Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 25
- Ansvarlig fakultet:
- Avdeling for helse og velferd
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
HSAVF10311 Samhandlingskompetanse (Vår 2013)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for bachelor i arbeids- og velferdsfag.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter gjennomført emne er studentene i stand til å:
- Gi en oversikt over aktuelle samarbeidspartnere
- Beskrive tverrfaglig samarbeid
- Gjennomføre kartlegging og avklaring
- Redegjøre for og beskrive generell veiledningsteori
- Beskrive tjenester av god kvalitet
- Reflektere over psykologiske emner av betydning for velferdsviteren
- Gjennomføre et prosjektarbeid med fokus på samhandling/tverrfaglig samarbeid
- Beskrive samhandling på system- og individnivå, og fag og yrkesetiske problemstillinger knyttet til dette
- Gjennomføre samtaler med brukere
- Formidle fagstoff skriftlig og muntlig
Innhold
- Samfunnskunnskap som beskriver samfunnets aktører innenfor velferdstjenestene, både offentlig og private
- Teori og forskning om betydning og gjennomføring av tverrfaglig samarbeid
- Trene på bruk av kartleggings- og utredningsverktøy
- Trening i veiledning; individuelt, gruppe og kollegaveiledning
- Kvalitetssystemer og kvalitetsarbeid
- Psykologiske emner (sosial- og personlighetspsykologi)
- Planlegge, organisere og gjennomføre prosjekt
- Samordning, koordinering og samarbeid som ulike tilnærminger i arbeids- og velferdsarbeid
- Samtaletrening og konflikthåndtering
- Skrive rapporter og oppgaver
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert i forelesninger, studentaktive seminarer, ferdighetstrening, prosjektarbeid, studentstyrt veiledet basisgruppeundervisning og bibliotekundervisning.
Praksis
Det er ikke praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Individuell skriftlig oppgave på inntil 2000 ord. Godkjennes ved innlevering, og danner grunnlag for deler av muntlig eksamen.
- Gruppeoppgave på inntil 1500 ord. Innleveres i Fronter. Muntlig tilbakemelding fra veileder i basisgruppe.
- Presentasjon i seminar av prosjektarbeid. Tilbakemelding i seminar.
- Obligatorisk deltakelse i undervisning.
- Obligatorisk deltakelse i 6 timer basisgruppeveiledning
Arbeidskravene er gyldig ett semester etter at de er godkjent.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig individuell eksaminasjon med utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet og utdyping av skriftlig oppgave. Ca 30 minutter. Ingen hjelpemidler er tillatt. Vurderes med karakteren A - F.
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time
Litteratur
Litteraturlisten er oppdatert 19.06.2012
361.322 De
DeJong, P og I.K.Berg (2005). Løsningsskapende samtaler. Oslo: Gyldendal Akademisk
ISBN 82-05-33932-5
174 Fo
Eide, S. B. et al. (2011). Fordi vi er mennesker: En bok om samarbeidets etikk. (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-1003-9
361.65 Ar
Hernes, T., I. Heum og P. Haavorsen, red. (2010). Arbeidsinkludering: om det nye politikk- og praksisfeltet i velferds-Norge. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82- 05-39256-4
Kap. 7 (36 sider)
658.404 Åk
Aakre, J, H.Stryken Scharning (2010). Prosjekthåndboka: for kreative team. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01759-4
361.32 So
Solheim, L. J. & B. Øvrelid (2001). Samhandling i velferdsyrke. Bergen: Fagbokforlaget
ISBN 82-7674-445-1
362.10685 Og
Sosial- og helsedirektoratet (2005). -og bedre skal det bli! : nasjonal strategi for kvalitetsforbedring i Sosial- og helsetjenesten, 49 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet
(IS-1162) ISBN 978-82-8081-072-4
http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/nasjonal-strategi-for-kvalitetsforbedring-i-sosial--og-helsetjenesten-og-bedre-skal-det-bli-2005-2015/Sider/default.aspx
371.4 Tv
Tveiten, S. (2008). Veiledning – mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget (3. utg.).
ISBN 978-82-450-0737-4
Psykologi for sosialt arbeid, barnevern og arbeids- og velferdsfag
150 Es
Banyard, P. et al., ed. (2010). Essential Psychology: a concise introduction. UK: Sage Publications ISBN 978-1847875389
152.4 Ha
Fischer, A. H., & A. S. R. Manstead (2008). Social functions of emotion, I: M. Lewis, J. Haviland, & L. Feldman Barrett, ed. I: Handbook of emotions (3rd ed.). New York: Guilford Press ISBN 978-15-9385-650-2
Gausel, N. (2011). The importance of emotions in social work: Thematic directions from a national conference. European Journal of Social Work. Vol. 14, nr. 2, s. 287-291
Gausel, N., & C. W. Leach (2011). Concern for self-image and social-image in the management of moral failure: Rethinking shame. European Journal of Social Psychology, Vol. 41, nr. 4, s. 468-478
155.4 Op
Gulbrandsen, L.M., red. (2006). Oppvekst og psykologisk utvikling. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-00950-6
Kapittel 10 (19 sider)
150.72 La
Langdridge, D. & G. Hagger-Johnson (2009) Introduction to Research Methods and Data Analysis in Psychology. (2nd ed.) England: Prentice Hall. ISBN 978-0131982031 Kapittel 1 (36 sider)
155.9042 La
Lazarus, R. S. (1999). Stress and emotion. A new synthesis. New York: Springer Publishing Company. ISBN 978-0-8261-1250-7
Kapittel 4 (14 sider)
Major, B., & L. O'Brien (2005). The social psychology of stigma. Annual Review of Psychology. Vol. 56, s. 393-421
616.8914 Ro
Rogers, C. R. (1961). On becoming a person. Boston: Houghton Mifflin Company.
ISBN 0-395-08134-3
Kapittel 2 (8 sider)
155 In
Slater, A. & J. G. Bremner, ed. (2011). An Introduction to Developmental Psychology. 2nd ed. Malden, Mass.: Blackwell Publishing. ISBN 978-1-4051-8652-0
Kapittel 2 (29 sider)
616.89022 Wi
Wilmshurst, L. (2008). Abnormal Child Psychology: a developmental perspective. New York: Routledge. ISBN 978-0-415-95363-4
Kapittel 1 (23 sider)
Anbefalt tidsskrift:
Children & Society
Child and Adolescent Mental Health
Qualitative Research in Psychology