Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

HSSOS10307 Innføring i psykologi, Sosialt arbeid: teori og modeller (Vår 2011)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for bachelorstudiet i sosialt arbeid.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Innhold

Tema A:
Innføring i psykologi er en generell innføring i psykologisk teori og anvendelse. Innføringen gir oversikt over seks teoretiske perspektiver på psykologi. I tillegg undervises det i psykologiens forskningsmetoder.

Det legges i undervisningen vekt på kjernen i psykologien. Studenten må derfor aktivt studere deler av pensum selvstendig. Undervisningen vektlegger både klassiske og nyere studier. Det er fire hovedmål for temaet og mellom fire til 10 delmål for hver uke.

Emnet kan gjenfinnes i dette emnets tema B, i emnene i høstsemesteret og vårsemesteret i andre studieår og emner på tredje studieår. Emnet skal ha progresjon gjennom studiet med tanke på teoretisk kompleksitet og anvendelse i form av øvelser og praktisering.

Internasjonale aspekter er integrert i emnet ved engelskspråklig pensum. Temaet kan tilbys felles for norske og utenlandske, engelskspråklige studenter. Undervisningen er forskningsbasert og vektlegger kritisk tenkning.

Tema B:
Studentene arbeider med siste teoritema for de skal ut i praksis. Det vil derfor trekkes tråder fra første emne og gjennom emnene studentene har arbeidet med gjennom året.

Samfunnsmandatet som er gitt utøvere av sosialt arbeid vil igjen bli presentert. Teorier og modeller som benyttes i faget sosialt arbeid blir presentert. Studentene vil få trening i å anvende den sosialfaglige analysemodellen. Studentene vil bli kjent med hva som kjennetegner god kvalitet i praktisk sosialt arbeid.

Undervisnings- og læringsformer

Tema A: Tema A er organisert med ulikt tema for hver uke. Undervisningen vil bestå av forelesninger, gruppearbeid - og veiledning, arbeids- og øvelsesseminar, demonstrasjoner, tester og ressurstimer/muligheter for diskusjon i klasserom eller på læringsplattform. Undervisningen forutsetter at studentene førleser pensum og formulerer egne læringsmål.

Tema B: Undervisningen vil bli gitt i forelesninger, i seminarer som vil ha ulik form, veiledning og ferdighetstrening. Studentene må delta og skrive notater fra seminarer. Studentene vil fortløpende arbeide med en individuell oppgave som skal vurderes ved emnets avslutning.

Tema A og B: Det er sju timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet (tre i tema A og fire i tema B). Studentene skriver en veiledningslogg i gruppe som leveres i Fronter innen en gitt frist.

Fronter brukes i undervisningen og det forutsettes at studentene er aktive brukere av læringsplattformen.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Tema A:

  • Skriftlig individuell notatsamling med mellom 5 til  20 besvarte notater fra hele pensum - antallet notater angis nærmere ved oppstart av emnet. Studentene jobber med slike notater gjennom hele emnet. En viss andel av notatene må være besvart pr. uke og leveres til fastsatt frist i Fronter. Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent ved at notatene er levert.  Arbeidskravet kan omarbeides én gang.

Tema B:

  • Individuell skriftlig oppgave på inntil 1600 ord. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
  • Presentasjoner av en arbeidsprosess i sosialt arbeid på bakgrunn av ulike teoretiske perspektiver. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
  • Arbeidskravene kan omarbeides én gang. 

Tema A og B

  • Ferdighetstrening
  • Veiledningsloggen må være levert til fastsatt frist
  • Deltakelse i basisgruppeveiledning og seminarer.

Godkjente arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

4 timers skriftlig eksamen. Ingen tillatte hjelpmidler. Vurderes med karakteren A - F.
Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og på kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 08.04.2010, det kan forekomme endringer i litteraturlista før studiestart.

Tema A:

Fellespensum psykologi:

150 Pa
Passer, M. W. & R. E. Smith et al* (2009, 2008 el 2007). Psychology: The science of mind and behaviour. London el. Boston: McGraw-Hill. Kapitler i utgaven fra 2007 i (x), kapitler i utgaven fra 2008 i [x] (fourth edition). Utgaven fra 2009 kan selvfølgelig også brukes; står angitt først.

