Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Daniela Blauhut
Undervisningsspråk:
Se pkt. Undervisnings- og læringsformer
Varighet:
½ år

IRD30518 Interaksjonsdesign (Høst 2020)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Valgemne i Bachelorstudium ingeniørfag:

  • industriell design
  • industriell design, Tress

Absolutte forkunnskaper

Studenten må ha bestått emnene Designteknikker, Design intro og visuell kommunikasjon, Designprosess og Designcase.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

5. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Studenten skal ha:

  • god kunnskap om produktutviklingsprosessen og designmetodikk knyttet til Menneske-Maskin-Interaksjon (MMI)
  • god kunnskap om kvalitative forskningsmetoder, vitenskapsteori og sentrale begrep  knyttet til MMI og brukersentrert design
  • god kunnskap om ulike verktøy og designprinsipper for utvikling av brukerorienterte MMI-løsninger
  • god kunnskap om ergonomiske aspekter/virkemidler knyttet til MMI (syn, hørsel, berøring osv.)

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende designverktøy og ulike teknikker i de enkelte prosjektfasene for målrettet og innovativt arbeid
  • anvende kunnskap fra foregående designemner, f.eks. tegning, visuell fremstilling av informasjon, modellbygging osv.
  • utvikle visuelle og/eller fysiske prototyper og tester dem på relevante brukere
  • referere prosjektoppgavene til teori og bruker litteratur på en riktig måte

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • forstå hvordan tekniske produkter oppleves av brukere
  • forstå hvordan interaksjonsdesign bidrar til bedre bruksopplevelser
  • forstå designerens rolle som kritisk reflekterende fagperson
  • holde seg oppdatert om forskning på sitt fagfelt

Innhold

Emnet Interaksjonsdesign bygger videre på tidligere designemner. Studentene skal få innsikt i Menneske-Maskin-Interaksjon (MMI), med fokus på både fysisk interaksjon og grensesnittdesign. Emnet ligger i krysningspunktet mellom interaksjonsdesign, produktdesign og grafisk design og studenten vil ha mulighet til å utforske, eksperimentere og konseptualisere.

På grunnlag av aktuell forskning innen MMI-feltet og brukerundersøkelser og brukerinvolvering i designprosessen, skal studentene trekke konklusjoner og utvikle løsningsforslag til utvalgte problemstillinger. De skal kunne presentere designkonseptene som utvikles gjennom prosjektarbeidet og dokumentere løsning og arbeidsprosess med relevante teknikker. Prosjekter kan fokusere på områder rundt sosial samhandling, mobilitet, tangible interaction og grafisk grensesnitt.

Emnet inneholder en praktisk gjennomføring av et designprosjekt fra en problemstilling til en designmodell/prototyp, med fordypning i interaksjonen mellom mennesker og produkter/teknisk utstyr.

Utviklingsprosessen har følgende faser:

  • Problemidentifikasjon
  • Analyse
  • Litteraturstudie
  • Konseptutvikling
  • Designutvikling og detaljering
  • Testing
  • Modellbygging

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert med forelesninger, gjesteforelesninger ved anledning, seminar/øvingsoppgaver, samt designprosjekt som gjennomføres som gruppearbeid og under veiledning fra faglærer.

Arbeidsformen skal være selvstendig, prosjektbasert og løsningsorientert. Det forventes at studenten møter opp og deltar aktivt ved forelesning, øving, midtveispresentasjon, veiledning og gruppearbeid.

Det forventes at studenten er forberedt til veiledning, og kan informere om fremdrift, legge fram materiale fra arbeidsprosessen og stille spørsmål. Hensikten er at studentene får mest mulig ut av veiledning for faglig utvikling.

Studiet er en helhetlig sammensetning av emner som bygger på hverandre. Det er forventet at studenten aktivt anvender kunnskap og verktøy fra foregående emner. Hensikten er faglig progresjon, og å oppnå en helhetlig tilnærming til designfaglige problemstillinger.

Dersom studenter fra internasjonale samarbeidspartnere deltar i undervisningen vil den bli gjennomført på engelsk.

Arbeidsomfang

250-300 timer

Praksis

Ingen

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskrav:

  • 2 av 3 øvingsoppgaver
  • midtveispresentasjon
  • deltakelse på ett bedriftsbesøk
  • oppmøte og aktiv deltagelse i gruppearbeid
  • 3 obligatoriske veiledningsmøter

Arbeidskravene er individuelle og/eller i gruppe. Arbeidskravene skal sikre god fremdrift i emnet og må leveres til oppgitte frister.

Eksamen

Deleksamen 1: Muntlig gruppepresentasjon. Varighet: ca. 30 minutter. Karakterregel: bestått/ikke bestått. Individuell karakter. Muntlig presentasjon må være bestått før studenten kan fremstille seg til deleksamen 2.

Deleksamen 2: Mappeeksamen Avholdes senest 10 dager etter muntlig presentasjon. Mappen skal inneholde følgende:

  • Designmodell/prototype (fysisk eller skjermbasert, avhengig av prosjektoppgave) og produktpresentasjon gjennom poster og brosjyre.
  • Prosjektrapport som dokumentasjon av designprosessen

Vurderingen av mappen omfatter:

  • Prosjektprosess
  • Resultat
  • Rapport

Det settes én helhetlig, individuell karakter på mappen etter karakterregel A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

Det gis én samlet karakter i emnet etter en helhetlig vurdering av begge deleksamener. Det benyttes karakterregel A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ny eksamen arrangeres. Utsatt eksamen gjennomføres ved neste ordinære eksamen. 

Dersom studenten får ikke bestått på deleksamen 2 kan denne tas på nytt. Ved ny eksamen må det leveres nye mappeelementer.

Evaluering av emnet

Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer og studenter. Skriftlig sluttevaluering av emnet.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 09.05.2018

  • Preece, J., Rogers, Y., Sharp, H. (2015), Interaction Design, beyond human-computer interaction. Wiley.

Anbefalinger:

  • Buxton, B. (2007), Sketching user experiences, getting the design right and the right design. Elsevier.
  • Saffer, D. Designing for interaction, creating smart applications and clever devices. New Riders.
  • Zwick, C., Schmitz, B. and Kühl, K. (2005), Designing for small screens. AVA Academia.
  • Ylirisku, S. and Buur, J. (2007), Designing with video. Springer.
  • Greenberg, S. et al. Sketching user experiences. Elsevier/Morgan Kaufmann.
  • Lidwell, W., Holden, K. and Butler, J. (2010), Universal principles of design. Rockport Publishers.
  • Norman, D. (2013), The design of everyday things. The Perseus Books Group.
  • Cooper, A. et al. (2014), About Face: The Essentials of Interaction Design

Det forventes i tillegg selvstendig undersøkelse og bruk av litteratur. Prosjektrelevante kilder blir nevnt i undervisningen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 02:44:17