Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Mette Røe Nyhus
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
LBLHLSU13 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (Vår 2020)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.
Absolutte forkunnskaper
Progresjonskravene i Barnehagelærerutdanningen må være bestått. Se generell del av studieplanen.
Undervisningssemester
6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten har kunnskap om:
-
barnehagens historie, kultur og egenart, lover, styringsdokumenter og internasjonale konvensjoner
-
relevant forsking, metoder og verktøy som grunnlag for ledelses- og utviklingsarbeid
-
nedvirkning, mangfold og likeverd i demokratiske prosesser i barnehagen
-
samarbeid med interne og eksterne aktører
-
kooperative læringsprosesser
Ferdigheter
Kandidaten kan:
-
vise selvstendighet i å lede veilednings- og samarbeidsprosesser i utviklingsarbeid og pedagogisk arbeid med barn, personale og foresatte
-
anvende relevant profesjonsforsking i utvikling av barnehagen og barnehagelærerprofesjonen
-
selvstendig, og i samarbeid med andre, planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere pedagogisk utviklingsarbeid
-
ta i bruk egnede metoder og verktøy i arbeidet med utviklings- og læringsprosesser
-
reflektere over egen og barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av barnehagelærerrollen og med profesjonsetikk
Generell kompetanse
Kandidaten:
-
kan lede og ta ansvar for pedagogisk arbeid
-
har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale
-
kan reflektere over hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
-
kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og kan vurdere hvilke ledelseshandlinger som er nødvendige for å realisere en ønsket utvikling
Innhold
Emnet er delt inn i tre hoveddeler
.Del 1: Ledelse
Makt og politikk
-
Barnehagepolitikk i et historisk-, samtids- og framtidsperspektiv
-
Barnehagelæreren som politisk aktør
-
Makt og kommunikasjon
-
Barnehagen som organisasjon, organisasjonsutvikling, organisasjonskultur, internasjonale perspektiver på barnehagen
Barnehagelæreren som leder
-
Lederen i en lærende organisasjon
-
Ledelse av det faglige innholdet
-
Leder som veileder og rollemodell
-
Ledelse av kooperative læringsprosesser
-
Profesjonsutøvelse, ansvar og yrkesetiske forpliktelser
-
Pedagogisk ledelse i et profesjonsperspektiv
-
Den skrivende barnehagelæreren
Del 2: Samarbeid
Samarbeid i barnehagen
-
Personalsamarbeid og personalledelse
-
Foreldresamarbeid og foreldremedvirkning
-
Kompetanseutvikling, veiledning og læring
-
Kooperative læringsprosesser
Samarbeid med eksterne samarbeidspartnere
-
Barnevern, Pedagogisk Psykologisk tjeneste, Helsevern for barn og unge
-
Grunnskolen
-
Oppvekst seksjonen i kommunen
Del 3: Endrings- og utviklingsarbeid
-
Pedagogisk dokumentasjon
-
Kooperative læringsprosesser
-
Utviklingsprosjekter som arbeidsform
-
Didaktiske tilnærminger til utviklingsarbeid
Undervisnings- og læringsformer
Læringsaktivitetene vil variere og veksle mellom å ivareta individuelle og kollektive læringsprosesser gjennom:
-
forelesninger
-
gruppearbeid
-
studentpresentasjoner/framlegg og erfaringslæring
-
skriftlige innleveringer/produksjon av egne tekster
-
veiledning i grupper
-
muntlige, skriftlige og digitale kommunikasjonsformer
-
selvstudium
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er minimum 20 timer pr uke inkludert undervisning.
Praksis
10 dagers praksis i en av HiØs partnerbarnehager.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Obligatorisk deltakelse i undervisning. Minimum 80 % tilstedeværelse.Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår.
-
Gjennomføre et utviklingsprosjekt i gruppe
-
Gjennomført og bestått praksis
-
Godkjent individuell fagtekst
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen
Eksamen
Presentasjon av utviklingsprosjekt i gruppe; varighet ca. 45 minutterKandidatene skal presentere og reflektere kritisk over det gjennomførte utviklingsarbeidet i barnehagen. Fokus på presentasjonen skal være på ledelse. Kandidatene kan bli stilt spørsmål fra alle læringsmål i emnet.Det gis en samlet karakter for gruppen.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
midtveisevaluering
-
underveisevaluering
-
sluttevaluering
Resultatene behandles av
-
trinnleder på trinnledermøte
-
av studieleder på programutvalgsmøte
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 2. desember 2019.
Barnehagefolk, Nr. 2, 2014. Barnehageforeldre. Oslo: Barnehageforum. (110 s.)
Blaafalk, H., Nordbrønd, B. og Aaserud, G. (2017). Det handler om å våge - slik jeg ser det. I Blaafalk, H., Solheim, M. og Aaserud, G. (red). Barnehagelæreren som politisk aktør. Bergen: Fagbokforlaget. (19 s.)
