Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk

LA201KRL Kristendoms-,rel..-og livss,rel.ped.,fagdid.,etikk,filosofi og andre rel.og livss. (Høst 2008)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet kan inngå som en del av allmennlærerutdanningen og er obligatorisk emne i KRL 2 (30 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Enten må studenten ha avlagt eksamen i KRL1 eller tilsvarende, eller så må fagstudiet KRL2  tas parallelt med fagstudiet KRL1.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Innhold

Emnet inneholder temaene: 

  •  Religionspedagogikk og fagdidaktikk 
  •  Etikk og filosofi
  •  Andre religioner og livssyn

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er lagt til tre til fire samlinger a 10 timer (torsdag kveld og fredag, og arbeidet organiseres som dialogpregede forelesninger, studentaktivitet i arbeid med oppgaver og ekskursjoner hvis det er mulig. I periodene mellom samlingene arbeider studentene selvstendig med oppgaver knyttet til litteraturstudier og har tilbud om veiledning (både nettbasert og direkte). På fagets nettsider er det tilgjengelig lærestoff som støtter opp om studentenes studiearbeid.

Praksis

Se 'Forhold mellom teori og praksis' i studieplanen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene leverer individuelt eller som gruppe (2 til 3 studenter) en skriftlig oppgave på 5-10 sider. Studentene velger fritt tema innenfor et av fagets disipliner.

Arbeidskrav skal leveres innen fastsatt frist bekjentgjort i semesterplanen og må godkjennes av faglærer for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav som vurderes til ikke godkjent, kan omarbeides og leveres på nytt én gang.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen av 6 timers varighet. Eksamen avholdes ved slutten av høstsemesteret.

Eksamensbesvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes gradert karakterskala fra A - F, der A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr 'ikke bestått'.

Tillatte hjelpemidler: Læreplanverket for Kunnskapsløftet og KRL-boka 2005.

Litteratur

(Litteratur som er merket med stjerne, er samlet i et kompendium.) 

KRL-boka, Læringssenteret 2005 (Se boka i headingen på http://www.krlnett.no/)

Læreplanen for grunnskolen: K06

RELIGIONSPEDAGOGIKK OG FAGDIDAKTIKK:

 

Mette Buchardt (red.): Religionsdidaktikk. Gyldendal, København 2006, s. 15-33; 105-213, totalt 118 s.

*Afdal, Geir (1998) Fra vitenskap til skolefag eller fra skolefag til vitenskap? Religion og livssyn 10(1), 8-17 (10 s)

*Gunhild Hagesæther (2000) Lokale planer i krl-faget, i: Erling Birkedal, Harald Hegstad og Geir Skeie (red.) Forskning og fundering. Religion og religiøsitet i skole, kirke og samfunn (Trondheim, Tapir) (177-198, 22s)

*Hagesæter, Gunnhild (2001) Evaluering av krl-faget – foreldrenes, læreres og elevers erfaringer, i: Religion og livssyn 13(1), 5-12 (8s)

*Johannessen, Kai Ingolf (2001) Krl-faget og den norske ”enhetsskolen”, i: Religion og livssyn 13(1), 13-18 (6s)

*Leganger-Krogstad, Heid. (2002). Dialogisk religionsundervisning. I: Religion og livssyn nr. 2, S. 24 – 29. 5 s.

*Nicolaysen, Tove. (2001). Dialog i KRL-faget. I: Prismet nr. 2, S. 73 – 84. 11s

*Heid Leganger-Krogstad: Felles undervisning – ulik tro. Minoritetsproblematikken i klasserommet. L.I. Magerøy m.fl.: forankring og fornyelse. Kristendomsundervisning i endring s. 142- 158. (17 s.)

NOU 1995:9 Identitet og dialog, s. 7-53, 65-79 (61 s.)

Rian, Dagfinn. (1999). Verdensreligioner i undervisningen. Oslo: Universitetsforlaget.  ss. 40-51, 110-139 (41s)

ETIKK OG FILOSOFI:

Sandström, Henning E.: Nyere livssyn og idéstrømninger. Bergen:Fagbokforlaget. 2005 s. 17-90 (74 s.)

Henriksen, Jan-Olav og Gunnar Heiene (1998) Moral og menneskeliv. Et kristent perspektiv (Kristiansand, Høyskoleforlaget) (159s)

 

ANDRE RELIGIONER OG LIVSSYN

Buddhisme Et Illustrert oversiktsverk. (2003) Kevin Trainor (red.), John Peacock, Mark L. Blum, Todd T. Lewis.  Oslo: N. W. Damm & Søn. ss. 90-93, 96-97, 104 -114, 116-127, 129-173, 202-203 (ca.75s).

 Eidhamar, Levi G. 2004. kap.7, 8, 9 ss. 316-345. I: Religioner og livssyn. Kristiansand: Høyskoleforlaget (30s).

