Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

SFB51516 Demokrati og kommunikasjon (Høst 2016)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet bygger på kommunikasjons- og samfunnsfag fra de to første årene i studiet i internasjonal kommunikasjon.

Undervisningssemester

5. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidatene
- har tilegnet seg ulike idealer for demokrati, offentlig debatt og forvaltning, samt kunnskap om retorisk medborgerskap.
- har teoretisk kunnskap som gjør dem i stand til å vurdere hvorvidt virkeligheten lever opp til idealene og om hvordan retorikk skaper og endrer samfunnet.

Ferdigheter
Kandidatene
- kan arbeide med en case, en konkret sak som er gjenstand for samfunnsdebatt.
- kan undersøke saken ut fra idealer om demokrati og offentlig debatt og ut fra retoriske teorier.

Generell kompetanse
Kandidatene
- har kompetanse om demokrati og debatt i samfunnet og har trening i å vurdere dette opp mot teori.

Innhold

Det gis noen forelesninger (4-5) om teorien bak demokrati, offentlig debatt og retorisk medborgerskap.
Det meste av arbeidet i emnet går ut på å undersøke en sak ute i samfunnet og evaluere debatten om saken. Arbeidet foregår i grupper. Midtveis i arbeidet med saken gir gruppene en plenumspresentasjon av status i arbeidet.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet har høy studentaktivitet og det arbeides med en konkret sak som er gjenstand for offentlig debatt. Studentene arbeider i grupper og presenterer arbeidet sitt i plenum.
Det gis forelesninger i første del av semesteret før prosjektarbeidet starter.

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk gruppeveiledning i løpet av prosjektperioden
  • Muntlig gruppepresentasjon av pågående prosjekt

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til vurdering.

Eksamen

Individuell prosjektrapport/refleksjonsnotat (10-12 sider)

Rapporten/refleksjonsnotatet tar utgangspunkt i gruppeprosjektet som utføres i løpet av semesteret, men skrives individuelt med problemstilling gitt av foreleser.

Det benyttes karakterregel A-F.

Ved ikke bestått karakter på eksamen kan rapporten omarbeides og leveres på nytt.

Ved forbedring av karakter må studenten gjennomføre en ny casestudie og levere ny rapport/refleksjonsnotat ved neste ordinære eksamen.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres av studentene hvert semester, og evalueringen behandles av studieleder og i avdelingens utvalg for studiekvalitet.

Litteratur

Kock, Christian & Villadsen, Lisa (red.) (2012). Rhetorical Citizenship and Public Deliberation.
Pennsylvania: Penn State University Press. I serien Rhetoric and Democratic Deliberation.

Tekstsamling og artikler på Fronter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. mai 2024 03:06:24