Chapter 1 (1) [1]: Psychology: The Science of Psychology (ca 25 sider)
Chapter 2 (2) [2]: Studying behaviour scientifically (25 sider)
Chapter 4 (3) [3]: Biological Foundations of Behavior: Evolution, genetics and the brain (ca 45 sider)
Chapter 7 (6) [7]: Learning and Adaption: The Role of Experience (ca 40 sider)
Chapter 11 (10) [11]: Motivation and Emotion s. 514-517 (4 sider)
Chapter 12 & 13 (11) [12]: Development Over the Life Span (ca 40 sider og litt mer i 2009)
Chapter 15 (12) [13]: Personality (ca 45 sider)
Chapter 14 (16) [17]: Social thinking and Behavior (ca 40 sider)
Chapter 16 i 2009: Health psychology: adjusting to life (ca 50 sider) - tilsvarende kapittel i 2008/2007
* Flere forfattere i 2009 utgaven.

Artikkel i tidskrift:

Izard, C. (1993). Four Systems for Emotion Activation: Cognitive and Noncognitive Processes. Psychological Review, 1, 68-90.
s.80-84

Fischer, A. H., & Manstead, A. S. R. (2008). Social functions of emotion. In M. Lewis, J. Haviland, & L. Feldman Barrett (Eds.), Handbook of emotions (3rd edn.). New York: Guilford Press.
s.456-465

Gausel, N., Vignoles, V. L., & Leach, C. W. (2009). What if people find out? The role of shame and rejection in response to immorality and its exposure. Submitted manuscript.

Løkke, G. & J. A. Løkke (2006) Barneoppdragelse basert på anvendt atferdsanalyse. I: Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, vol. 33, nr. 1, s. 15-25
www.atferd.no/nta/artikler.html

Major, B., & O'Brien, L. (2005). The social psychology of stigma. Annual Review of Psychology, 56, 393-421.

TEMA B:

616.89022 Me
Gjærum, B. & B. Grøholt og H. Sommerschild (red.) (href="http://www.hiof.no/neted/admin/998). Mestring som mulighet i møte med barn, ungdom og foreldre, 361s. Oslo : Tano Aschehoug ISBN 82-518-3558-5
Del 1: Det teoretiske perspektivet

361.1 Ha
Halvorsen, K (2002). Sosiale problemer: en sosiologisk innføring, 336 s. Bergen: Fagbokforl. ISBN 82-7674-700-0. (121 sider)
Kap. 1: Innledning
Kap. 2: Teoretiske perspektiver på sosiale problemer
Kap. 3: Sysselsettingsproblemer
Kap. 4: Fattigdom, ulikhet

300.72 Kj
Haavind, H. (red.) (2000), Kjønn og fortolkende metode : metodiske muligheter i kvalitativ forskning,  330 s. Oslo : Gyldendal Akademisk
ISBN 82-05-28769-4
Kap. 3, 4 og 7 (til sammen 82 sider)

361.3 Hu
Hutchinson, G. S. & S. Oltedal (2003). Modeller i sosialt arbeid, 237 s. (2. utg ). Oslo : Universitetsforl.
ISBN 82-15-00379-6. (210 sider)

361.3 Hu
Hutchinson, G.S (2007). Sosialt arbeid i kommunen : samfunnsmandat og handlingsrom, 1/66 s. Oslo :
Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-30638-7 (154 sider)

361.3 Ko
Kokkinn, J. (2005). Profesjonelt sosialt arbeid, 318 s. (2. utg ). Oslo : Universitetsforl.
ISBN 82-15-00739-2. (165 sider)
Kap. 3, 4, 5 og 6  

361.301 I
Lundstøl, J. (2002). I dannelsens tegn, 210 s. Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 82-05-30447-5.
Kap. 5: Fossestøl, Bjørg. Hva er det du kan da, sånn egentlig? s. 93-109 (href="http://www.hiof.no/neted/admin/6 sider)
Kap. 6: Nyhus, Anne. Å lære i dialogisk praksis. s. 110 - 130 (20 sider)

362.10685 Og
Sosial- og helsedirektoratet (2005) -og bedre skal det bli! : nasjonal strategi for kvalitetsforbedring I Sosial- og helsetjenesten, 56 s. Oslo : Sosial- og helsedirektoratet  (IS-1162)  ISBN 978-82-8081-072-4
Kap. 3-6, s. 9-27 (16 sider)
www.shdir.no

658.31 Sk
Skau, G. M. (2005). Gode fagfolk vokser : personlig kompetanse i arbeid med mennesker, 168 s.
(3. utg.). Oslo : Cappelen akademisk forl. ISBN 82-02-24340-8 (85 sider)
Kap. 1: Personlig utvikling og forandringsarbeid
Kap. 2: Møtet mellom mennesker
Kap. 3: Personlig kompetanse - del av vår profesjonalitet

361.32 So
Solheim, L. J. & B. Øvrelid (2001). Samhandling i velferdsyrke, 247 s. Bergen : Fagbokforl.
ISBN 82-7674-445-1. (44 sider)
Kap. 5: Avvik og konformitet
Kap. 6: Klienten: aktør eller produkt?

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 02:36:58