Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

HSBVP20107 Sosialpedagogisk arbeid (Høst 2009)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i barnevern.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått eksamen i følgende emner:
- HSBVS10107 Barnevernspedagogen, faget og yrket (10 studiepoeng)
- HSBVP10208 Innføring i sosialpolitikk, jus, sosiologi og sosialantropologi (15 studiepoeng)
- HSFEL08 Innføring i profesjonell kommunikasjon, tverrprofesjonell samhandling og etikk (10 studiepoeng)
- HSBVP10307 Innføring i psykologi og innføring i miljøarbeid (15 studiepoeng)
- HSBVP10407 Praksis 1: Sosialpedagogikk i praksis (10 studiepoeng)

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Innhold

Aktuelle innholdsområder kan være:

  • Kulturpsykologi
  • Hva er evidens og hvordan framkommer denne
  • Prosedyre for enkeltvedtak om spesialundervisning
  • Samarbeidende organer 3 helsestasjon, PPT, barnevernet, skole, foresatte.
  • Hva kan vi forvente av barn på ulik alder
  • Ferdighetstrening i samtale med barn og unge
  • Forebyggende arbeid
  • Kartleggingsmetoder
  • Miljøanalyse
  • Miljøarbeid og miljøarbeiderrollen i og utenfor institusjon
  • Motivasjon og mestring
  • Sosialisering og utvikling av sosial kompetanse
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Aktivitetsfaglige ferdigheter
  • Saksbehandlingsregler i forvaltningsloven og barnevernloven
  • Barnevernslovens regler om hjelpetiltak for barn og barnefamilier (§4-4)
  • Opplæringsloven
  • Samspill og samspillvansker
  • Atferdsvansker

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer, veiledning og ferdighetstrening.

I dette emnet vil ulike former for seminarer være hovedundervisningsform.

 

Blackboard brukes i undervisningen og det forutsettes at studentene er aktive brukere av læringplattformen

Det er 8 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet. Studentene skriver en veiledningslogg i gruppe som leveres i Blackboard innen en gitt frist.

Praksis

Én dag praksisforberedelse til emnet HSBVP20207 Praksis 2 - Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Planlegging og gjennomføring av en aktivitet med barn eller ungdom. Prosessen skal dokumenteres gjennom en gruppeoppgave på maks 2000 ord. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
  • En individuell oppgave på maks 2000 ord hvor det skal fattes enkeltvedtak. Skriftlig tilbakemelding fra basisgruppeveileder. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
  • En individuell oppgave på maks 2500 ord med problemstilling fra emnet. Skriftlig tilbakemelding fra basisgruppeveileder. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
  • Deltakelse i basisgruppeveiledning
  • Innlevering av veiledningslogg
  • Gjennomført ferdighetstrening

Arbeidskravene kan omarbeides én gang.

Godkjente arbeidskrav er gyldig i samme periode som Studieplanen. Se Utfyllende bestemmelser til eksamensforskriften  for nærmere bestemmelser vedrørende arbeidskrav.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

4 timers individuell eksamen. Ingen tillatte hjelpemidler.

 

Eksamen vurderes etter karakterskala A - F. Interne sensorer.

Litteratur

305.23 Ar
Arner, E. & B. Tellgren (2006). Barns syn på vuxna: att komma nära barns perspektiv. Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-04345-7 (132 sider)
Hele boka

305.2309 Bl
Blom, K. (2004). Norsk barndom gjennom 150 år. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-450-0069-8
Hele boka (147 sider)

155.92 Bo
Borge, A. I. H. (2003). Resiliens: risiko og sunn utvikling. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-31460-3 (127 sider)
Hele boka

362.7 Bu
Bunkholdt, V. & M. Sandbæk (1998). Praktisk barnevernsarbeid. (4.rev. utg). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-00-42968-7. (152 sider)
Kap. 2-9

372.19 En
Engelsen, B. U. (2006). Kan læring planlegges? : arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor. (5. utg ). Oslo Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-35596-5 (25 sider)
Kap. 8

155.4 Op
Gulbrandsen, L. M. (red.) (2006) Oppvekst og psykologisk utvikling, 371 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-00950-6 (133 sider)
Kap. 5, 6, 7, 8 og 9

616.89144 Ha
Halvorsen, T. (2001). Miljøarbeid: teori og praksis, 167 s. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-7674-691-8. (150 sider) s. 11-161

346.017 Li
Lindboe, Knut (2008) Barnevernrett. 5. utg. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 978-82-15-01332-9, ib. (totalt 357 s.)
Kap 6, 7, 9, 20, 21 (36 s.)

371.93 At
Nordahl, T. et al. (red.) (2005). Atferdsproblemer blant barn og unge. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-0119-8 (50 sider)
Kap. 2 og 4

371.93 Og
Ogden, T. (2001). Sosial kompetanse og problematferd i skolen. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-28088-5 (30 sider)
Kap. 7

362.7 Ny
Schjelderup, L. & C. Omre, E. Martinsen (red.) (2005). Nye metoder i et moderne barnevern. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-7674-979-3 (283 sider)
Hele boka

305.23 Fr
Säfvenbom, R. (2005). Fritid og aktiviteter i moderne oppvekst: grunnbok i aktivitetsfag. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-0609-4; 82-15-00609-4 (72 sider)
Kap. 10, 11, 12 og 13

155.4136 Øv
Øvreeide, H. (21). Samtaler med barn: metodiske samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner. (2. utg.). Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 82-7634-282-5. (159 sider)
Hele boka

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 02:36:14