Blaafalk, H., Solheim, M. og Aaserud, G. (2017). Barnehagelæreren som aktør i politisert barnehagesektor. I Blaafalk, H., Solheim, M. og Aaserud, G. (red). Barnehagelæreren som politisk aktør. Bergen: Fagbokforlaget. (14 s.)
Bølgan, N.B. (2018). Digital praksis i barnehagen. Nysgjerrig, eksperimentell og skapende. Bergen: Fagbokforlaget (kap. 2 og 3). (15 s.)
Børhaug, K. & Moen, K.H. (2014). Politisk administrative rammer for barnehageledelse. Oslo: Universitetsforlaget. (kap 5). (21 s.)
Eik, L.T., Steinnes, G.S. og Ødegård, E. (2016). Barnehagelærernes profesjonslæring. Bergen: Fagbokforlaget. (182 s.)
Glaser, V. (2013). Foreldresamarbeid. Barnehagen i et mangfoldig samfunn. Oslo: Universitetsforlaget. (kap 5, 6, 7 og 8). (42 s.)
Grelland, H. H., Botnen Eide, S., Kristiansen, A., Sævareid, H.I. og Gjerløw Aasland, D. (2014). Samarbeidets filosofi. Oslo: Gyldendal Akademisk (kap. 7). (22 s.)
Hardersen, B. (2016). App’legøyer og app’estreker? Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk. (kap. 4) (35 s.)
Hognestad, K. & Bøe, M. (2017a). Den pedagogiske lederen som etisk aktør i ledelse. I Blaafalk, H., Solheim, M. og Aaserud, G. (red). Barnehagelæreren som politisk aktør. Bergen: Fagbokforlaget. (12 s.)
Hognestad, K. & Bøe, M. (2017b). Skygging som metode i lederutvikling i praksisopplæringen i barnehagelærerutdanningen I L. Frers, K. Hognestad & M. Bøe (red.) Metode mellom forskning og læring. Refleksjon i praksis (s. 59-75). Oslo: Cappelen Akademisk. (17 s.)
Lafton, T. og Thoresen, M. (2018). Å «gjøre» pedagogikkfaget - aksjonsrettet veiledning i barnehagen. I T. Lafton & A.M. Otterstad (red.) Barnehagepedagogiske linjeskift (s. 173-189). Bergen: Fagbokforlaget. (17 s.)
Larsen, A.K. og Slåtten, M.V. (2014). Nye tider. Nye barnehageorganisasjoner. Bergen: Fagbokforlaget. (kap. 5) (20 s.)
Larsen, A.K. og Slåtten, M.V. (2017). Jeg er en sånn hverdagspedagog. Barnehagestyrerens profesjonelle handlingsrom for å styrke barnehagelæreres anvendelse av fagspråk. Nordisk Barnehageforskning, 4(8), 1-18. (18 s.)
Larsen, A.S. (2011). Å lytte til det uforutsette, det ukjente og det uforutsigbare. I T.J. Karlsen (red). Veiledning under nye vilkår. Skapende prosesser i møtet mellom veileder og veisøker (s. 50-62). Oslo: Gyldendal Akademisk. (13 s.)
Lundestad, M. (2012). Barnehagen som arbeidsplass. Å vare som pedagog og leder. Bergen: Fagbokforlaget. (kap. 1, 4, 6 og 9) (75 s.)
Lundestad, M. (2019). Veiledningsfortellinger. Om ledelse og personalsamarbeid i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (191 s.)
Nilsen, H.F. (2014). Det glemte begrepet om frihet. I H.F. Nilsen & H. Jordheim (red.) Politisk frihet. Oslo: Res Publica. (35 s.)
Otterstad, A.M. (2018). Kritiske perspektiver og barnehagepedagogikk(er). I T. Lafton & A.M. Otterstad (red.) Barnehagepedagogiske linjeskift (s. 247-271). Bergen: Fagbokforlaget. (25 s.)
Pettersvold, M. og Østrem, S. (2018). Profesjonell uro. Barnehagelæreres ansvar, integritet og motstand. Bergen: Fagbokforlaget. (kap. 10 og 12). (25 s.)
Sandvik, N. (red). (2016). Småbarnspedagogikkens komplekse komposisjoner - læring møter filosofi. Bergen: Fagbokforlaget (artikkel 1) (23 s.)
Solli, A. (red) (2014). Den skrivende barnehagelærer. Om profesjonalitet og praksis. Bergen: Fagbokforlaget (kap. 2 og 5) (36 s.)
Østerberg, D. (2012). Sosiologiens nøkkelbegreper. Oslo: Cappelen Akademisk. (kap. 5, 8, 9, 15, 16, 18, 19, 22, 23, 24 og 25 (59 s.)
Østrem, S. (red.) (2018). Barnehagen som samfunnsinstitusjon. Oslo: Cappelen Akademisk. (kap 1, 2, 4, 6, 9 og 10) (113 s.)
Aasen, W. (2018). Teamledelse i barnehagen (2. utgave). Bergen: Fagbokforlaget. (kap 4 og 5) (35 s.)