Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Emnet er hovedsakelig nettbasert. Se pkt. Undervisnings- og læringsformer.
Emneansvarlig:
Kristin Hagemann
Undervisningsspråk:
Se pkt. Undervisnings- og læringsformer
Varighet:
½ år

LMUSPA10317 SPA103 Spansk språk og kommunikasjon 2 (5-10) (Høst 2019)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger spansk som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10 (300 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Bestått praksisperioder i 1. studieår.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskaper tilsvarende spansk nivå II fra videregående opplæring anbefales, men er ikke et krav.

Undervisningssemester

3. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten har

  • kunnskaper om det spanske språkets grammatiske struktur og kontrastive aspekter mellom norsk og spansk
  • kjennskap til setningsanalyse på spansk
  • kunnskap om hvordan erfaringer med språk og språklæring kan utnyttes i egen og elevenes språklæring
  • kunnskap om hvordan bruk av ulike typer hjelpemidler, digitale verktøy og skriving som prosess kan fungere som støtte i elevenes språklæring
  • kjennskap til ulike vurderingsverktøy for og av læring
  • kjennskap til gjeldende planverk for skolen som ramme for faglig og didaktisk utviklingsarbeid

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • bruke målspråket funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike kommunikasjonssituasjoner med variert ordforråd, presisjon, flyt og sammenheng
  • gjøre rede for språklige strukturer og spansk språk i bruk tilpasset målgruppen
  • tilrettelegge for differensierte læringsaktiviteter og gi fremoverrettede tilbakemeldinger på elevenes muntlige og skriftlige produksjon og interaksjon
  • legge til rette for ulike og varierte vurderingssituasjoner, så vel formative som summative
  • kunne velge ut og anvende digitale verktøy og ressurser for å illustrere likheter og forskjeller mellom norsk og spansk i egen undervisning, for eksempel venndiagram
  • veilede og bevisstgjøre elevene i valg av analoge og digitale lære- og hjelpemidler og bruk av språklæringsstrategier i overgangen til videregående opplæring

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan forstå og formidle meningsinnhold på spansk på en selvstendig, tydelig og hensiktsmessig måte
  • planlegge, lede og vurdere læringsarbeidet for mangfoldet av elever
  • innsikt i ulike innfallsporter til fremmedspråkdidaktikk og undervisningsmetoder for fremmedspråk og har beredskap for å anvende ny kunnskap og forskning innenfor faget
  • tilrettelegge for at elevene bli bedre i stand til å ta hånd om sin egen læring og språkutvikling
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere og analysere elevenes læringspotensial og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i spanskfaget

Innhold

Emnet tar for seg sentrale trekk i spansk grammatikk. Eksempler på temaer innen grammatikken er fraseoppbygging, setningstyper, setningsanalyse ordstilling og bruk av verbtider og modus. Blikket rettes mot sammenhengen mellom form og mening og kontrastive aspekter mellom språk. Muntlig og skriftlig språkferdighet er en integrert del av emnet og det pragmatiske aspektet, hvordan budskap tilpasses mottaker og kommunikasjonssituasjon, vil vektlegges.

I fagdidaktikken legges det opp til å videreutvikle studentenes didaktiske bevissthet og kunnskaper og ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og vurdere opplæring i spansk tilpasset ulike elevgrupper. Det rettes særlig fokus mot hvordan utvikle elevenes bevissthet om språk og språklæring, hvordan veilede elevene i bruk av analoge og digitale lære- og hjelpemidler og hvordan sikre bruk av varierte vurderingsformer. Man vil også ta for seg hvordan holde seg oppdatert innen fag og fagdidaktikk, samt lov- og planverk for yrkesutøvelsen. 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningsspråket er spansk og norsk.

Emnet er hovedsakelig nettbasert. I emnet gis det også mulighet for regelmessige fysiske samlinger på én til to dager på campus i Halden og mulighet for veiledning på campus.

Undervisning og veiledning foregår på campus og via digitale samarbeidsverktøy på nett. Bruk av læringsplattform og andre digitale samarbeidsverktøy er sentral i emnet.

