Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig fakultet:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Trond-Arne Borgersen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
SFB30920 Næringsøkonomi og konkurranseanalyse (Høst 2021)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i
• bachelorstudiet i økonomi og administrasjon med profilering i økonomisk analyse
Absolutte forkunnskaper
Alle emner i første studieår må være bestått for å starte emner i tredje studieår.
Anbefalte forkunnskaper
Mikroøkonomi med anvendelser, Makroøkonomi, Finansiering og investering, Innføring i bedriftsøkonomisk analyse og Anvendt statistikk og metode.
Undervisningssemester
Høst (5. semester)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten kan
gjøre rede for bedrifters markedstilpasning i tilfellet ufullkommen konkurranse
analysere ulike markedsformer
belyse strategisk interaksjon mellom bedrifter i et statisk og et dynamisk perspektiv
diskutere hvordan fusjoner, karteller og vertikale avtaler kan påvirke bedriftsøkonomisk og samfunnsøkonomisk lønnsomhet
belyse markedseffektene av ulike regulatoriske inngrep
Ferdigheter
Innen praktiske og teoretiske problemstillinger kan studenten:
gjøre rede for pris- og mengdestrategier bedrifter kan bruke for å bedre egen lønnsomhet i tilfellet med markedsmakt
anvende grunnleggende oligopolteori for å belyse strategisk interaksjon mellom bedrifter i markeder med imperfekt konkurranse
bruke spillteori for å analysere statiske og dynamiske aspekter ved konkurranse
Generell kompetanse
Studenten:
kjenner begrepet markedsmakt og de potensielle skadelige effektene markedsmakt kan ha for samfunn og forbruker
kan analysere enkeltbedrifters markedstilpasning i tilfellet markedsmakt
kjenner ulike strukturelle rammer for å analysere konkurranse
har innsikt i spillteoretisk analyse
er kjent med ulike konkurransepolitiske mål og virkemidler
Innhold
Emnet har som formål å gi studentene en generell innføring i næringsøkonomisk teori og konkurranseanalyse. Emnet har fokus på markedsløsningen i konkurransesituasjoner som er karakterisert av et fåtall tilbydere.
Begrepet markedsmakt er sentralt i emnet som også belyser velferdseffektene for samfunn og forbruker av at enkelte bedrifter har markedsmakt. Emnet bruker grunnleggende oligopolteori og spillteori for å analysere statiske og dynamiske aspekter ved konkurranse.
Bedrifters mulighet til å drive prissamarbeid, og forholdet mellom etablerte bedrifter og potensielle nyetableringer diskuteres. Emnet belyser konkurransepolitiske temaer som vertikale avtaler og fusjoner.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er lagt opp med tradisjonelle forelesninger og oppgaveløsning.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 280 timer i alt på dette emnet.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
En innlevering, individuelt eller i gruppe, må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell, skriftlig firetimers eksamen.
Hjelpemidler: godkjent kalkulator.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor, eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering.
Resultatene behandles av studieleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere. Programutvalg følger opp studentevalueringene ved avdelingen.
Litteratur
Litteraturen er sist oppdatert 14.04.2020. Kan endres før semesterstart.
Lars Sørgaard (2003). Konkurransestrategi - Eksempler på anvendt mikroøkonomi (2. utgave) Fagbokforlaget.
Jean Tirole (1988). The Theory of Industrial Organization. MIT Press
Alt materiale som publiseres på høgskolens læringsplattform er også pensum.