Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig fakultet:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Gunnar Andersson
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
IRI37519 Bacheloroppgave med vitenskapsteori og metode (Vår 2024)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk i Bachelorstudium i Innovasjon og prosjektledelse
Absolutte forkunnskaper
Bestått eksamen i minimum 120 studiepoeng (5. semester) i henhold til studieplanen for programmet.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
6. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten har:
-
bred kunnskap om utvikling, innovasjon og verdiskapning i eksisterende og etablerte virksomheter
-
grunnleggende kunnskap om organisasjons- og prosjektstrukturer
-
kjennskap til næringsliv og offentlig virksomhet
-
kunnskap om bruk av informasjonskilder og referanseteknikk
Ferdigheter
Studenten har:
-
ferdighetene til å drive, styre og lede utviklingsprosjekt
-
ferdighetene til effektivt, målrettet og selvstendig å kunne tilegne seg nye kunnskaper og ferdigheter, både gjennom tverrfaglig samarbeid og ved hjelp av søk etter faglig relevant og kvalitetssikret informasjon
-
kompetanse til å drive resultatorienterte prosjekter
Generell kompetanse
Studenten har:
-
grunnforståelse av vitenskapsteori og metode og kan vise relevante bidrag i forhold til eget prosjekt
-
innsikt i relevante etiske krav knyttet til innovasjon og prosjektledelse
Innhold
I emnet skal studentene arbeide med et faglig relevant, konkret, reelt og tverrfaglig problem for en lokal, regional eller internasjonal oppdragsgiver. Prosjektplan og problemstillingen skal godkjennes av veileder. Arbeidet organiseres som et prosjekt med oppdragsgiver, prosjektleder og arbeidsgruppe. Gruppene arbeider selvstendig under veiledning. Det forventes at studenten arbeider med både tilstrekkelig prosjektomfang (tilsvarende 30 studiepoeng i arbeidsmengde) og tidshorisont fra 1. januar til ca. 5. juni.
Prosjektrapporten skrives i henhold til avdelingens retningslinjer.
Undervisnings- og læringsformer
Bacheloroppgaven gjennomføres som problembasert læring med høy grad av selvstendig arbeid.
Studenten arbeider med en prosjektoppgave der en samarbeidsbedrift/virksomhet/prosjekt er oppdragsgiver. Prosjektperioden avsluttes med en EXPO-utstilling hvor prosjektresultatet presenteres for sensorer og publikum.
Arbeidsomfang
800 timer
Praksis
Ingen veiledet praksis i emnet
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Forprosjekt/midtveisrapport - leveres etter nærmere retningslinjer og frister
-
Møter med veileder/oppdragsgiver
-
Opprettelse og drift av nettside for prosjektet etter nærmere angitte retningslinjer
Eksamen
To eksamenskomponenter inngår i sluttvurderingen:
1. Bacheloroppgave i gruppe. Her vurderes den skriftlige redegjørelsen for hele bachelorprosjektet.
2. EXPO-utstillingen og muntlig presentasjon i gruppe. Stand på utstilling og åpen presentasjon (foredrag) på ca 15-20 minutter, samt betjening av stand under hele EXPO-utstillingen. Alle gruppemedlemmene skal bidra til utstillingen og presentasjonen.
Det settes én samlet karakter for de to komponentene som inngår i vurderingen. Det kan gjøres individuell karaktersetting for gruppemedlemmene.
Karakterregel A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Plagiatkontroll/fusk: Bacheloroppgaver skal til elektronisk plagiatkontroll. Andre emner og arbeidskrav kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent. Helt eller delvis identiske besvarelser er å anse som forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.
Sensorordning
Team av veiledere knyttet til studieprogrammet. For spesielle prosjekt kan det brukes to sensorer, hvorav en ekstern og en intern eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ny eller utsatt eksamen må studenten levere ny bacheloroppgave og gjennomføre EXPO-utstilling og muntlig presentasjon. Ny/utsatt eksamen gjennomføres ved neste ordinære eksamen.
Evaluering av emnet
Metode for evaluering avklares mellom veileder og studenter.