Undervisningen blir gitt i form av forelesninger og gruppetimer, og det forventes at studentene deltar aktivt i gjennomgang av og i samtaler om fagstoffet og i utviklingen av egen og andres språklige og fagdidaktiske kompetanse. Studentene vil bli trent i å redegjøre for sentrale trekk i spansk grammatikk og kommentere språket i bruk.  Det legges opp til muntlig og skriftlig interaksjon studentene imellom både i og utenom undervisningen, bl.a. i forbindelse med løsning av språklige oppgaver og i arbeid med temaer som metakognisjon, bruk av lære- og hjelpemidler og vurdering. 

Studenten må i tillegg delta på annen obligatorisk aktivitet i tråd med programplanen for GLU 5-10, se Programplan generell del og Plan for praksis.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 3. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

SPA103 har hovedansvar for praksisopplæringen. 

Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Én muntlig samtale, individuelt, i par eller grupper, rundt språklige og didaktiske temaer, deriblant en refleksjon rundt bruk av digitale verktøy og ulike former for tilbakemeldinger på muntlig og/eller skriftlig produksjon og interaksjon. Faglærer deltar i samtalen. Individuell samtale varer ca. 25-30 minutter, samtale i par eller gruppe 35-45 minutter. Vurderingskriterier for samtalen utarbeides av hele studentgruppen på forhånd i samarbeid med faglærer. Faglærer deltar i samtalen.
  • Deltakelse på profesjonsdager
  • En skriftlig innlevering/oppgave knyttet til praksis (jf. Plan for praksis)
  • Individuell praksisrapport etter mal (jf. Plan for praksis)
  • Praksis må være bestått (jf. Plan for praksis)

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen, fem timer.

Tillatte hjelpemidler: Godkjent spansk-spansk ordbok. Læreplan i fremmedspråk (Utdanningsdirektoratet, 2006).

Karakterregel: A-F

Eksamen avholdes normalt ved studiestedet. Studenten kan også søke om å avlegge eksamen ved andre norske og utenlandske høgskoler og universitet, samt ved norske ambassader og konsulat.

Sensorordning

To interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering/underveisevaluering
- sluttevaluering

Resultatene behandles av
- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 31.10.2016.

Bjørke C., Dypedahl M. & Myklevold G. A. (red.) (2014). Fremmedspråksdidaktikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (kap. 6, 8, 9, 16 og 17)

Gómez Torrego, L. (2011). Gramática didactica del español. Madrid: Ediciones SM. (utvalgte deler)

Gómez Torrego, L. (2011). Análisis sintáctico: teoria y práctica. Madrid: Ediciones SM. (utvalgte deler)

Hestnes, H. & Sandvik, L. V. (red.). (2010). Vurdering. Trondheim: Tapir akademiske forlag. (Serie: Språkfag, Idéhefte for lærere.)

Hansejordet, I. (2009). Grammatikken i spanskfaget. Fokus på språk 14. Halden: Fremmedspråksenteret.

Haukås, Å. (2014). Metakognisjon om språk og språklæring i et flerspråklighetsperspektiv. Acta Didactica 8(2). (Temanummer om engelsk og fremmedspråk. Utviklingstrender fram mot 2030.) Hentet fra:
https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/1130

Ruiz Rufino, M. (2011). 50 nueces de lengua y unas notas de gramática. Oslo: Unipub. (utvalgte deler)

Læreplan for grunnskolen - Generell del og Fremmedspråk (FSP1-01). Hentet fra: http://www.udir.no/

Digital læringsressurs fra Fremmedspråkssenteret: Den europeiske språkpermen. Hentet fra:
http://www.fremmedspraksenteret.no/nor/fremmedspraksenteret/larings---ressurser/den-europeiske-sprakpermen-1

Instituto Cervantes nettressurser - språkdidaktisk terminologi på spansk. Hentet fra:
http://cvc.cervantes.es/Ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/default.htm

Ulike analoge og digitale læreverk og læringsressurser i spansk for årstrinnene 5 til 10.

Anbefalt tilleggslitteratur (språk):
Aragonés, L. & Palencia R. (2009). Gramática de uso del español. B1-B2. Madrid: Ediciones SM. (til selvstudium)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 02:52:24