Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig fakultet:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
HSVOL10211 Hvordan arbeide med vold i nære relasjoner (Vår 2014)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i videreutdanningen Vold i nære relasjoner.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet Hvordan forstå vold i nære relasjoner (15 stp) må være bestått.
Undervisningssemester
Andre semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten:
- har avansert kunnskap om faglige, etiske og juridiske sider ved vold i nære relasjoner
- kan analysere og kritisk vurdere hvordan man kan avdekke saker hvor det er mistanke om vold i nære relasjoner og hvordan slike saker bringes frem for retten
- kan analysere og kritisk vurdere litteratur og medieoppslag om vold i nære relasjoner
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan analysere og kritisk vurdere etiske utfordringer i arbeidet med vold i nære relasjoner
- mestrer samarbeid i tverrfaglige miljøer
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan legge frem mistanke om vold i nære relasjoner til andre fagmiljøer og begrunne sine standpunkter ut fra forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap
- viser innsikt og forståelse for styrker og begrensninger i egen yrkesutøvelse
Innhold
I dette emnet vil det bli gjennomgått ulike måter å møte vold i nære relasjoner på. Dette vil bli gjort på både individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Studenten vil få opplæring i ulike behandlingsformer og ulike måter å drive forebyggende arbeid på. Det forventes at studentene arbeider med og legger frem i undervisning egen erfaring med arbeid i forhold til vold i nære relasjoner, dersom de har slikt erfaring. Det stilles ikke krav til studentene at de har slike erfaringer.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen organiseres med fire samlinger á to til tre dagers varighet. Undervisningsformene er klasseundervisning, med vekt på forelesninger, seminarer og gruppearbeid.
Praksis
Det er ikke praksisperiode i dette emne.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- 80% deltakelse på undervisning
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Hjemmeeksamen, individuell
Omfang 3000 ord (+/- 10 %).
Besvarelsen vurderes etter karakterskalaen A - F. Besvarelser ut over oppgitt lengde vurderes til ikke bestått.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:
- HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2)
- Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 21.05.2013
616.8523 Di
Anstorp, Trine, Kirsten Benum og Marianne Jakobsen (red.) (2006). Dissosiasjon og relasjonstraumer. Integrering av det splittede jeg. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken: 244 sider
Dybsland, Reidun, (2007). Fra bekymring til handling. Hvilke vurderinger ligger til grunn for at fagfolk i skolen melder bekymring om seksuelle overgrep og vold mot barn til konsultasjonsteamene? Mastergradsoppgave i Barnevern. Universitetet i Bergen. Hele avhandlingen: 88 sider.
193 Ho
Honneth, Axel (2007). Kamp om anerkjennelse. Oslo: Pax. Hele boken: 187 sider
362.76 Ki
Kirkengen, Anna Luise (2009). Hvordan krenkede barn blir syke voksne. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken: 169 sider
616.8914 Sc
Schibbye, Anne-Lise Løvlie (2009). Relasjoner. Et dialektisk perspektiv på eksistensiell og psykodynamisk psykoterapi. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken: 394 sider.
Artikler:
Houston, Stan og Pat Dolan (2008). Conceptualising Child and Family Support: The Contribution of Honneth’s Critical Theory of Recognition. Children & Society, 22: 458–469. 12 sider
Lapierre, Simon (2008). Mothering in the context of domestic violence: the pervasiveness of a deficit model of mothering. Child & Family Social Work. 13: 454 – 463. 9 sider.
Leeuwen, Bart Van, 2007. A Formal Recognition of Social Attachments: Expanding AxelHonneth’s Theory of Recognition. Inquiry, 50: 180–205. 27 sider.
Letourneau, N., C. Fedick, og J. Willms (2007). Mothering and Domestic Violence: A Longitudinal Analysis. Journal of Family Violence. 22: 649-659. 10 sider.
Poole, A., T. Beran, og W. Thurston (2008). Direct and Indirect Services for Children in Domestic Violence Shelters. Journal of Family Violence, 23: 679-686. 8 sider.
Til sammen: 1148 sider