Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig fakultet:
- Avdeling for helse og velferd
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
HSVPD20111 Fysisk helse (Høst 2012)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i vernepleie, heltid.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått alle emner i første studieår.
Undervisningssemester
3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:
- Beskrive kroppens grunnleggende anatomi og fysiologi
- Beskrive somatiske symptomer
- Beskrive somatiske diagnoser
- Beskrive generell og spesiell farmakologi og medikamenthåndtering
- Anvende kliniske kartleggingsmetoder og dokumentasjonssystemer
- Beskrive helsefremmende og forebyggende arbeid, samt behandlende og lindrende tiltak basert på systematisk empiri og kritisk tenkning
- Anvende kunnskap om medikamentregning og utføre feilfri medikamentregning
- Anvende gitte prosedyrer for å utføre praktiske ferdigheter av helsefaglig karakter
- Anvende etiske og juridiske premisser i diskusjonen av det helsefaglige arbeidet
Innhold
- Bevegelsesapparatet, respirasjonssystemet, sirkulasjonssystemet, temperaturreguleringen, fordøyelsessystemet, nyre- og urinveiene og det endokrine systemet
- De vanligste somatiske symptomer (eks. hoste, cyanose, feber, obstipasjon).
- De vanligste somatiske diagnoser (eks. frakturer, cols, diabetes mellitus)
- Generell farmakologi: Farmakokinetikk og farmakodynamikk. Spesiell farmakologi i forhold til de vanligste somatiske symptomer og sykdommer. Ansvarlighet og praktisk håndtering av legemidler
- Kartleggingsmetoder, registreringsskjemaer og dokumentasjonssystemer. Kliniske observasjoner og tiltak systematisert etter funksjonsområder benyttet av for eksempel DIPS og Gerica
- Anerkjente og velbegrunnede strategier og tiltak av helsefremmende, forebyggende, behandlende og lindrende karakter
- Medikamentregning
- Praktiske ferdigheter (eks.førstehjelp, måling av vitale tegn, injeksjoner)
- Samhandlingsreformen, Lov om folkehelsearbeid, Lov om helse- og omsorgstjenester, Lov om helsepersonell og Lov om pasient- og brukerrettigheter
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er organisert med ulike tema for ukene. Undervisning og læring skjer gjennom selvstudier, forelesninger, demonstrasjon, nettstøttede studier, ferdighetstrening, arbeids- og caseseminar, veiledning og gruppearbeid.
Vernepleierstudenter skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter i en rekke praktiske prosedyrer av helsefaglig karakter. Alle studentene må avlegge ferdighetstest i dette emnet.
Aktuelle ferdigheter for trening og test:
- Målinger: Puls, blodtrykk, respirasjon, kroppstemperatur og blodglucose
- Sårbehandling
- Injeksjoner
- Livreddende førstehjelp
- Kateterisering av urinveiene
Veiledning: Det er 5 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet.
Fokus i veiledningstimene:
- Gruppens utvikling og samarbeid
- Etiske og juridiske aspekter i det helsefaglige arbeidet
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Tre individuelle notater, maks 750 ord, leveres i Fronter innen nærmer angitte datoer. Notatene danner utgangspunkt for seminarer der innholdet i seminarene blir en indirekte tilbakemelding på notatene.
- Deltakelse i obligatorisk undervisning.
- Deltagelse i ferdighetstrening.
- Feilfri skriftlig prøve i medikamentregning.
- Godkjent ferdighetstest i praktiske prosedyrer (Jfr. punktet over 'Organisering og læringsformer'). Det gis mulighet til å gjennomføre ett nytt forsøk.
Se Utfyllende bestemmelser for bachelorutdanningene i arbeids- og velferdsfag, barnevern, sosialt arbeid og vernepleie angående emnetester/prøver og krav til frammøte i obligatorisk undervisning.
Alle arbeidskravene må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Arbeidskravene står som godkjent for samme periode som studieplanen gjelder for.
