Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig fakultet:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
LF10FFNM Fysisk fostring og naturfag med miljølære, prosjektarbeid (Høst 2007–Vår 2008)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk og inngår i førskolelærerutdanningens bredde- og linjestudium.Undervisningssemester
Det gis undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 2. studieår.
Innhold
Prosjektet skal bestå av arbeid med planlegging og tilrettelegging i et referanseområde gjennom årstidene. Prosjektet inneholder følgende temaer;
- kjennskap til dyr, sopp og planter i referanseområdet, og sammenhenger mellom dem
- årstidsvekslingene i naturen
- kunnskap om barns fysiske og sansemotoriske utvikling
- tilrettelegging av fysisk aktivitet og lek i referanseområdet
Undervisnings- og læringsformer
Prosjektarbeidet legger stor vekt på studentaktive arbeidsformer. Arbeidsformene vil i hovedsak bestå av gruppearbeid i referanseområdet, veiledning og forelesninger. Studentene utformer og gjennomfører prosjektet innenfor de rammer som er gitt i punkt om Mål og Innhold/oppbygging ovenfor.
Studentene må bruke IKT som et verktøy knyttet til ulike arbeidsoppgaver i prosjektet.
Praksis
Det er ingen praksis knyttet direkte til prosjektet.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Prosjektet har følgende arbeidskrav:
- Deltakelse i feltarbeidet gjennom hele året, 2 naturleikeplassprosjekt, med påfølgende loggføring, inkludert et tverrfaglig opplegg (høst/vår).
- Deltakelse på seminarer og ekskursjoner. Fravær som overskrider 20% medfører at studentene ikke kan framstille seg til eksamen.
- Mappearbeid med veiledning: 3 rapportinnleveringer i løpet av året, en til hver årstid. Studentene skal ha deltatt på minst én veiledningstime.
- Småbarnsprosjekt. Gjelder kun linjestudentene.
Eksamen
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent av faglærer innen angitte tidsfrister før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Sluttvurderingen skjer gruppevis. Vurderingen består av en muntlig og en skriftlig komponent:
- Mappe med 3 rapporter og loggbok, minst 10 tekstsider + illustrasjoner/vedlegg.
- Presentasjon av prosjektet for medstudenter og lærere i plenum. Varighet: ca. 30 minutter pr. gruppe.
Det praktiske framlegget og prosjektrapporten vil sees som en helhet. Eksamen vurderes av to interne sensorer. Gruppen får en samlet karakter etter gradert karaktersystem, A-F.
Litteratur
Med forbehold om endringer:
Felles:
Kunnskapsdepartementet: Rammeplan for barnehagen 2006
Bagøien, Tor Egil/Storli, Rune: Lag en naturlekeplass - prinsipper og praktiske idéer. Gyldendal 2002.
Haugen, Synnøve/Løkken, Gunvor/Röthle, Monika (red.): Småbarnspedagogikk, fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Cappelen 2005.
Naturfag med miljølære:
Johansson, Stina: Rundt i naturen sammen med barn, 2001
Johansson, Stina: Ut i naturen med förskolan, del 1 + 2
Støttelitteratur:
Johansson, Stina: Rundt i naturen sammen med barn 2, 1996
Nordbakke, Roy: Bestemmelsesnøkkel for busker og trær, Aschehoug 2001
Nordbakke, Roy: Bestemmelsesnøkkel for smådyr på land, Aschehoug 2002
Skard, Olav: Ville vekster. Røtter i kulturhistorien
Skard, Olav: Trær. Røtter i kulturhistorien
Eventuelt kompendier fra lærer
Fysisk fostring:
Rammeplan for barnehagen
Duesund, Liv: Kroppen i verden. Skapande Vetande 40, nr.3 2003.
Moen, Ellen/Sivertsen, Arne: Skritt for skritt, Vett og viten, siste utgave
Nordbotten, Gerd Lise N.: Barns fysiske utvikling, Høyskoleforlaget 2006
Utdelt materiale fra lærer