Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for ingeniørfag
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Frode Ramstad Johansen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

IRI10019 Innovasjon og forbedringsarbeid (Høst 2019–Vår 2020)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudiet i innovasjon og prosjektledelse

Absolutte forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har:

  • forståelse av innovasjon og kontinuerlig forbedring for effektiv verdiskaping i bedrifter og virksomheter
  • innsikt i hva som fremmer og hemmer innovasjon i virksomheter og i samfunnet generelt
  • kunnskap om organisering for innovasjon

Ferdigheter

Studenten kan:

  • benytte et sett metoder, teknikker og modeller for å analysere innovasjons- og utviklingsprosjekter
  • løse innovasjons- og utviklingsoppgaver på en systematisk og effektiv måte
  • nå felles mål gjennom teamarbeid

Generell kompetanse

Studenten har forståelse for interessentenes medvirkning i utviklingsprosessen for å oppnå bærekraftige resultater

Innhold

Emnet fokuserer på innovasjon og forbedringsarbeid som kollektive prosesser.

Første del retter fokus mot innovasjonsforståelse og -ledelse koblet til definisjoner og modeller, historisk utvikling og fremtid, teoretiske og praktiske tilnærminger, innovasjonskultur og kompleksitet i nyere innovasjonsforståelse.

Andre del omfatter metodisk forståelse og et praktisk gruppebasert utviklingsarbeid, organisert som prosjekt i en samarbeidsbedrift/-prosjekt eller virksomhet. Det legges vekt på systematiske og effektive arbeidsmetoder i prosjektarbeidet. Prosjektoppgaven består i å undersøke muligheten for å forbedre utviklingsfunksjonen i bedriften. Oppgaven er begrenset til analysedelen av utviklingsprosessen.

 De viktigste elementene i emnet er:

  • Verdiskaping og utvikling av bedrifter og organisasjoner
  • Modeller og tilnærminger til innovasjons-, forbedrings- og prosjektarbeid
  • Utviklingsprosesser i virksomheter
  • Analyseredskap

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen baserer seg på en stor grad av studentaktivitet, og vil veksle mellom introduksjonsforelesninger, gruppearbeid og seminar.

Forelesninger blir kombinert med selvstudier og praktisk prosjektarbeid organisert i en samarbeidsbedrift, med analyse av utviklingsfunksjonen og planlegging av utviklingsarbeid i samarbeidsbedriften.

I prosjektarbeidet analyserer gruppene utviklingsfunksjonen i en virksomhet gjennom metoder og teknikker fra teoriundervisningen. Arbeidet skal resultere i en analyserapport som inneholder en diagnose av utviklingsfunksjonen og forslag til forbedringer. I prosjektet legges det vekt på å innarbeide god dokumentasjonspraksis gjennom bruk av bibliotektjenester og IT-plattform som verktøy i prosjektarbeidet.

Arbeidsomfang

250-300 timer

Praksis

Ingen

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Høstsemesteret: to individuelle notater tilknyttet pensum.

Vårsemesteret: deltagelse i anvist praktisk prosjektarbeid i en samarbeidsbedrift/-virksomhet, og tilhørende analyserapport med presentasjon knyttet til prosjektarbeidet, gruppearbeid.

 

Arbeidskrav må være godkjent før hjemmeksamen kan utleveres.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen i vårsemesteret. Varighet: 3 dager. Maksimalt 10 sider.

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt.

Karakterregel: A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor eller to interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres ved neste ordinære eksamen.

Evaluering av emnet

Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter. Skriftlig sluttevaluering av emnet.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 20. juni 2018

Aasen, T. M. B. & Amundsen, O. (2011), Innovasjon som kollektiv prestasjon, Gyldendal Akademisk

Harari, Y. (2015), Homo Deus: A Brief History of Tomorrow, Harvill Secker

Czarniawska, B. (2014), A theory of organizing. Edward Elgar Publishing

Garud R., Tuertscher P. &  van de Van A. H. (2013), Perspectives on Innovation Processes. The Academy of Management Annals, 7:1, 775-819, DOI: 10./1080/19416520.2013.791066

Tilleggslitteratur: Cooper, R. G. (2011), Winning at New Products: Creating Value Through Innovation, Basic Books (eller tilsvarende emnet Produktutvikling) Liker, J. K. (2004), The Toyota way: 14 management principles from the world¿s greatest manufacturer, New York: McGraw-Hill

Kompendium: UNIC-GRUPPEN Lars Kirkegård - Diagnose på udviklingsfunktionen. - UNIC-notat 2, Bedriftsøkonomens forlag Annen utdelt litteratur.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 02:43:51