Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Jorunn Mathisen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

HSSPD30213 Sykepleiens fagutviklende funksjon med bacheloroppgave (Vår 2016)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, deltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått
-     samtlige emner i 1., 2. og 3. studieår
-     emne med praksisstudier i 7. semester
-     praksisstudier i emne HSSPD40613 Sykepleiens undervisende og ledende funksjon 

Undervisningssemester

8. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • drøfte problemstillinger av sykepleiefaglig karakter ved å integrere kunnskap fra hele studiet
  • drøfte/diskutere vitenskapelige artikler som anvendes i eget arbeid

Ferdigheter
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • mestre vitenskapelig tenkning på et avgrenset område relevant for sykepleieutøvelsen (Bacheloroppgaven)
  • mestre selvstendig og systematisk tenkning, og saklig drøfting med bakgrunn fra erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap

Generell kompetanse
Studenten skal ved avsluttet emne:

  • ha internalisert en adferd som styrker pasientenes og samfunnets tillit og respekten for sykepleietjenesten
  • ha internalisert respekt for andre yrkesgrupper i et tverrprofesjonelt samarbeid

Innhold

(nummereringen refererer til rammeplanens hovedemner)

1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk 
-     Sykepleie - fag og funksjon

Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
-     Fagutvikling og forskning i sykepleie

Vitenskapsteori og forskningsmetode 
-     Metoder for utvikling av sykepleiekunnskap

Etikk 
-     Anvendelse av forskningsetiske prinsipp

2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
-     Tema relatert til bacheloroppgaven

3:
Generell patologi, sykdomslære og farmakologi
-    
Tema relatert til bacheloroppgaven

Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene 
-     Tema relatert til bacheloroppgaven

4:
Psykologi og pedagogikk
-     Tema relatert til bacheloroppgaven

Sosiologi og sosialantropologi
-     Tema relatert til bacheloroppgaven

Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
-     Tema relatert til bacheloroppgaven

Undervisnings- og læringsformer

Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver.

Praksis

Ingen praksis knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgave, min. 2000 ord, innlevert til fastsatt tid.
    Prosjektbeskrivelsen skal inneholde:
    - tema og problemstilling for bacheloroppgaven
    - begrunnelse for relevansen av problemstillingen innenfor sykepleiefaget
    - metodiske overveielser for oppgaven
    - presentasjon av aktuell forskning
    - arbeidsplan for skriveperioden

Innlevert prosjektbeskrivelse er en forutsetning for å bli tildelt veileder.

  • Obligatorisk deltakelse i gruppeveiledning og presentasjon av prosjektbeskrivelse, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.

To døgn før obligatorisk veiledning i gruppe og presentasjon av prosjektbeskrivelse skal prosjektbeskrivelse gjøres tilgjengelig for gruppens medlemmer i grupperom i Fronter.

  • 1 (en) individuell veiledning.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet / få eksamensresultatet registrert. Godkjent arbeidskrav er gyldig i ett år.

Eksamen

Individuell bacheloroppgave
Individuell skriftlig hjemmeoppgave, bacheloroppgave i sykepleie (maks. 8000 ord).
Bacheloroppgaven vurderes etter gradert skala A - F.

Plagiatkontroll/fusk:
Bacheloroppgaver skal til elektronisk plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent. Helt eller delvis identiske besvarelser er å anse som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering v/referansegruppe
  • Sluttevaluering v/ elektronisk spørreskjema i Fronter

Resultatene behandles i:

  • Lærergruppe
  • Programmøte

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 23.06.2015

1.
025.0661 Ki
Kilvik, A. & I. Lamøy (2007). Litteratursøking i medisin og helsefag: en håndbok. Trondheim: Tapir akademisk forlag.
Kap. 1. Innleding s. 11
Kap. 2 Søkeprosesen s. 13 - 14
Kap. 3. Søkemotorer og emneportaler s. 15 - 16
Kap. 4. Tidsskrifter og tidsskriftsartikler s. 17 - 19
Kap. 7. Søkestrategi s. 33 - 40
Kap. 9 Vurdering av artikler s. 43
(19 s.)

2.

610.73 Be
Benner, P. (1995). Fra novise til ekspert. Oslo: Tano. http://www.nb.no/nbso/n/982843cea2af888a7ac2367c951a5203.nbdigital;jsessionid=1BE292810C86E57B66676A8B155FDED9.nbdigital1?lang=no#0
Kap. 2
(27 s.)

610.73071 Ny
Femdal, I. et al. (2007). Nyutdannet og godt rustet til sykepleieyrket?: Sykepleieres forberedthet til sykepleieryrket, evaluert av sykepleiere et halvt år etter endt utdanning. Halden: Høgskolen i Østfold. http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/148588/hefte11-07.pdf?sequence=1 s. 9-26, 41-76
(52 s.)

610.73 He
Henderson, V. (1993). ICN: sykepleiens grunnprinsipper. Oslo: Norsk Sykepleierforbund. http://www.nb.no/nbsok/nb/035810fe4dd91725888bd0baefa780dd.nbdigital?lang=no#0 side 29 - 78
(49 s.)

610.730699 Tr
Travelbee, J. (1999) Mellommenneskelige forhold i sykepleie. Oslo: Universitetsforlaget. s. 71 - 217
(146 s.)

4.
Ringstad, Ø. (2014). Patient autonomy in clinical rehabilitation. A qualitative interview study. Doktoravhandling, Universitetet i Oslo.

Selvvalgt litteratur: 650 sider selvvalgt litteratur, som tidligere ikke har vært på pensumlistene, til arbeidet med bacheloroppgaven

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 02:38:15