Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad og praksisfelt
Emneansvarlige:
  • Heidi Marie Karlsen
  • Ann Karin Helgesen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

HOVMAKS40621 Avansert klinisk allmennsykepleie 3 (Høst 2023)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Masterstudium i klinisk sykepleie: Obligatorisk emne i studieretning avansert klinisk allmennsykepleie.

Absolutte forkunnskaper

Bestått emnet HOVMAKS40421 Avansert Klinisk allmennsykepleie 2.

Undervisningssemester

3. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har avansert kunnskap om sentrale sykepleievitenskapelige perspektiver som er relevant for å kunne utøve og videreutvikle yrkesrollen

  • har avansert kunnskap om faglig ledelse og veiledning som er relevant for yrkesutøvelsen

  • har inngående kunnskap om helsepedagogikk, inklusive hvordan kartlegge og aktivere helseressurser hos brukere, pasienter og pårørende og inngående kunnskap om effektive mestringsstøttende tiltak

  • kan analysere og anvende relevante etiske teorier og prinsipper i yrkesutøvelsen, inklusive drøfte problemstillinger knyttet til prioritering av helsehjelp

Ferdigheter
Studenten

  • kan analysere sammensatte og komplekse pasientsituasjoner for å kunne planlegge og gjennomføre helhetlig sykepleie, sikre nødvendig helsehjelp og foreslå oppfølgingstiltak i samarbeid med andre faggrupper

  • kan analysere faren for komplikasjoner i utøvelse av allmennsykepleie og avansert medisinsk behandling, og jobbe selvstendig med problemløsing

  • kan selvstendig planlegge og gjennomføre avansert allmennsykepleie og delegert medisinsk behandling til akutt, kritisk, kronisk syke og/eller skadde pasienter

  • kan analysere faglige problemstillinger og bidra i diskusjoner om utvikling av yrkesrollen, inklusive veilede studenter og annet helsepersonell

  • kan analysere pasienters levevaner, ressurser, mestringsevne og sosiale situasjon og iverksette tiltak for å kunne fremme helse og forebygge eller begrense helsesvikt

  • kan håndtere akutte helsesituasjoner på en sikker og trygg måte i samarbeid med andre profesjoner og tjenester

Generell kompetanse
Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere eget arbeid, benytte relevant forskning og bidra til kunnskapsbasert sykepleiepraksis

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter som kreves til yrkesrollen som avansert klinisk allmennsykepleier, ta ansvar for å arbeide selvstendig i beslutningsprosesser og beslutte og gjennomføre sykepleietiltak, samt kunne iverksette tiltak i samarbeid med andre og følge opp etter at diagnostikk og behandling er fastsatt

  • kan innhente spesialisert kunnskap fra relevante fagområder og tilpasse og anvende kunnskapen i utøvelsen av yrkesrollen

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre og å begrunne faglig forsvarlige prioriteringer av helsehjelp i lys av nytte, tilgjengelige ressurser og alvorlighet, herunder ta hensyn til helseøkonomiske vurderinger

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å koordinere tjenester, lede tverrfaglige team og lede samhandling på tvers av grupper, sektorer, tjenester og instanser

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å implementere kunnskapsbasert praksis

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor allmennsykepleie både med leger, annet helsepersonell, andre faggrupper og allmennheten, for å bidra til forsvarlige og kvalitativt gode helse- og omsorgstjenester til pasientene

  • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innen allmennsykepleie

Innhold

  • Sykepleievitenskapelige perspektiver i kommunale helse- og omsorgstjenester

  • Faglig ledelse

  • Veiledning

  • Helsepedagogikk

  • Kommunikasjonsmetoder som redskap i helsepedagogisk arbeid

  • Akuttsituasjoner i kommunehelsetjenesten

  • Konflikthåndtering

  • Tvang, lovverk

Undervisnings- og læringsformer

Studentaktive undervisnings- og læringsformer og bruk av digitale verktøy og medier som understøtter læring har stor plass i emnet. Dette gjelder både seminarer, gruppearbeid, ferdighetstrening, simulering, veiledete kliniske studier, forelesninger, selvstudier, veiledning og diskusjoner.

Arbeidsomfang

570 timers arbeidsinnsats.

Praksis

Kliniske studier utgjør 240 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk studiedeltagelse i simulering, ferdighetstrening og seminar
  • Ett (1) skriftlig arbeid individuelt eller i gruppe på 2 studenter. Omfang: 1500 ord.

Arbeidskravene vurderes til godkjent / ikke godkjent.

Eksamen

Deleksamen 1: Kliniske studier vurderes til Bestått / Ikke bestått.
Deleksamen 2: Individuell, skriftlig hjemmeoppgave. Omfang: Inntil 3000 ord. Karakterregel A-F.   
Det gis en samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F.

Sensorordning

Deleksamen 1: Ekstern og intern sensor
Deleksamen 2: To interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått deleksamen 1 (ikke bestått praksis) må alle arbeidskrav avlegges på nytt

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:   

  • Underveisevaluering ved referansegruppe   

  • Sluttevaluering   

Resultatene behandles i programutvalg.   

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 24. mai 2024 13:16:28