Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

HSVPD20111 Fysisk helse (Høst 2012)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i vernepleie, heltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått alle emner i første studieår.

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:

  1. Beskrive kroppens grunnleggende anatomi og fysiologi
  2. Beskrive somatiske symptomer
  3. Beskrive somatiske diagnoser
  4. Beskrive generell og spesiell farmakologi og medikamenthåndtering
  5. Anvende kliniske kartleggingsmetoder og dokumentasjonssystemer
  6. Beskrive helsefremmende og forebyggende arbeid, samt behandlende og lindrende tiltak basert på systematisk empiri og kritisk tenkning
  7. Anvende kunnskap om medikamentregning og utføre feilfri medikamentregning
  8. Anvende gitte prosedyrer for å utføre praktiske ferdigheter av helsefaglig karakter
  9. Anvende etiske og juridiske premisser i diskusjonen av det helsefaglige arbeidet

Innhold

    1. Bevegelsesapparatet, respirasjonssystemet, sirkulasjonssystemet, temperaturreguleringen, fordøyelsessystemet, nyre- og urinveiene og det endokrine systemet
    2. De vanligste somatiske symptomer (eks. hoste, cyanose, feber, obstipasjon).
    3. De vanligste somatiske diagnoser (eks. frakturer, cols, diabetes mellitus)
    4. Generell farmakologi: Farmakokinetikk og farmakodynamikk. Spesiell farmakologi i forhold til de vanligste somatiske symptomer og sykdommer. Ansvarlighet og praktisk håndtering av legemidler
    5. Kartleggingsmetoder, registreringsskjemaer og dokumentasjonssystemer. Kliniske observasjoner og tiltak systematisert etter funksjonsområder benyttet av for eksempel DIPS og Gerica
    6. Anerkjente og velbegrunnede strategier og tiltak av helsefremmende, forebyggende, behandlende og lindrende karakter
    7. Medikamentregning
    8. Praktiske ferdigheter (eks.førstehjelp, måling av vitale tegn, injeksjoner)
    9. Samhandlingsreformen, Lov om folkehelsearbeid, Lov om helse- og omsorgstjenester, Lov om helsepersonell og Lov om pasient- og brukerrettigheter

      Undervisnings- og læringsformer

      Emnet er organisert med ulike tema for ukene. Undervisning og læring skjer gjennom selvstudier, forelesninger, demonstrasjon, nettstøttede studier, ferdighetstrening, arbeids- og caseseminar, veiledning og gruppearbeid.

      Vernepleierstudenter skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter i en rekke praktiske prosedyrer av helsefaglig karakter. Alle studentene må avlegge ferdighetstest i dette emnet.

      Aktuelle ferdigheter for trening og test:

      • Målinger: Puls, blodtrykk, respirasjon, kroppstemperatur og blodglucose
      • Sårbehandling
      • Injeksjoner
      • Livreddende førstehjelp
      • Kateterisering av urinveiene

      Veiledning: Det er 5 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet.

      Fokus i veiledningstimene:

      • Gruppens utvikling og samarbeid
      • Etiske og juridiske aspekter i det helsefaglige arbeidet

      Praksis

      Det er ingen praksis i emnet.

      Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

      • Tre individuelle notater, maks 750 ord, leveres i Fronter innen nærmer angitte datoer. Notatene danner utgangspunkt for seminarer der innholdet i seminarene blir en indirekte tilbakemelding på notatene.
      • Deltakelse i obligatorisk undervisning.
      • Deltagelse i ferdighetstrening. 
      • Feilfri skriftlig prøve i medikamentregning.
      • Godkjent ferdighetstest i praktiske prosedyrer (Jfr. punktet over 'Organisering og læringsformer'). Det gis mulighet til å gjennomføre ett nytt forsøk.

      Se Utfyllende bestemmelser for bachelorutdanningene i arbeids- og velferdsfag, barnevern, sosialt arbeid og vernepleie angående emnetester/prøver og krav til frammøte i obligatorisk undervisning.

