Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig fakultet:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
SFB51516 Demokrati og kommunikasjon (Høst 2016)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet bygger på kommunikasjons- og samfunnsfag fra de to første årene i studiet i internasjonal kommunikasjon.
Undervisningssemester
5. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidatene
- har tilegnet seg ulike idealer for demokrati, offentlig debatt og forvaltning, samt kunnskap om retorisk medborgerskap.
- har teoretisk kunnskap som gjør dem i stand til å vurdere hvorvidt virkeligheten lever opp til idealene og om hvordan retorikk skaper og endrer samfunnet.
Ferdigheter
Kandidatene
- kan arbeide med en case, en konkret sak som er gjenstand for samfunnsdebatt.
- kan undersøke saken ut fra idealer om demokrati og offentlig debatt og ut fra retoriske teorier.
Generell kompetanse
Kandidatene
- har kompetanse om demokrati og debatt i samfunnet og har trening i å vurdere dette opp mot teori.
Innhold
Det gis noen forelesninger (4-5) om teorien bak demokrati, offentlig debatt og retorisk medborgerskap.
Det meste av arbeidet i emnet går ut på å undersøke en sak ute i samfunnet og evaluere debatten om saken. Arbeidet foregår i grupper. Midtveis i arbeidet med saken gir gruppene en plenumspresentasjon av status i arbeidet.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet har høy studentaktivitet og det arbeides med en konkret sak som er gjenstand for offentlig debatt. Studentene arbeider i grupper og presenterer arbeidet sitt i plenum.
Det gis forelesninger i første del av semesteret før prosjektarbeidet starter.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk gruppeveiledning i løpet av prosjektperioden
- Muntlig gruppepresentasjon av pågående prosjekt
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til vurdering.
Eksamen
Individuell prosjektrapport/refleksjonsnotat (10-12 sider)
Rapporten/refleksjonsnotatet tar utgangspunkt i gruppeprosjektet som utføres i løpet av semesteret, men skrives individuelt med problemstilling gitt av foreleser.
Det benyttes karakterregel A-F.
Ved ikke bestått karakter på eksamen kan rapporten omarbeides og leveres på nytt.
Ved forbedring av karakter må studenten gjennomføre en ny casestudie og levere ny rapport/refleksjonsnotat ved neste ordinære eksamen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres av studentene hvert semester, og evalueringen behandles av studieleder og i avdelingens utvalg for studiekvalitet.
Litteratur
Kock, Christian & Villadsen, Lisa (red.) (2012). Rhetorical Citizenship and Public Deliberation.
Pennsylvania: Penn State University Press. I serien Rhetoric and Democratic Deliberation.
Tekstsamling og artikler på Fronter.