Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig fakultet:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Per Erik Skogh Nilsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
IRF01118 Fysikk på realfagskurs (Vår 2022)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Realfagkurs
Undervisningssemester
1. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studenten
-
har kunnskap om fysiske tema som er grunnleggende for teknologiske fag
-
har kunnskap om sentrale metoder og kan definere og forklare de viktigste begrepene fra mekanikk, termofysikk, grunnleggende kjemi, elektrisistetslære og atom- og kjernefysikk
-
kjenner til energibegrepet og energianvendelser i moderne samfunn, og kan bruke det i fysiske problemstillinger
-
har kunnskap om hvilke krav som stilles til forsøk
Ferdigheter:
Studenten
-
kan regne på kraft og bevegelse i to dimensjoner og på termofysiske problemstillinger
-
kan regne med størrelser i SI-systemet og beherske omregning mellom enheter
-
kan navnsette stoffer i uorganisk kjemi og forstå grunnleggende kjemi
-
kan tegne koblingsskjema og gjøre beregninger på enkle elektriske kretser
-
kan identifisere variabler som forekommer i idealiserte modeller med fysiske størrelser i virkeligheten
-
kan gjennomføre forsøksarbeid på en kvalifisert og sikker måte, gjøre målinger, tolke resultater og skrive rapport
Generell kompetanse:
Studenten
-
forstår betydningen av ikke-tekniske ferdigheter i sitt arbeid med teknologiske løsninger
-
forstår betydningen av innovasjon og entreprenørskap
-
forstår betydningen av samarbeid og tverrfaglighet
Innhold
Studentene vil få en innføring i følgende tema:
-
Størrelser og enheter, usikkerhet, arbeidsmetoder
-
Grunnleggende kjemi
-
Rettlinjet bevegelse
-
Kraft og bevegelse i en og to dimensjoner
-
Mekanisk energi
-
Statikk,
-
Mekanikk i væsker og gasser
-
Termofysikk
-
Gasslovene
-
Elektrisitet
-
Bølger
-
Lysbølger
-
Atomfysikk og kjernefysikk
-
Periodisk system
-
Oktettregel
-
Bindingstyper
-
Balansering av reaksjonsligninger
-
Mol-beregninger
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen gjennomføres ved flere forskjellige læringsformer - forelesninger, prosjekt, gruppearbeid, øvingstimer, veiledning, laboratoriearbeid o.a. Studiet krever stor egeninnsats og høy grad av selvstudium.
Arbeidsomfang
400-425 timer
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ingen
Eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen, 5 timer
Tillatte hjelpemidler på skriftlig eksamen: Tabell og formler i fysikk (Gyldendal) og kalkulator med grafisk display (kalkulator som kan regne symbolsk og/eller som kan kommunisere med andre enheter er ikke i tillatt).
Det benyttes bokstavkarakterer A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Konteeksamen for indviduell skriftlig eksamen (nasjonal felleseksamen) gjennomføres i august.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter. Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Grimenes, A.A., Jerstad, P. Sletbak, B. (2016), Rom Stoff Tid Forkurs Grunnbok, Cappelen Damm. ISBN 978-82-02-51135-7