      Alle arbeidskravene må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Arbeidskravene står som godkjent for samme periode som studieplanen gjelder for.

      Eksamen

      5 timers skriftlig eksamen. Ingen hjelpemidler er tillatt.
      Vurderes med karakteren A-F. Interne sensorer.

      Evaluering av emnet

      Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

      - Skriftlig sluttevaluering
      - Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

      Litteratur

      Litteraturlisten er oppdatert 19.06.2012

      Artikkel
      Andreassen, S. A. & S. B. Strømme (2001). Fysisk aktivitet og helse - anbefalinger. Tidsskrift for Den norske Legeforening vol. 121, nr. 17, s. 2037-41. Hentet fra http://tidsskriftet.no/article/362722
      (5 sider)

      615.1 Bi
      Bielecki, T. & B. Børdahl (2008). Legemiddelhåndtering, 233 sider, (6. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-37420-1
      Kap. 1: Ansvar i legemiddelhåndtering s. 14-29
      Kap. 2: Kvalitetssikring av legemiddelhåndtering s. 32-63
      Kap. 3: Forskrift om legemiddelhåndtering s. 66-93
      Kap. 4: Om legemidler s. 96-123
      Kap. 5: Ulike legemiddelformer og bruken av dem s. 126-165
      (115 sider)

      618.970231 Ge
      Kirkevold, M., K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (red.) (2008). Geriatrisk sykepleie: god omsorg til den gamle pasienten, 464 sider. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-35776-1
      Kap. 7: Den gamle pasienten s. 75-86
      Kap. 19: Sansesvikt i eldre år s. 241-253
      Kap. 20: Ernæring, mat og måltider s. 254-266
      Kap. 22: Eliminasjonsproblemer s. 274-286
      Kap. 23: Bevegelse og aktivitet s. 287-304
      Kap. 25: Søvn og søvnproblemer s. 311-318
      Kap. 26: Respirasjon og sirkulasjon s. 319-332
      Kap. 27: Smerte s. 333-349
      Kap. 28: Kognitiv svikt og demens s. 350-382
      Kap. 31: Hjerneslag s. 406-417
      Kap. 33: Diabetes s. 433-443
      Kap. 34: Pleie og omsorg ved livets slutt s. 447-455
      Kap. 35: Åndelig omsorg s. 456-464
      (165 sider)

      Laerdal. MiniAnne. Læremetode og faglig innhold godkjent og anbefalt av Norsk Resuscitasjonsråd og Norsk Førstehjelpsråd

      344.04 Mo
      Molven, O. (2009). Helse og jus, 422 sider, (6.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk
      ISBN 978-82-05-39430-8
      Kap. 11: Rett til selvbestemmelse s. 161-179
      Kap. 12: Informasjon og medvirkning s. 180-195
      (34 sider)

      615.1 Le
      Nordeng, H. & O. Spigset (red.) (2007). Legemidler og bruken av dem., 459 sider. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-32365-0
      Kap. 2: Farmakodynamikk s. 48-57
      Kap. 3: Farmakokinetikk s. 60-72
      Kap. 4: Bivirkninger s. 76-83
      Kap. 5: Årsaker til variasjon i legemiddelrespons s. 86-95
      Kap. 6: Interaksjoner s. 98-103
      Kap. 11: Legemidler ved hjerte- karsykdommer s. 169-187
      Kap. 14: Legemidler ved sykdommer i fordøyelseskanalen s. 222-225
      Kap. 16: Legemidler ved nevrologiske sykdommer s. 244-249
      (70 sider kompendium)

      615.1 Ol
      Olsen, L. A. (2010). Praktisk medikamentregning, 201 sider, (3. utg.). Oslo: Cappelen akademisk
      ISBN 978-82-02-35017-8
      Innledning: s. 10-15
      Kap. 1: Dose, styrke og mengde s. 16-44
      Kap. 2: Grunnleggende regneferdigheter s. 45-85
      Kap. 3: Regneoperasjoner ved ulike legemiddelformer s. 86-109, s. 135-170
      (135 sider)

