Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

HSBVP10107 Barnevernspedagogen, faget og yrket (Høst 2010)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i barnevern.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Innhold

  • Barndommens historie
  • Barnevernets historie og faglige utvikling
  • Barnevernsloven
  • Samfunnsmandatet
  • Introduksjon til yrkesrollen
  • Barnevernpedagogens arbeidsarenaer.
  • Aktivitetsfag
  • Yrkesetisk grunnlagsdokument IFSW (International Federation of Social Workers)
  • Problembasert læring (PBL)
  • Innføring i høgskolen læringsplattform
  • Generell IT innføring
  • Bibliotekundervisning med datasøk
  • Akademisk skriving


Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert etter prinsippene i problembasert læring som innebærer selvstudier, forelesninger, seminarer, veiledning og ferdighetstrening.

Fronter brukes i undervisningen og det forutsettes at studentene er aktive brukere av læringplattformen.

Det er fire timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet. Studentene skriver en veiledningslogg i gruppe som leveres i Fronter innen en gitt frist.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltakelse i basisgruppeveiledning 
  • Dokumentasjon og gjennomføring av en planlagt aktivitet i gruppe.
  • Innlevering av veiledningslogg innen fastsatt tid.
  • Notat på 1000 ord tilknyttet begrepene omsorg, oppdragelse og behandling. Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent og kan omarbeides én gang.
  • Notat om PBL på maks 750 ord. Tilbakemelding gis i seminar.

Arbeidskravene er gyldig i ett semester etter at de er godkjent.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

3 timer skriftlig eksamen. Ingen hjelpemidler tillatt.
Emnet vurderes etter karakterskalaen A - F. Det benyttes to interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og på kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 10.08.2010, det kan forekomme endringer i litteraturlista før studiestart.

NOU 2000:12
Befring, E. (2000). Barnevernet i Norge: tilstandsvurderinger, nye perspektiver og forslag til reformer, 265 s. Oslo: Statens forvaltningstjeneste, (NOU 2000:12) ISBN 82-583-0523-9. (35 sider) Kap. 3, 6 og 7
www.regjeringen.no

362.7 Bu
Bunkholdt, V. & M. Sandbæk (2008). Praktisk barnevernsarbeid, 352 s. (5. utg). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-38345-6. (24 sider)
Kap. 1: s. 16-40

362.747 Gj
Gjertsen, P-Å (2007) red: Forebyggende barnevern. Samarbeid for barnets beste. 216 s. Bergen: Fagforlaget. ISBN 978-82-450-0401-4

Fellesorganisasjonen for barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere (FO) (2002). Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere (FO).
http://www.fobsv.no

362.7 Gr
Grønvold,E. og Storø,J.(2010)Miljøarbeid i barnevernet. Systematikk og refleksjon, 149 s. Oslo:Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01722

616.89144 Kv
Kvaran, I. (1996). Miljøterapi: institusjonsarbeid med barn og ungdom, 148 s. Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 82-7634-062-8. (51 sider)
Del 1, Kap. 1-5: s. 12-63

155.418 Li
Lillemyr, O. F. (2001). Lek på alvor: førskolebarn og lek - en spennende utfordring, 223 s. (2. rev. utg.). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-00137-8. (30 sider) Kap. 11 og 12

346.017 Li
Lindboe, K. (2008). Barnevernrett, 357 s. (5. utg ). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01332-9
Kap. 1-5, s. 19-43 (24 sider)

370.15 Ny
Nybø, L. (1999). Aktiviteter og aktivisering: i sosialpedagogisk arbeid, 176 s. Oslo: Pedkolon ISBN 82-993173-2-0. (176 sider)

362.7 Ny
Nygren, P (1997). Profesjonelt barnevern som barneomsorg: fra teori til verktøy, 312 s. (2. utg). Oslo: Ad notam Gyldendal ISBN 82-417-0789-4. (64 sider) s. 13-68

808.066 Pe
Pettersen, R. C. (2008). Oppgaveskrivingens ABC: veileder og førstehjelp for høgskolestudenter, 128 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01302-2

371.39 Pe
Pettersen, R. C. (2005). PBL for studenten: en introduksjon til PBL for studenter og lærere, 186 s. (2. utg ). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-00750-3 (105 sider) s. 9-114
305.23 Ti
Tiller, P. O. (2000). Studier i barndom, 149 s. Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 82-7634-280-9, s. 57-73

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 02:36:25