Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad og praksissteder
Emneansvarlige:
  • Beate Brevik Sæthern
  • Anne Margrethe Glømmen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

HOVAVF10420 Mentorskap i flerkulturell kontekst (Høst 2020–Vår 2021)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for Bachelorstudium i arbeids- og velferdsfag.

Absolutte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

  • Kan beskrive sentrale begreper og perspektiver innen mentorskap

Ferdigheter

  • Kan organisere og lede aktiviteter for enkeltindivid og grupper

  • Kan anvende kommunikasjons- og veiledningskompetanse i møte med brukere i en lærings-, mestrings- og endringsprosess

  • Kan identifisere, reflektere over og håndtere etiske problemstillinger

  • Kan identifisere, reflektere over utfordringer knyttet til integrering og arbeidsinkludering

Generell kompetanse

  • Kan anvende kunnskaper om oppvekstsvilkår i et flerkulturelt samfunn, særlig knyttet til utfordringer i et majoritets- og minoritetsperspektiv

  • Kan reflektere kritisk, særlig knyttet til bevissthet om egne verdier og holdninger

Innhold

Hovedinnholdet i mentorpraksisen er at studenten deltar aktivt i et fastlagt program for mentorordningen Nattergalen for voksne med innvandrerbakgrunn i perioden september - mai.

  • Det er faste rammer rundt tiden mentor og deltakere er sammen.

  • Det skal gjennomføres 20 mentormøter

  • Mentoren skal, i samarbeid med deltakerne og sin mentorgruppe, ta initiativ til aktiviteter som fremmer integrering, nettverksbygging og arbeidsdeltakelse.

  • Noen aktiviteter vil være i fellesskap med andre mentorgrupper og deltakere.

  • Studenten får opplæring og veiledning i gruppe.

  • Det er etablert et samarbeid mellom Høgskolen i Østfold og Introduksjonsprogrammet i NAV for gjennomføring av praksisen.

Undervisnings- og læringsformer

Studentaktive forelesninger og dialogbaserte seminar, mentormøter, gruppearbeid, veiledning og selvstudier.

To (2) gruppeveiledninger:

Veiledningen skal være en støtte for mentoren og samtidig gi mulighet til å følge opp hvordan relasjonen mellom mentorene og deltakerne utvikler seg. Veiledningen gir mentoren mulighet til å reflektere rundt rollen som mentor i relasjonen til deltakere og medmentor. I veiledningen er det også mulig å ta opp eventuelle praktiske problemer og diskutere forslag til mulige aktiviteter i mentormøtene.

Arbeidsomfang

Se pkt. Praksis.

Praksis

Praksiserfaring utgjør hoveddelen av emnet, og mentormøtene danner grunnlag for refleksjon som dokumenteres i arbeidskrav og eksamensoppgave.

Mentorpraksis:

  • Emnet inneholder 2 mentorkurs á ca. fire timer, 2 gruppeveiledninger og tilbud individuelle veiledninger ved behov. Studentene leverer inn månedlige rapporter i perioden mentormøtene gjennomføres.

  • Det skal gjennomføres minimum 20 mentormøter, og primært foregår møtene til fastsatt tid hver uke. Mentormøtene (samværet) varer ca. tre timer. Mentorene skal, i samarbeid med deltakerne, planlegge og gjennomføre aktiviteter tilpasset deltakernes ønsker og behov.

  • Mentors samvær med deltakerne medfører at studentene må planlegge og gjennomføre aktiviteter og undervisning om relevante temaer for deltakerne i mentorordningen.

  • Skriftlige arbeidskrav danner grunnlag for refleksjon over egne erfaringer, opplevelser og følelser, og kan danne grunnlag for veiledning i gruppe og skriftlig individuell eksamensoppgave. Veiledningen legger til rette for refleksjon omkring erfaringer fra mentorarbeidet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Månedsrapporter fra egen mentorpraksis.

  • Obligatorisk deltakelse i undervisning og seminar som tilhører emnet

  • Obligatorisk veiledning (to gruppeveiledninger)

  • Gjennomføre 20 mentormøter

Ikke godkjente månedsrapporter kan omarbeides 1 gang etter angitt tidsfrist.

Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, må hele emnet gjennomføres på nytt.

Eksamen

Skriftlig individuell oppgave: refleksjonsnotat.

Omfang: inntil 2000 ord.

Oppgaven leveres til nærmere angitt frist.

Karakterregel: Bestått / Ikke bestått

Sensorordning

Interne sensorer

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått eksamen kan oppgaven omarbeides en gang.

Evaluering av emnet

Løpende evaluering gjennom semesteret. Metode for evalueringen avtales mellom emneansvarlig og studenter. Underveis og sluttevaluering danner grunnlag for en emnerapport i henhold til kvalitetssystem for utdanning ved HiØ. Emnerapporten behandles i kullet og i programutvalg.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 08.01.2020

Dypedahl, Magne og Bøhn, Henrik (2017). Veien til interkulturell kompetanse. Bergen: Fagbokforlaget (160 sider)

Grander, M. og Sild Lönroth, C. (2011) Mentorskap för barn och unga. Malmö Högskola. http://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/13048/Mentorskap för barn och unga MUEP.pdf?sequence=2&isAllowed=y (160 sider)

Mathisen, P. (2015) Mentor: om mentoring i teori og praksis. Fagbokforlaget (172 sider)

Reddick, R., Griffin, K., Cherwitz, R, Cérda-Pra¿ák, A., Bunch, N. (2012): What You Get When You Give: How Graduate Students Benefit from Serving as Mentors. http://www.ut-ie.com/articles/jfd2012.pdf (13 sider)

Svendsen, S., Valenta, M., Berg, B. (2017). Fra intro til arbeid - Integreringsutfordringer og muligheter i Flora kommune https://samforsk.no/Publikasjoner/2017/Rapport Flora 2017 Stina Svendsen_hele.pdf (119 sider)

Ørmen, N. og Simensen, H. (2016): Kompetanseutvikling gjennom mentorskap. Norges Barnevern nr. 3-4. s. 264 - 278. https://www.idunn.no/tnb/2016/03-04/kompetanseutvikling_gjennom_mentorskap (14 sider)

Totalt 638 sider

 

Artikler og kompendier kan tilkomme, og legges ut i læringsplattformen ved emnestart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. mai 2024 02:42:58