      612 Me
      Sand, O., Ø. V. Sjaastad, E. Haug & J. G. Bjålie (2006). Menneskekroppen: fysiologi og anatomi,
      520 sider, (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-34807-3
      Kap. 7: Skjellet s. 216-224
      Kap. 8: Musklene s. 236-252
      Kap. 9: Sirkulasjonssystemet s. 268-278, s. 284-308
      Kap. 12: Respirasjonssystemet s. 356-376
      Kap. 13: Fordøyelsessystemet s. 380-420
      Kap. 15: Temperaturreguleringen s. 438-449
      Kap. 16: Nyrene og urinveiene s. 452-478
      (170 sider)

      610.7302 Sa
      Sandvand, E. & G. Vabo (2007). Dokumentasjon i sykepleien: en basisbok i faglig og juridisk forsvarlig dokumentasjon, 220 sider. Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 978-82-7634-729-6
      Kap. 2:Hvorfor det er viktig å dokumentere helsehjelp s. 33-47
      Kap. 4: Dokumentasjonsprosessen s. 99-123
      (39 sider kompendium)

      616.9041 Tj
      Tjade, T. (2008). Medisinsk mikrobiologi og infeksjonssykdommer, 302 sider. Bergen: Fagbokforlaget
      ISBN 978-82-450-0736-7
      Kap. 5: Mikroorganismers angrepsmekanismer s. 75-93
      Kap. 6: Infeksjonsforsvaret s. 94-119
      Kap. 8: Tegn på infeksjonssykdom s. 132-135
      (50 sider)

      616.07 Sy
      Ørn, S., J. Mjelle & E. Bach-Gansmo (red.) (2011). Sykdom og behandling, 606 sider. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-32360-5
      Kap. 2: Grunnleggende sykdomslære s. 44-57
      Kap. 5: Sirkulasjonsforstyrrelser s. 92-108
      Kap. 7: Svulster s. 124-144
      Kap. 9: Hjerte- og karsykdommer s. 163-171, s. 173-183, s. 187-191
      Kap. 11: Sykdommer i respirasjonsorganene s. 210-218, s. 220-223, s. 230-234
      Kap. 12: Sykdommer i fordøyelsessystemet s. 244-248, s. 256-258, s. 267-270, s. 275-276, s. 280-282
      Kap. 13: Sykdommer i nyrene og urinveiene s. 290-293, s. 294-295, s. 301-303, s. 305-309
      Kap. 14: Sykdommer i nervesystemet s. 315-316, s. 318-320
      Kap. 17: Sykdommer i endokrine organer s. 370-371
      Kap. 18: Diabetes mellitus s. 380-390
      Kap. 23: Sykdommer i bevegelsesapparatet s. 456-460, s. 472-478
      Kap. 24: Sykdommer i huden s. 498-499, s. 507-512
      (155 sider)

      613.04 Fo
      Øverby, N. C., M. K. Torstveit & R. Høigaard (red). (2011). Folkehelsearbeid, 316 sider. Oslo: Høgskoleforlaget ISBN 978-82-7634-893-4
      Kap. 10: Ernæring i folkehelsearbeidet s. 146-162
      Kap. 11: Fysisk aktivitet i folkehelsearbeidet s. 163-179
      Kap. 18: Folkehelsedidaktikk s. 275-285
      (44 sider kompendium)

      Aktuelle lover:
      Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester
      Lov om pasient- og brukerrettigheter
      Lov om folkehelsearbeid
      Lov om helsepersonell
      www.lovdata.no

      Sum pensum: 1045 sider

      Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten.
      Målinger: Puls, blodtrykk, respirasjon, kroppstemperatur og blodglucose
      Sårbehandling
      Injeksjoner
      Livreddende førstehjelp
      Kateterisering av urinveiene
      www.ppsnett.no

      Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 02:37:12