Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig fakultet:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Jorunn Mathisen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
HSSPD30213 Sykepleiens fagutviklende funksjon med bacheloroppgave (Vår 2016)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, deltid.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått
- samtlige emner i 1., 2. og 3. studieår
- emne med praksisstudier i 7. semester
- praksisstudier i emne HSSPD40613 Sykepleiens undervisende og ledende funksjon
Undervisningssemester
8. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- drøfte problemstillinger av sykepleiefaglig karakter ved å integrere kunnskap fra hele studiet
- drøfte/diskutere vitenskapelige artikler som anvendes i eget arbeid
Ferdigheter
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- mestre vitenskapelig tenkning på et avgrenset område relevant for sykepleieutøvelsen (Bacheloroppgaven)
- mestre selvstendig og systematisk tenkning, og saklig drøfting med bakgrunn fra erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap
Generell kompetanse
Studenten skal ved avsluttet emne:
- ha internalisert en adferd som styrker pasientenes og samfunnets tillit og respekten for sykepleietjenesten
- ha internalisert respekt for andre yrkesgrupper i et tverrprofesjonelt samarbeid
Innhold
(nummereringen refererer til rammeplanens hovedemner)
1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Sykepleie - fag og funksjon
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Fagutvikling og forskning i sykepleie
Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Metoder for utvikling av sykepleiekunnskap
Etikk
- Anvendelse av forskningsetiske prinsipp
2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
- Tema relatert til bacheloroppgaven
3:
Generell patologi, sykdomslære og farmakologi
- Tema relatert til bacheloroppgaven
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
- Tema relatert til bacheloroppgaven
4:
Psykologi og pedagogikk
- Tema relatert til bacheloroppgaven
Sosiologi og sosialantropologi
- Tema relatert til bacheloroppgaven
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Tema relatert til bacheloroppgaven
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver.
Praksis
Ingen praksis knyttet til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgave, min. 2000 ord, innlevert til fastsatt tid.
Prosjektbeskrivelsen skal inneholde:
- tema og problemstilling for bacheloroppgaven
- begrunnelse for relevansen av problemstillingen innenfor sykepleiefaget
- metodiske overveielser for oppgaven
- presentasjon av aktuell forskning
- arbeidsplan for skriveperioden
Innlevert prosjektbeskrivelse er en forutsetning for å bli tildelt veileder.
- Obligatorisk deltakelse i gruppeveiledning og presentasjon av prosjektbeskrivelse, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.
To døgn før obligatorisk veiledning i gruppe og presentasjon av prosjektbeskrivelse skal prosjektbeskrivelse gjøres tilgjengelig for gruppens medlemmer i grupperom i Fronter.
- 1 (en) individuell veiledning.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet / få eksamensresultatet registrert. Godkjent arbeidskrav er gyldig i ett år.
Eksamen
Individuell bacheloroppgave
Individuell skriftlig hjemmeoppgave, bacheloroppgave i sykepleie (maks. 8000 ord).
Bacheloroppgaven vurderes etter gradert skala A - F.
Plagiatkontroll/fusk:
Bacheloroppgaver skal til elektronisk plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent. Helt eller delvis identiske besvarelser er å anse som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Underveisevaluering v/referansegruppe
- Sluttevaluering v/ elektronisk spørreskjema i Fronter
Resultatene behandles i:
- Lærergruppe
- Programmøte
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 23.06.2015
1.
025.0661 Ki
Kilvik, A. & I. Lamøy (2007). Litteratursøking i medisin og helsefag: en håndbok. Trondheim: Tapir akademisk forlag.
Kap. 1. Innleding s. 11
Kap. 2 Søkeprosesen s. 13 - 14
Kap. 3. Søkemotorer og emneportaler s. 15 - 16
Kap. 4. Tidsskrifter og tidsskriftsartikler s. 17 - 19
Kap. 7. Søkestrategi s. 33 - 40
Kap. 9 Vurdering av artikler s. 43
(19 s.)
2.
610.73 Be
Benner, P. (1995). Fra novise til ekspert. Oslo: Tano. http://www.nb.no/nbso/n/982843cea2af888a7ac2367c951a5203.nbdigital;jsessionid=1BE292810C86E57B66676A8B155FDED9.nbdigital1?lang=no#0
Kap. 2
(27 s.)
610.73071 Ny
Femdal, I. et al. (2007). Nyutdannet og godt rustet til sykepleieyrket?: Sykepleieres forberedthet til sykepleieryrket, evaluert av sykepleiere et halvt år etter endt utdanning. Halden: Høgskolen i Østfold. http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/148588/hefte11-07.pdf?sequence=1 s. 9-26, 41-76
(52 s.)
610.73 He
Henderson, V. (1993). ICN: sykepleiens grunnprinsipper. Oslo: Norsk Sykepleierforbund. http://www.nb.no/nbsok/nb/035810fe4dd91725888bd0baefa780dd.nbdigital?lang=no#0 side 29 - 78
(49 s.)
610.730699 Tr
Travelbee, J. (1999) Mellommenneskelige forhold i sykepleie. Oslo: Universitetsforlaget. s. 71 - 217
(146 s.)
4.
Ringstad, Ø. (2014). Patient autonomy in clinical rehabilitation. A qualitative interview study. Doktoravhandling, Universitetet i Oslo.
Selvvalgt litteratur: 650 sider selvvalgt litteratur, som tidligere ikke har vært på pensumlistene, til arbeidet med bacheloroppgaven