Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig fakultet:
- Avdeling for helse og velferd
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
HSBVP10311 Innføring i psykologi og innføring i sosialpedagogisk arbeid med barn og unge (Vår 2014)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i barnevern.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:
- beskrive sentrale psykologiske tilnærminger og emner som er av betydning for barnevernfaglig arbeid
- beskrive hvordan ulike kunnskapssyn får konsekvenser for hvordan man kan arbeide med barn og unge
- tenke kritisk og vurdere psykologiske fenomener og tekster basert på flere tilnærminger innenfor psykologien
- beskrive hvordan kunnskap om motivasjon og mestring kan anvendes ved planlegging og gjennomføring av sosialpedagogisk arbeid
- beskrive sentrale pedagogiske teorier
- kjenne til barnevernets ansvar for forebyggende arbeid
- anvende kunnskap fra psykologien i forhold til å forstå barn og unge som bor i institusjoner
- kjenne til hvordan BUFETAT organiserer institusjonstilbudet til barn og unge
- beskrive sentrale begrep innenfor sosialpedagogisk arbeid på institusjon for barn og unge (miljøarbeid/miljøterapi)
- beskrive ulike risiko- og beskyttelsesfaktorer i barn og unges oppvekstvilkår
- redegjøre for Den systematiske arbeidsmodellens momenter: observasjon, kartlegging, vurdering, målformulering
- planlegge og gjennomføre samtaler og aktiviteter med barn og unge
- anvende IKT og bibliotektjenester til informasjonsinnhenting
Innhold
Emnet er konsentrert rundt to hovedområder som henger tett sammen:
Psykologi og sosialpedagogisk arbeid med barn og unge. Psykologiundervisningen omhandler utviklingspsykologi, sosialpsykologi og kommunikasjonspsykologi. Studentene skal videre i dette emnet tilegne seg kunnskap og ferdigheter i sosialpedagogisk arbeid med individer og grupper. Det gis en innføring i individuelle og miljømessige risikofaktorer i forbindelse med barn og unges oppvekstvilkår. Det gis også en innføring i grunnleggende pedagogisk teori. Systematisk og metodisk bruk av kartlegging og formulering av mål vil også være i fokus. Studentene skal videre tilegne seg grunnleggende forståelse for miljøarbeid/miljøterapi. Dette innebærer blant annet forståelse for hvordan utvikling av egne verdier og holdninger har betydning for rollen som miljøarbeider/miljøterapeut. Gjennom emnet skal studentene utvikle ferdigheter i aktivitetsfaget.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består av forelesninger, seminarer, ferdighetstrening og veiledning. Hensikten med veiledning er å utvikle studentens refleksjonsevne slik at de blir i stand til å fungere som bevisste og reflekterte profesjonsutøvere.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Studenten skal skrive 1 individuell oppgave på inntil 2000 ord knyttet til hovedområdet psykologi. Skriftlig tilbakemelding. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven kan omarbeides 1 gang.
- Presentasjon i seminar av en planlagt og gjennomført aktivitet. Tilbakemeldinger og godkjenning gis i seminaret. Ved ikke godkjent gis det anledning til å presentere omarbeidet aktivitet 1 gang.
- Studenten skal lage en arbeidsbok på maks 1500 ord knyttet til aktivitetsfaget og aktiviteten studenten har deltatt i. Arbeidsboken godkjennes av aktivitetsfaglæreren.
- Studenten skal skrive 1 gruppeoppgave på inntil 3000 ord knyttet til hovedområde sosialpedagogisk arbeid med barn og unge. Skriftlig tilbakemelding. Oppgaven er godkjent ved innlevering.
- Deltakelse i obligatorisk undervisning. Det er krav om 80 % deltakelse/tilstedeværelse i forelesninger, seminarer og basisgruppeveiledning.
- Deltakelse i ferdighetstrening. Det er krav om 90 % deltakelse/tilstedeværelse i ferdighetstrening.
- 7 timer obligatorisk basisgruppeveiledning.
Arbeidskravene er gyldige i ett semester etter at de er godkjent. Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
4 timers individuell skriftlig skoleeksamen. Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderes etter karakterskala A - F.
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 5. desember 2012
Sosialpedagogisk arbeid:
305.23 Bø
Bø, I. (2012). Barnet og de andre: nettverk som pedagogisk og sosial ressurs (4. utg ). Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01925-3.