Eksamen
5 timers skriftlig eksamen. Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderes med karakteren A-F. Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time
Litteratur
Litteraturlisten er oppdatert 19.06.2012
Artikkel
Andreassen, S. A. & S. B. Strømme (2001). Fysisk aktivitet og helse - anbefalinger. Tidsskrift for Den norske Legeforening vol. 121, nr. 17, s. 2037-41. Hentet fra http://tidsskriftet.no/article/362722
(5 sider)
615.1 Bi
Bielecki, T. & B. Børdahl (2008). Legemiddelhåndtering, 233 sider, (6. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-37420-1
Kap. 1: Ansvar i legemiddelhåndtering s. 14-29
Kap. 2: Kvalitetssikring av legemiddelhåndtering s. 32-63
Kap. 3: Forskrift om legemiddelhåndtering s. 66-93
Kap. 4: Om legemidler s. 96-123
Kap. 5: Ulike legemiddelformer og bruken av dem s. 126-165
(115 sider)
618.970231 Ge
Kirkevold, M., K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (red.) (2008). Geriatrisk sykepleie: god omsorg til den gamle pasienten, 464 sider. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-35776-1
Kap. 7: Den gamle pasienten s. 75-86
Kap. 19: Sansesvikt i eldre år s. 241-253
Kap. 20: Ernæring, mat og måltider s. 254-266
Kap. 22: Eliminasjonsproblemer s. 274-286
Kap. 23: Bevegelse og aktivitet s. 287-304
Kap. 25: Søvn og søvnproblemer s. 311-318
Kap. 26: Respirasjon og sirkulasjon s. 319-332
Kap. 27: Smerte s. 333-349
Kap. 28: Kognitiv svikt og demens s. 350-382
Kap. 31: Hjerneslag s. 406-417
Kap. 33: Diabetes s. 433-443
Kap. 34: Pleie og omsorg ved livets slutt s. 447-455
Kap. 35: Åndelig omsorg s. 456-464
(165 sider)
Laerdal. MiniAnne. Læremetode og faglig innhold godkjent og anbefalt av Norsk Resuscitasjonsråd og Norsk Førstehjelpsråd
344.04 Mo
Molven, O. (2009). Helse og jus, 422 sider, (6.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk
ISBN 978-82-05-39430-8
Kap. 11: Rett til selvbestemmelse s. 161-179
Kap. 12: Informasjon og medvirkning s. 180-195
(34 sider)
615.1 Le
Nordeng, H. & O. Spigset (red.) (2007). Legemidler og bruken av dem., 459 sider. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-32365-0
Kap. 2: Farmakodynamikk s. 48-57
Kap. 3: Farmakokinetikk s. 60-72
Kap. 4: Bivirkninger s. 76-83
Kap. 5: Årsaker til variasjon i legemiddelrespons s. 86-95
Kap. 6: Interaksjoner s. 98-103
Kap. 11: Legemidler ved hjerte- karsykdommer s. 169-187
Kap. 14: Legemidler ved sykdommer i fordøyelseskanalen s. 222-225
Kap. 16: Legemidler ved nevrologiske sykdommer s. 244-249
(70 sider kompendium)
615.1 Ol
Olsen, L. A. (2010). Praktisk medikamentregning, 201 sider, (3. utg.). Oslo: Cappelen akademisk
ISBN 978-82-02-35017-8
Innledning: s. 10-15
Kap. 1: Dose, styrke og mengde s. 16-44
Kap. 2: Grunnleggende regneferdigheter s. 45-85
Kap. 3: Regneoperasjoner ved ulike legemiddelformer s. 86-109, s. 135-170
(135 sider)
612 Me
Sand, O., Ø. V. Sjaastad, E. Haug & J. G. Bjålie (2006). Menneskekroppen: fysiologi og anatomi,
520 sider, (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-34807-3
Kap. 7: Skjellet s. 216-224
Kap. 8: Musklene s. 236-252
Kap. 9: Sirkulasjonssystemet s. 268-278, s. 284-308
Kap. 12: Respirasjonssystemet s. 356-376
Kap. 13: Fordøyelsessystemet s. 380-420
Kap. 15: Temperaturreguleringen s. 438-449
Kap. 16: Nyrene og urinveiene s. 452-478
(170 sider)
610.7302 Sa
Sandvand, E. & G. Vabo (2007). Dokumentasjon i sykepleien: en basisbok i faglig og juridisk forsvarlig dokumentasjon, 220 sider. Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 978-82-7634-729-6
Kap. 2:Hvorfor det er viktig å dokumentere helsehjelp s. 33-47
Kap. 4: Dokumentasjonsprosessen s. 99-123
(39 sider kompendium)
616.9041 Tj
Tjade, T. (2008). Medisinsk mikrobiologi og infeksjonssykdommer, 302 sider. Bergen: Fagbokforlaget
ISBN 978-82-450-0736-7
Kap. 5: Mikroorganismers angrepsmekanismer s. 75-93
Kap. 6: Infeksjonsforsvaret s. 94-119
Kap. 8: Tegn på infeksjonssykdom s. 132-135
(50 sider)
616.07 Sy
Ørn, S., J. Mjelle & E. Bach-Gansmo (red.) (2011). Sykdom og behandling, 606 sider. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-32360-5
Kap. 2: Grunnleggende sykdomslære s. 44-57
Kap. 5: Sirkulasjonsforstyrrelser s. 92-108
Kap. 7: Svulster s. 124-144
Kap. 9: Hjerte- og karsykdommer s. 163-171, s. 173-183, s. 187-191
Kap. 11: Sykdommer i respirasjonsorganene s. 210-218, s. 220-223, s. 230-234
Kap. 12: Sykdommer i fordøyelsessystemet s. 244-248, s. 256-258, s. 267-270, s. 275-276, s. 280-282
Kap. 13: Sykdommer i nyrene og urinveiene s. 290-293, s. 294-295, s. 301-303, s. 305-309
Kap. 14: Sykdommer i nervesystemet s. 315-316, s. 318-320
Kap. 17: Sykdommer i endokrine organer s. 370-371
Kap. 18: Diabetes mellitus s. 380-390
Kap. 23: Sykdommer i bevegelsesapparatet s. 456-460, s. 472-478
Kap. 24: Sykdommer i huden s. 498-499, s. 507-512
(155 sider)
613.04 Fo
Øverby, N. C., M. K. Torstveit & R. Høigaard (red). (2011). Folkehelsearbeid, 316 sider. Oslo: Høgskoleforlaget ISBN 978-82-7634-893-4
Kap. 10: Ernæring i folkehelsearbeidet s. 146-162
Kap. 11: Fysisk aktivitet i folkehelsearbeidet s. 163-179
Kap. 18: Folkehelsedidaktikk s. 275-285
(44 sider kompendium)
Aktuelle lover:
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester
Lov om pasient- og brukerrettigheter
Lov om folkehelsearbeid
Lov om helsepersonell
www.lovdata.no
Sum pensum: 1045 sider
Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten.
Målinger: Puls, blodtrykk, respirasjon, kroppstemperatur og blodglucose
Sårbehandling
Injeksjoner
Livreddende førstehjelp
Kateterisering av urinveiene
www.ppsnett.no