Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig fakultet:
- Avdeling for ingeniørfag
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Gunnar Andersson
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
IRI23015 Organisasjonsutvikling (Høst 2015–Vår 2016)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk i Bachelor i innovasjon og prosjektledelse.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Ingen
Undervisningssemester
3. og 4. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studenten
- har kunnskap om organisasjonsutvikling som tilrettelagte og ledede læringsprosesser i organisasjoner
Ferdigheter:
Studenten
- kan gjennomføre arbeidsformer del av organisasjonsutvikling
Generell kompetanse:
Studenten
- forstår organisasjonsutvikling som en praktisk aktivitet med en klar faglig begrunnelse
Innhold
Emnet fokuserer på organisasjonsutvikling som tilrettelagte og ledete læringsprosesser i organisasjoner.
Første del retter fokus mot modellering av OU-prosesser, medvirkning, læring, og samspillet mellom organisasjonen og eksterne aktører.
Andre del utvikler innsikt i praktiske arbeidsformer som ofte benyttes i medvirkningsbaserte endringsprosesser.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen baserer seg på en stor grad av studentaktivitet, og vil veksle mellom introduksjonsforelesninger, gruppearbeid og seminar.
Prosjektarbeidet består av organisasjonsanalyse og planlegging av utviklingsarbeid.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Rapport fra utviklingsarbeid
Eksamen
Deleksamener: Skriftlig og individuell muntlig høring:
Deleksamen 1 høst (teller 50%): Skriftlig eksamen 3 timer
Det gis bokstavkarakter A til F, hvor A er beste karakter og F er "ikke bestått".
Deleksamen 2 vår (teller 50%): Individuell muntlig eksamen med presentasjon (ca. 15. minutter) av prosjektrapporten, etterfulgt av spørsmål fra sensor (ca. 10 minutter)
Det gis bokstavkarakter A til F, hvor A er beste karakter og F er "ikke bestått".
Ved ny eksamen kan studenten ta opp igjen en eller begge deleksamener.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert høsten 2014. Det tas forbehold om endringer før studiestart.
Litteratur:
Deming, W. (2000). Out of the crisis (1st MIT Press ed.). Cambridge Mass.: MIT Press.
Levin & Klev. (2002). Forandring som praksis. Oslo: Fagbokforlaget.
Senge, P. M. (2006). The fifth discipline?: the art and practice of the learning organization (Vol. Rev. and updat). New York: Doubleday/Currency.
Kompendier og artikler tilkommer.