155.4 Op Gulbrandsen, L.M. (2006). Oppvekst og Psykologisk Utvikling (3. opplag 2009). Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-00950-6 Kap 8. (20 sider)
616.89144 La
Larsen, Erik (2004). Miljøterapi med barn og unge: organisasjonen som terapeut, 181 s. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 82-15-00510-1. (170 sider)
306.43 Ma Madsen, Bent (2006). Sosialpedagogikk.. Oslo: Universitetsforlaget.
ISBN-13: 978-82-15-00971-1. Kap. 1,4, 5 og 8 (114 sider)
306.43 St
Storø, J. (2008): Sosialpedagogisk praksis: det handler om hva du gjør. 193 s.. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01270-4
305.23 Fr
Säfvenbom, Reidar (2005). Fritid og aktiviteter i moderne oppvekst: grunnbok i aktivitetsfag. Oslo:
Universitetsforlaget. ISBN 82-15-0609-4 (105 Sider) Kap. 4, 6, 7, 8 og 9
362.7 Ti
Tiltaksplaner og omsorgsplaner i barneverntjenesten: en veileder. Veileder/Barne- og likestillingsdepartementet (2006) Oslo: Barne- og likestillingsdepartementet, 58 s.
155.4136 Øv
Øvreeide, H. (2009). Samtaler med barn: metodiske samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner, (3. utg ). Kristiansand: Høyskoleforlaget. ISBN 978-82-7634-583-4; (150 sider)
Kompendium i Sosialpedagogisk arbeid:
370.1 Pæ Bisgaard, Niels Jørgen og Rasmussen Jens (red.) (2006) Pædagogiske teorier (4. utgave). Værløse: Billesø og Baltzer ISBN 87-7842-159-4 Kap 1, 2 og 9 (33 s.)
616.89022 Me Gjærum, Bente, Grøholt, Berit og Sommerchild, Hilchen (red) (2008) Mestring som mulighet i møte med barn, ungdom og foreldre. Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-518-3558-9 kap. 1 41 s.
Møller, Roar (2005). Hva gjør miljøterapeuter gode? Artikkel i Tidsskriftet Norges barnevern Nr.2 2005. 8 sider. (studentene får kopi av artikkelen)
Anbefalt litteratur
613.01 An Antonovsky, Aron (2012) Helsens mysterium. Den salutogene modellen. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS 2012, 1. utgave 1. opplag. ISBN 978-82-05-42513-2
158.1 Wo Wormnes, Bjørn og Manger, Terje (2005). Motivasjon og mestring. Veier til effektiv bruk av egne ressurser. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0308-6. 3. Opplag 2008
Psykologi:
Askeland, G.A. (2011) Teorigrunnlaget for kritisk refleksjon, i Askeland, G.A. (red.) Kritisk refleksjon i sosialt arbeid. Oslo: Universitetsforlaget.
Banyard, P, Davies, M., Winder, B. and Norman, C. (2010) Essential Psychology. UK: Sage Publications.
Broberg, A., Almquist, K. og Tjus, T. (2006) Klinisk barnepsykologi: utvikling på avveier.
Kapittel 1 og 6
Fischer, A. H., & Manstead, A. S. R. (2008). Social functions of emotion, in M. Lewis, J. Haviland, & L. Feldman Barrett (Eds.), Handbook of emotions (3rd edn.). New York: Guilford Press
Gausel, N. (in press). The importance of emotions in social work: Thematic directions from a national conference. European Journal of Social Work.
Gausel, N., & Leach, C. W. (in press). Concern for self-image and social-image in the management of moral failure: Rethinking shame. European Journal of Social Psychology.
Gulbrandsen, L.M. (2006) Oppvekst og Psykologisk Utvikling. Oslo: Universitetsforlaget.
Kapittel 3, 5, 6, 7, 10
Langdridge, D. and Hagger-Johnson, G. (2009) Introduction to Research Methods and Data Analysis in Psychology.England: Pearson Education Limited. Kapittel 1
Major, B., & O'Brien, L. (2005). The social psychology of stigma. Annual Review of Psychology, 56, 393-421
Anbefalt tidsskrift:
Children & Society
Child and Family Social Work