. Language Teaching, 45(3), 271-308.

Harmer, J. (1998). Teaching Grammar. English Teaching professional, 6, 38-39.

Hart, C.W. (2015). Secrets of Teaching ESL Grammar: a Fun, Easy-to-Understand, Fast-Paced, Intensive, Step-by-Step Manual on How to Teach ESL Grammar. Indiana: Riverwoods Press.

Hasselgård, H. (2001). Grammar in communicative English teaching. Språk og språkundervisning, 1/01, 7-12.

Jones, D. (2011). Cambridge English Pronouncing Dictionary (18. utg.). Cambridge: Cambridge University Press.

Littlewood, W. & Yu, B. (2011). First language and target language in the foreign language classroom. Language Teaching, 44/1, 64-77. (doi: 10.1017/S0261444809990310)

Munden, J. (2014). Engelsk på mellomtrinnet: A teacher¿s guide. Oslo: Gyldendal Akademisk. (kap. 1-10) (s. 15- 305)

Munden, J. & Myhre, A. (2015). Twinkle Twinkle English 1-4 (3. utg.). Kristiansand: Høyskoleforlaget

Nilsen, T. S. & Rugesæter, K. (2015). English Phonetics for Teachers. Bergen: Fagbokforlaget.

Pardo, B.S. (2014). Digital Storytelling: A Case Study of the Creation, and Narration of a Story by EFL Learners. Digital Education Review, (26), http://greav.ub.edu/der/

Wang, H. & Mansouri, B. (2017). Revisiting Code-Switching Practice in TESOL: A Critical Perspective. The Asia-Pasific Education Researcher, 26(6), 407-415, http://doi.org/10.1007/s40299-017-0359-9

 

Til oppslag:

Aljoundi, E.A. (2014). Language Acquisition Theories. Hentet fra https://www.researchgate.net/publication/299657306_language_acquisition_theories

Farmer, D. (2018). Drama Resource. Hentet fra https://dramaresource.com

Fremmedspråksenterets Læringsressurser http://www.fremmedspraksenteret.no/nor/fremmedspraksenteret/larings---ressurser/om-vare-laringsressurser?lang=nor.

Kunnskapsdepartementet (2013). Kunnskapsløftet: Læreplan i engelsk (Engelsk versjon, tilgjengelig på nett).

Miekley, J. (2005). ESL Textbook Evaluation Checklist. The Reading Matrix, 5(2). (10 sider)

Pinter, A. (2006): Teaching Young Language Learners. Oxford: Oxford UP.

 

Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner¿s Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learner¿s dictionaries).

Materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på høgskolens læringsplattform er også obligatorisk.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 02:52:51