 *Gilhus, Ingvild Sælid & Lisbeth Mikaelsson. (2001). Nytt blikk på religion. Studiet av religion i dag.
Oslo: Pax. Kap.2 ss. 15 – 35 (21s).

 *Jacobsen, Knut A. (2003). Hinduismen. Oslo: Pax Forlag. ss. 18-35, 87-96, 132-134 (29s).

 Jacobsen, Knut (red.) (2001) Verdensreligioner i Norge. Oslo: Universitetsforlaget. Kap.2 ss. 29, 38 -69, kap.3 ss. 84 -114, 119 – 122, kap.4 ss. 138 -163 (84s).

 *Leirvik, Oddbjørn (2002) Islamsk etikk. Oslo: Universitetsforlaget. Kap.4 ss.181-210 (30s).

*Opsal, Jan (1994). Lydighetens vei. Oslo: Universitetsforlaget. Kap.10 ss. 155-70 (16s).

  *Vogt, Kari (1994) Islams Hus. Verdensreligion på fremmarsj. Oslo: Cappelen Forlag. Kap.9 ss. 180-197 (18s).

 Winje, Geir  (2004).  Alternativ religiøsitet, kap.11 ss. 365-375. I: Religioner og livssyn. Eidhamar, Levi G. (red.). Kristiansand: Høyskoleforlaget. (9s).

Winje, Geir. (19997) Religiøsitet blant unge i 90-åra. Notat 3/97: Forskningsdagene ’97 ved Høgskolen i Vestfold (8s internett). http://www-bib.hive.no/tekster/hveskrift/notat/1997-3/a13.html

Fordypning ca.100 sider: Religion, moderne bevegelser, fred, feminisme

Buddhisme Et Illustrert oversiktsverk. (2003) Kevin Trainor (red.), John Peacock, Mark L. Blum,
Todd T. Lewis.  Oslo: N. W. Damm & Søn. ss. 218- 237 (ca.18s).

Dalai Lama. Religious Harmony. (9s) The Office of His Holiness the Dalai Lama
http://www.dalailama.com/page.10.htm

Dalai Lama. A Human Approach to World Peace (14s) The Office of His Holiness the Dalai Lama
http://www.dalailama.com/page.62.htm

Thich Nhat Hanh. Global Path Toward Peace (5s)
Speech at Naropa University School of Extended Studies Boulder, Colorado, September 2002.
http://www.plumvillage.org/HTML/dharmatalks/html/globalpathtowardpeace.html

Islam, Yusuf. My Peace Book http://www.mountainoflight.com/ (4s)

Roald, Anne Sofie. 2004. Islam. Pax: Oslo. Kap.8: Islamske bevegelser, ss. 168 - 188 (ca.20s) og
Kap. 9: Den nye reformismen, ss. 189 - 207 (19s) (39s totalt)

Kvinnelige imamer? Nina C Selvik intervjuer Shaheen Sardar Ali, professor ved University of Peshawar i Pakistan og School of Law of Warwick i England. I: Kilden. Informasjonssenter for kjønnsforskning. (2s)
http://kilden.forskningsradet.no/c16881/artikkel/vis.html?tid=24030

Tidens krav. 18.10.2007. Intervju med professor Ziba Mir-Hosseini av Hannah Helseth. I: Kilden. Informasjonssenter for kjønnsforskning. (1,5s)
http://kilden.forskningsradet.no/c17251/artikkel/vis.html?tid=48187

Den moderne islamske kvinnen.15.12.2003. Artikkel basert på foredrag av 1.amanuensis Jenny B.White av Nina Kristiansen. I: Kilden. Informasjonssenter for kjønnsforskning. (2s) http://kilden.forskningsradet.no/c16881/artikkel/vis.html?tid=24219

Fordømmelse hjelper ikke. 14.09.2007. Intervju med Nilüfer Göle, tyrkisk sosiolog og professor ved Ecole des Hautes Etudes i Paris av Kristin Engh Førde. I: Kilden. Informasjonssenter for kjønnsforskning.
http://kilden.forskningsradet.no/c17251/artikkel/vis.html?tid=47601 (2s)

Feministiske linjedansere. 09.08. 2005. Intervju av Aina Landsverk Hagen av Beret Bråten.
I: Kilden. Informasjonssenter for kjønnsforskning (3s)http://kilden.forskningsradet.no/c16881/artikkel/vis.html?tid=36656

Iransk kvinnebevegelse i vekst. 07.08.2003. Nina Kristiansen intervjuer Nahid Motie, førsteamanuensis i sosiologi ved Open University i Teheran. I: Kilden. Informasjonssenter for kjønnsforskning (2s)
http://kilden.forskningsradet.no/c16881/artikkel/vis.html?tid=24148

 

Totalt 890 pensumsider

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 02:46:54