Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig fakultet:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Rannveig Røste
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
HSSHV40217 Samordning 2: Organisasjon og ledelse (Vår 2019)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i samordning av helse- og velferdstjenester (120 studiepoeng).
Valgbart emne i Masterstudium i avansert sykepleie ved kronisk sykdom (120 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Ingen utover opptakskrav.
Anbefalte forkunnskaper
For studenter i Masterstudium i samordning av helse- og velferdstjenester anbefales at emnet HSSHV40117 Samordning 1: Kunnskapsgrunnlaget er gjennomført.
Undervisningssemester
- Masterstudium i samordning av helse- og velferdstjenester: 2. semester (vår).
- Masterstudium i avansert sykepleie ved kronisk sykdom: 6. semester (vår) - gjelder f.o.m. våren 2020, kull 2017.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
- Kan anvende relevante faglige, etiske og juridiske perspektiver på problemstillinger knyttet til organisasjon og ledelse
- Kan drøfte betydningen av kunnskap om ledelse, organisering, samordning og tverrfaglig samhandling for yrkesutøvelse og tjenesteyting
- Har inngående kunnskap om egen organisasjon i forhold til ledelses- og organisasjonsutvikling
Ferdigheter
- Kan analysere hvorvidt medarbeideres, pasienter/klienter og pårørendes juridiske rettigheter ivaretas
- Kan analysere faglige og etiske utfordringer med utgangspunkt i praksis fra egen organisasjon eller ledelseserfaring
- Kan anvende metoder og forskning for å gjennomføre utviklingsprosjekter knyttet til organisasjon og ledelse
Generell kompetanse
- Kan formidle kunnskap om organisasjon, ledelse, samordning og tverrfaglig samarbeid som fremmer refleksjon og utvikling innenfor helse-, sosial- og omsorgstjenestene
Innhold
- Generell organisasjonsteori
- Spesielt om profesjonelle organisasjoner
- Organisasjonskultur – generelle perspektiver
- Samarbeid og konflikter mellom profesjoner
- Ledelse i profesjonelle organisasjoner
- Organisering av brukerstyrte tiltak
- Brukernes innflytelse i planleggings- og endringsprosesser
- Organisering av helse- og velferdssektoren
- Beslutningsprosesser og hvordan disse kan påvirkes i helse- og velferdssektoren
- Aktuelle politiske prioriteringer og rammer i helse- og velferdssektoren
- Rettslige og etiske rammer for utøvelse av ledelse i helse- og velferdssektoren
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gjennomføres som 4 samlinger à 3 dagers varighet.
Undervisnings-/læringsform er dialogbasert undervisning, arbeid i grupper og selvstudium. Det gis to veiledninger i gruppe med faglærer i løpet av semesteret. Det vil bli gitt opplæring i bruk av IKT-baserte tjenester. Denne undervisningen vil danne grunnlaget for veiledning i grupper under samlingene.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Ingen.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Godkjenning av 500 sider valgfritt pensum (individuelt).
- Levere et skriftlig veiledningsgrunnlag for veiledning (individuelt).
Eksamen
Individuell hjemmeoppgave
Oppgaven skal ha et omfang på 2500 ord (+/- 10 %) og utformes etter nærmere retningslinjer og frister.
Karakterregel: A - F
Sensorordning
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret. Metode for evalueringen avtales mellom faglærer og studenter.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 04.01.2019
Eriksson-Zetterquist U, Kalling T, Styhre A & Woll K. (2014).Organisasjonsteori. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (340 s.) (Norsk utgave).
Christensen. T., Lægreid, P., Roness, P., G. & Røvik, K., A. (2009). Organisasjonsteori for offentlig sektor. Oslo: Universitetsforlaget (230 s.)
Vabo M. & Vabø S. (2015). Velferdens organisering. Oslo: Universitetsforlaget (220 s.)
Døving, E., B. Elstad & Storvik, A. (2016). Profesjon og ledelse. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1-12, (270 s.)
Haaland, H., F. & Dale, F. (2005). På randen av ledelse: En veiviser i førstegangsledelse. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Artikler legges ut i canvas!
Douglas, M. (2018).Lean in a cold fiscal climate: the public sector in an age of reduced resources. Public Money & Management, 38(01) (s.29-36). https://doi.org/10.1080/09540962.2018.1389501
Verleysen, B., Lambrechts, F & Van Acker, F.(2014). Building Psychological Capital With Appreciative Inquiry: Investigating the Mediating Role of Basic Psychological Need Satisfaction, - The Journal of Applied Behavioral Science, 51(1) (s. 10-35). https://doi.org/10.1177/0021886314540209
I tillegg kommer valgfritt pensum 500 sider.