Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Elin Tangnæs
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

HOVSOS20120 Tjenester og virkemidler i arbeids- og velferdsforvaltningen (Høst 2021)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sosialt arbeid.

Absolutte forkunnskaper

Bestått alle emner 1. studieår.

Undervisningssemester

3. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Kandidaten har:

  • kunnskap om velferdspolitiske mål og virkemidler, ulike velferdsmodeller og velferdspolitikkens betydning for sosialt arbeids praksis

  • kunnskap om hvilken betydning levekår, helse, utdanning, arbeid og sosial inkludering og aktiv deltakelse har i ulike livsfaser for individ, familie og samfunn

  • kunnskap om relevant juridisk metode og sentral lovgivning innen arbeids- og velferdsforvaltning, herunder forvaltningsrett og lovgivning innen sosiale tjenester

  • kunnskap om teoretiske perspektiver på brukermedvirkning og erfarings- og brukerkunnskap

  • bred kunnskap om kommunikasjon, relasjon, samhandling og veiledning

  • kunnskap om arbeidets betydning for helse og velferd, arbeidsinkludering og forhold som regulerer norsk arbeidsliv

  • har kunnskap om økonomisk rådgivning for å forebygge og avhjelpe gjelds- og privatøkonomiske problemer

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • finne, vurdere og henvise til relevant informasjon og fagstoff og framstille dette både muntlig og skriftlig

  • reflektere over og anvende kunnskap som bidrar til et likeverdig tjenestetilbud

  • anvende rettsregler, opplyse om rettigheter og plikter og utøve juridisk og sosialfaglig skjønn i møte med enkeltpersoner, familier og grupper, deriblant samiske brukere

  • anvende faglig kunnskap om relasjon og kommunikasjon i veiledning, motivasjon og systematisk endringsarbeid og kunne veilede brukere som er i mestrings- og endringsprosesser

  • anvende faglig kunnskap om arbeidsrettet inkludering i møte med arbeidssøkere, arbeidsgivere og samarbeidspartnere

  • anvende faglig kunnskap for å identifisere ressurser og muligheter for arbeid i samarbeid med mennesker i sårbare livssituasjoner

  • beherske aktuelle metoder for kartlegging, dokumentasjon, analyse og beslutningstaking i saksbehandling og i individuelt planarbeid i arbeids- og velferdsforvaltningen

Generell kompetanse

Kandidaten har:

  • innsikt i etiske problemstillinger og kunne håndtere etiske dilemma i yrkesrollen og i møte med mennesker

  • innsikt i betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling med brukere

Innhold

  • Innføring i arbeid- og velferdsforvaltningens ulike tjenester og virkemidler og de juridiske rammene arbeids- og velferdsforvaltningen jobber innenfor

  • Innføring i ulike metoder for arbeidsinkludering

  • Saksbehandling, kommunikasjon og planarbeid

  • Samarbeidspartnere og virkemidler

  • Arbeidsrettet brukeroppfølging i NAV

  • Saksbehandlingskompetanse

  • Kommunikasjonskompetanse

  • Ny faglig kunnskap om NAV

  • Etiske problemstillinger i tjenesteutøvelsen

  • Planarbeid

  • Faglig skjønn

  • Brukermedvirkning og anerkjennelse

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert i forelesninger, studentaktive seminarer, refleksjonsgrupper, digitale undervisningsformer, ferdighetstrening/simulering i grupper og selvstudier. Omfanget av ferdighetstrening og simulering vil bli nærmere beskrevet i undervisningsplanen.

Arbeidsomfang

Høgskolen legger til rette for undervisning på høgskolen i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Gjennomført og godkjent skriftlig saksmappe knyttet til lov om sosiale tjenester i NAV. Medstudenter gir skriftlige tilbakemeldinger og emneansvarlig har den endelige godkjenningen. Ved ikke godkjent kan saksmappen omarbeides en gang.

  • Gjennomført og godkjent ett seminar. Seminaret gjennomføres etter nærmere retningslinjer. Seminarleder har den endelige godkjenningen. Dersom studenten får ikke godkjent seminar gis studenten en ny mulighet gjennom et tilrettelagt oppdrag på et annet seminar i emnet.

  • Gjennomført ferdighetstrening/simulering i kommunikasjon.

Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for at kandidaten skal kunne framstille seg til eksamen.

I ferdighetstrening og simulering kreves 90 % tilstedeværelse. I seminar kreves 80 % tilstedeværelse.

Eksamen

Individuell, skriftlig hjemmeeksamen over tre døgn (72 timer)

Omfang: maksimalt 2000 ord.

