Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

LF10FFNM Fysisk fostring og naturfag med miljølære, prosjektarbeid (Høst 2007–Vår 2008)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk og inngår i førskolelærerutdanningens bredde- og linjestudium.

Undervisningssemester

Det gis undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 2. studieår.

Innhold

Prosjektet skal bestå av arbeid med planlegging og tilrettelegging i et referanseområde gjennom årstidene. Prosjektet inneholder følgende temaer;

  • kjennskap til dyr, sopp og planter i referanseområdet, og sammenhenger mellom dem
  • årstidsvekslingene i naturen
  • kunnskap om barns fysiske og sansemotoriske utvikling
  • tilrettelegging av fysisk aktivitet og lek i referanseområdet

Undervisnings- og læringsformer

Prosjektarbeidet legger stor vekt på studentaktive arbeidsformer. Arbeidsformene vil i hovedsak bestå av gruppearbeid i referanseområdet, veiledning og forelesninger. Studentene utformer og gjennomfører prosjektet innenfor de rammer som er gitt i punkt om Mål og Innhold/oppbygging ovenfor.

Studentene må bruke IKT som et verktøy knyttet til ulike arbeidsoppgaver i prosjektet.

Praksis

Det er ingen praksis knyttet direkte til prosjektet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Prosjektet har følgende arbeidskrav:

  1. Deltakelse i feltarbeidet gjennom hele året, 2 naturleikeplassprosjekt, med påfølgende loggføring, inkludert et tverrfaglig opplegg (høst/vår).
  2. Deltakelse på seminarer og ekskursjoner. Fravær som overskrider 20% medfører at studentene ikke kan framstille seg til eksamen.
  3. Mappearbeid med veiledning: 3 rapportinnleveringer i løpet av året, en til hver årstid. Studentene skal ha deltatt på minst én veiledningstime.
  4. Småbarnsprosjekt. Gjelder kun linjestudentene.

Eksamen

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent av faglærer innen angitte tidsfrister før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Sluttvurderingen skjer gruppevis. Vurderingen består av en muntlig og en skriftlig komponent:

  • Mappe med 3 rapporter og loggbok, minst 10 tekstsider + illustrasjoner/vedlegg.
  • Presentasjon av prosjektet for medstudenter og lærere i plenum. Varighet: ca. 30 minutter pr. gruppe.

Det praktiske framlegget og prosjektrapporten vil sees som en helhet. Eksamen vurderes av to interne sensorer. Gruppen får en samlet karakter etter gradert karaktersystem, A-F.

Litteratur

Med forbehold om endringer:

Felles:
Kunnskapsdepartementet: Rammeplan for barnehagen 2006

Bagøien, Tor Egil/Storli, Rune: Lag en naturlekeplass - prinsipper og praktiske idéer. Gyldendal 2002.

Haugen, Synnøve/Løkken, Gunvor/Röthle, Monika (red.): Småbarnspedagogikk, fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Cappelen 2005.

Naturfag med miljølære:
Johansson, Stina: Rundt i naturen sammen med barn, 2001

Johansson, Stina: Ut i naturen med förskolan, del 1 + 2

Støttelitteratur:
Johansson, Stina: Rundt i naturen sammen med barn 2, 1996

Nordbakke, Roy: Bestemmelsesnøkkel for busker og trær, Aschehoug 2001

Nordbakke, Roy: Bestemmelsesnøkkel for smådyr på land, Aschehoug 2002

Skard, Olav: Ville vekster. Røtter i kulturhistorien

Skard, Olav: Trær. Røtter i kulturhistorien

Eventuelt kompendier fra lærer

Fysisk fostring:
Rammeplan for barnehagen

Duesund, Liv: Kroppen i verden. Skapande Vetande 40, nr.3 2003.

Moen, Ellen/Sivertsen, Arne: Skritt for skritt, Vett og viten, siste utgave

Nordbotten, Gerd Lise N.: Barns fysiske utvikling, Høyskoleforlaget 2006

Utdelt materiale fra lærer

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 02:47:11