Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Cathrine Linnes
Undervisningsspråk:
Norsk eller engelsk
Varighet:
½ år

ITL28019 IT-strategi (Vår 2021)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i:

  • bachelorstudiet i informasjonsystemer med fordypning i Software Engineering og Business Intelligence

Vagfritt emne for andre.

Undervisningssemester

6. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til IT-strategiens rolle i den overordnede forretningsstrategien og økosystemet

  • kan sette strategiske mål - både overordnede og detaljerte

  • vet betydningen av mennesker og gjennomføringen av en strategi

  • kan forklare funksjoner, roller, ansvar og aktiviteter innen informasjonssystemfeltet

  • forstår sentrale aspekter og tilnærminger i IT-forvaltning slik at dette kan kobles opp mot både forretningsstrategi og mål

  • forstår rollen til IT-kontroll og rammeverket rundt serviceledelse

  • vet hvordan å differensiere forvaltning, styring og kontroll og deres mekanismer i informasjonssystemfeltet

Ferdigheter

Studenten kan

  • koble IT-strategien og målene til både IT-avdelingen og de andre store forretningsfunksjonene

  • validere eller anbefale endringer i gjeldende nøkkelprosesser, applikasjoner og infrastruktur

  • formulere en strategi for å tiltrekke, utvikle og motivere ansatte i IT-avdelingen

  • utforme en grunnleggende strategi for informasjonssystemfeltet i et kontrollert miljø

  • velge, distribuere, integrere og administrere informasjonssystemer som tilfredsstiller organisasjonens behov, med hensyn til pris- og kvalitetskriterier

  • bruke IT-forvaltningskonsepter og tilnærminger til ISO 38500 i et kontrollert miljø

  • bruke ITIL-konsepter og tilnærminger til tjenester i et kontrollert miljø

  • bruke kontroll- og overvåkningskonsepter og tilnærminger til COBIT i et kontrollert miljø

Innhold

  • IT-strategi som en del av den overordnede forretningsstrategien

  • IT-strategi og målsetninger

  • IT-funksjonen - som muliggjør virksomhetens økosystem

  • Prosesser, applikasjoner, infrastruktur, mennesker

  • Gjennomføring av strategi og forvaltning

  • IT-forvaltning (ISO 38500)

  • IT-tjenester (ITIL)

  • Kontroll og overvåking (COBIT)

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, prosjektarbeid og veiledning.

Arbeidsomfang

Ca 250 timer.

Eksamen

Mappeinnlevering og individuell skriftlig eksamen

Individuell sluttkarakter settes på bakgrunn av to deleksamener. Hver deleksamen må være bestått for å få hele emnet bestått.

Deleksamen 1: mappeinnlevering (individuelt eller i gruppe på 2-3 studenter) bestående av inntil 3 leveranser som teller 60%. Leveransene må leveres innen gitte frister og etter spesifikasjoner gitt av emneansvarlig. Karakteren settes basert på en helhetsvurdering. Det gis individuell karakter, karakterskala A - F.

Deleksamen 2: to-timers individuell skriftlig eksamen som teller 40%. Ingen hjelpemidler tillatt. Karakterskala A-F.

Det gis en samlet individuell karakter, karakterskala A - F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ny eller utsatt eksamen kan hver eksamensdel avlegges på nytt. Deleksamen 1 kan først gjennomføres ved neste ordinære eksamen.

Ved ny eller utsatt eksamen avtales innholdet i mappeinnleveringen med emneansvarlig.

Evaluering av emnet

Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Midtsemesterevaluering (obligatorisk)

Den emneansvarlige lager en oppsummering på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Oppsummeringen behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.

Litteratur

Litteraturlista ble sist oppdatert 2.12.2020:
Rothaermel, Frank. (2020).
Strategic Management 5th ed. McGrawHill - Bok + Connect (access kode)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. mai 2024 02:51:48