Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig fakultet:
- Avdeling for helse og velferd
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
HSBVP20107 Sosialpedagogisk arbeid (Høst 2009)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i barnevern.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått eksamen i følgende emner:
- HSBVS10107 Barnevernspedagogen, faget og yrket (10 studiepoeng)
- HSBVP10208 Innføring i sosialpolitikk, jus, sosiologi og sosialantropologi (15 studiepoeng)
- HSFEL08 Innføring i profesjonell kommunikasjon, tverrprofesjonell samhandling og etikk (10 studiepoeng)
- HSBVP10307 Innføring i psykologi og innføring i miljøarbeid (15 studiepoeng)
- HSBVP10407 Praksis 1: Sosialpedagogikk i praksis (10 studiepoeng)
Undervisningssemester
3. semester (høst).
Innhold
Aktuelle innholdsområder kan være:
- Kulturpsykologi
- Hva er evidens og hvordan framkommer denne
- Prosedyre for enkeltvedtak om spesialundervisning
- Samarbeidende organer 3 helsestasjon, PPT, barnevernet, skole, foresatte.
- Hva kan vi forvente av barn på ulik alder
- Ferdighetstrening i samtale med barn og unge
- Forebyggende arbeid
- Kartleggingsmetoder
- Miljøanalyse
- Miljøarbeid og miljøarbeiderrollen i og utenfor institusjon
- Motivasjon og mestring
- Sosialisering og utvikling av sosial kompetanse
- Tverrfaglig samarbeid
- Aktivitetsfaglige ferdigheter
- Saksbehandlingsregler i forvaltningsloven og barnevernloven
- Barnevernslovens regler om hjelpetiltak for barn og barnefamilier (§4-4)
- Opplæringsloven
- Samspill og samspillvansker
- Atferdsvansker
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer, veiledning og ferdighetstrening.
I dette emnet vil ulike former for seminarer være hovedundervisningsform.
Blackboard brukes i undervisningen og det forutsettes at studentene er aktive brukere av læringplattformen
Det er 8 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet. Studentene skriver en veiledningslogg i gruppe som leveres i Blackboard innen en gitt frist.
Praksis
Én dag praksisforberedelse til emnet HSBVP20207 Praksis 2 - Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Planlegging og gjennomføring av en aktivitet med barn eller ungdom. Prosessen skal dokumenteres gjennom en gruppeoppgave på maks 2000 ord. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
- En individuell oppgave på maks 2000 ord hvor det skal fattes enkeltvedtak. Skriftlig tilbakemelding fra basisgruppeveileder. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
- En individuell oppgave på maks 2500 ord med problemstilling fra emnet. Skriftlig tilbakemelding fra basisgruppeveileder. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
- Deltakelse i basisgruppeveiledning
- Innlevering av veiledningslogg
- Gjennomført ferdighetstrening
Arbeidskravene kan omarbeides én gang.
Godkjente arbeidskrav er gyldig i samme periode som Studieplanen. Se Utfyllende bestemmelser til eksamensforskriften for nærmere bestemmelser vedrørende arbeidskrav.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
4 timers individuell eksamen. Ingen tillatte hjelpemidler.
Eksamen vurderes etter karakterskala A - F. Interne sensorer.
Litteratur
305.23 Ar
Arner, E. & B. Tellgren (2006). Barns syn på vuxna: att komma nära barns perspektiv. Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-04345-7 (132 sider)
Hele boka
305.2309 Bl
Blom, K. (2004). Norsk barndom gjennom 150 år. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-450-0069-8
Hele boka (147 sider)
155.92 Bo
Borge, A. I. H. (2003). Resiliens: risiko og sunn utvikling. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-31460-3 (127 sider)
Hele boka
362.7 Bu
Bunkholdt, V. & M. Sandbæk (1998). Praktisk barnevernsarbeid. (4.rev. utg). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-00-42968-7. (152 sider)
Kap. 2-9
372.19 En
Engelsen, B. U. (2006). Kan læring planlegges? : arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor. (5. utg ). Oslo Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-35596-5 (25 sider)
Kap. 8
155.4 Op
Gulbrandsen, L. M. (red.) (2006) Oppvekst og psykologisk utvikling, 371 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-00950-6 (133 sider)
Kap. 5, 6, 7, 8 og 9
616.89144 Ha
Halvorsen, T. (2001). Miljøarbeid: teori og praksis, 167 s. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-7674-691-8. (150 sider) s. 11-161
346.017 Li
Lindboe, Knut (2008) Barnevernrett. 5. utg. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 978-82-15-01332-9, ib. (totalt 357 s.)
Kap 6, 7, 9, 20, 21 (36 s.)
371.93 At
Nordahl, T. et al. (red.) (2005). Atferdsproblemer blant barn og unge. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-0119-8 (50 sider)
Kap. 2 og 4
371.93 Og
Ogden, T. (2001). Sosial kompetanse og problematferd i skolen. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-28088-5 (30 sider)
Kap. 7
362.7 Ny
Schjelderup, L. & C. Omre, E. Martinsen (red.) (2005). Nye metoder i et moderne barnevern. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-7674-979-3 (283 sider)
Hele boka
305.23 Fr
Säfvenbom, R. (2005). Fritid og aktiviteter i moderne oppvekst: grunnbok i aktivitetsfag. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-0609-4; 82-15-00609-4 (72 sider)
Kap. 10, 11, 12 og 13
155.4136 Øv
Øvreeide, H. (21). Samtaler med barn: metodiske samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner. (2. utg.). Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 82-7634-282-5. (159 sider)
Hele boka