Karakterregel: A-F

Sensorordning

Ekstern og intern sensor

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.

Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 02.06.2021

Arbeids­ og sosialdepartementet. (2016). NAV i en ny tid ­ for arbeid og aktivitet. Meld. St. 33 (2015­2016). Oslo: Arbeids­ og sosialdep. Elektronisk versjon av NAV i en ny tid ­ for arbeid og aktivitet. https://www.regjeringen.no/contentassets/8f9e56528fb340eb9f6515cc21ab5119/no/pdfs/stm201520160033000dddpdfs.pdf

Arbeids- og velferdsdirektoratet (2012). Rundskriv. Hovednr. 35 – Lov om sosiale tjenester i NAV: Lovteksten til Sosialtjenesteloven i NAV og kommentarer, inneholder rundskrivet følgende: Forskrift til sosiale tjenester til personer uten fast bopel i Norge.

  • forskrift om internkontroll,

  • forskrift om individuell plan i arbeids- og velferdsforvaltningen

  • forskrift om kvalifiseringsprogram og kvalifiseringsstønad

Hele. https://lovdata.no/nav/rundskriv/r35-00

DeJong, P & I.K. Berg (2005). Løsningsskapende samtaler, Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-33932-3. Kap. 4-11, s. 92-273.

Frøyland, K. (2015). "Å stå langt frå arbeid» - Refleksjonar og førestillingar om kven som kan jobbe. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 12(4): 307-316. https://www.idunn.no/file/pdf/66818960/aa_staa_langt_fraa_arbeid_-_refleksjonar_og_foerestillingar_o.pdf

Glemmestad, H. & L. Kleppe red.). (2019). Arbeidsinkludering i sosialt arbeid. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-2483-8

  • Del 1 Arbeid og inkludering, kap. 1-6, s. 15-120

  • Del 2 Arbeidsinkludering i praksis, kap. 8-9, s. 150-190

  • Del 3, Spenninger i arbeidsinkluderingsfeltet, kap.17, s. 302-316

Heum, H (2014): Skjønn – perspektiver på skjønnsutøvelse i NAV. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN: 9788205448148. Kap. 3–6

Jenssen, A.G. og I. M Tronvoll (red) (2012); Brukermedvirkning. Likeverd og anerkjennelse. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 9788215018898

  • Del ll: Teoretiske refleksjoner. Kap. 3 og 4: s 42-67.

  • Del lV: Brukermedvirkning i sosialtjenesten og NAV. Kap. 15 s 168-179.

Kjønstad, A., Syse A., Kjelland M. (red) (2017). Velferdsrett II: Barnevern- og sosialrett. (5. utg ). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-49744-3.

  • Kap. 2. Saksbehandling i første instans. (s. 65-140)

  • Kap. 3. Klage over tildelingsvedtak. (s.112-140)

  • Kap. 4 Taushetsplikt og opplysningsplikt (s. 155-205)

Leticia San Martín-Rodríguez, Marie-Dominique Beaulieu, Danielle D'Amour & Marcela Ferrada-Videla.(2005). The determinants of successful collaboration: A review of theoretical and empirical studies, Journal of Interprofessional Care, 19:sup1, 132-147, DOI: 10.1080/13561820500082677 To link to this rticle: https://doi.org/10.1080/13561820500082677 

Leseth, Anne Birgitte, Susana Vilhena & Heidi Moen Gjersøe (2020). Aktivitetspliktens innside og utside. Unge mottakere av sosialhjelp og deres erfaringer med aktivitetsplikt. Tidsskrift for velferdsforskning. 23(2): 126-139. doi: https://dx.doi.org/10.18261/issn.0809-2052-2020-02-04

Røysum, Anita (2014). Ubehaget i sosialt arbeid. Ohnstad, Anbjørg Rugkåsa, Marianne Ylvisaker, Signe (Red.), Kap. 7. Ubehaget ved å forenkle det komplekse. s. 141-159. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-46245-8.

Solstad, Asgeir (2018). Kort om NAV. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 9788215030845. Hele boka.

Tilson, G. & M. Simonsen (2013). "The personnel factor: Exploring the personal attributes of highly successful employment specialists who work with transition-age youth." Journal of Vocational Rehabilitation, 38(2): 125-137. doi: 3233/JVR-130626. http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=6e6001cc-987b-404b-81d4-931795da18c3%40sessionmgr101

Lover:

Lover som studentene skal redegjøre for:

Lover studentene skal ha kjennskap til:

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. mai 2024 03:00:22