Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Britt Wenche Svenhard
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

SF15CLIL11 CLIL: Språkundervisning i andre fag (Vår 2013)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Valgfritt emne i bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur.

Undervisningssemester

4. eller 6. semester i bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNNSKAPER
Etter fullført emne har studentene:

- kompetanse om hvordan man kan organisere og legge til rette for ulike typer CLIL-undervisning
- innsikt om ulike type teksters egnethet i CLIL-undervisning og deres betydning for elevers leseforståelse.


FERDIGHETER
Etter fullført emne kan studentene:

- utvikle undervisningsopplegg som kan ivareta innhold i faget og samtidig bidra til å utvikle elevenes språklige ferdigheter.
- arbeide med elevers lesestrategier ved bruk av tekster og kilder fra Internett. 

GENERELL KOMPETANSE
Etter full ført emne kan studentene:

- reflektere over og drøfte problemstillinger knyttet til metoden.gjennom innsikt i teoretiske aspekter

Innhold

CLIL (Content and Language Integrated Learning) er en metode som brukes for å integrere språkundervisning i andre fag. Målet er økt kompetanse i faget så vel som i fremmedspråket. Kunnskapsløftet fremhever lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag. CLIL-metodens grunnleggende ferdighet er lesing, og studiet vil bevisstgjøre lærere om viktigheten av språkferdigheter og leseforståelse også i undervisningen av ikke-språkfag. Metoden åpner for at elever kan få kjennskap til mer fagspesifikke ord og begreper utover den vanlige undervisningen i fremmedspråket og gir dem utvidet mulighet til å bedre sin generelle lesekompetanse gjennom å øve lesestrategier og praktisere fremmedspråk innen flere fag.

Studiet gir en teoretisk innføring i CLIL-metoden. Studentene skal utvikle egne undervisningsopplegg som blir vurdert av medstudenter og faglærer. I et større individuelt skriftlig arbeid skal studentene vise at de kan gjøre bruk av teori til å reflektere over og drøfte ulike fagdidaktiske problemstillinger knyttet til metoden

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gis på norsk. Studentene vil i hovedsak arbeide med tekster på norsk og engelsk, men noen undervisningseksempler vil også involvere andre språk som tysk, fransk og spansk. Utenom undervisningen forutsettes det at studentene arbeider på egen hånd og i nettbaserte samarbeidsgrupper. Det vil bli lagt opp til gruppesamarbeid med responsgrupper.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studiet har følgende arbeidskrav:
1. Lage et undervisningsopplegg, fortrinnsvis i samarbeid med andre, som legges ut i en wiki.
2. Være opponent, fortrinnsvis i samarbeid med andre, til minimum ett av undervisningsoppleggene som legges ut i en wiki.
3. Delta aktivt gjennom individuell blogg med kommentarer til faglærers innlegg.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Semesteroppgave
Individuell skriftlig oppgave på 6 - 8 sider. Oppgaven utarbeides etter nærmere angitte kriterier. Det gis graderte bokstavkarakterer på en skala fra A - F, hvor A er beste beståtte karakter, E er dårligste beståtte karakter, mens F betyr ikke bestått.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres to ganger hvert semester; en gang ved midtsemesterevaluering, som foretas muntlig ved møte mellom tillitsvalgte studenter og koordinator og/eller studieleder, og en gang som skriftlig sluttevaluering.

Litteratur

Mehisto, Frigols & Marsh (2008) Uncovering CLIL. Content and Language Integrated Learning and Multilingual Education. Macmillan

Studiets øvrige litteratur vil være samlet i et kompendium som kan bestilles fra HiØ. Det vil i tillegg bli delt ut noe materiell i undervisningen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 23. mai 2024 02:55:45