Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig fakultet:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Elisabeth Giske
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
LU10MUP107 Lede, forstå og lytte (Høst 2009–Vår 2010)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i påbyggingsstudium i musikk (obligatorisk)
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått årsstudium i musikk eller tilsvarende.
Undervisningssemester
Studiet går over to semestre, høst og vårsemester.
Innhold
Gjennom teoretisk tilnærming skal studentene få kunnskap, innsikt og forståelse i instrumental- og vokal didaktikk. De skal lære om musikkens oppbygging gjennom å analysere og få innsikt i harmonilære/arrangering. Videre skal de utvikle kunnskaper om kunstmusikk og jazz fra 1900-tallet. Det blir lagt stor vekt på verkanalyse og musikkhistorie.
Studentene skal også videreutvikle sine kunnskaper i forhold til hørelære.
Det undervises i: Satslære, verkanalyse, komponering/arrangering, kunstmusikk fra 1900 tallet, jazz fra 1950 med hovedvekt på norsk jazzhistorie, hørelære og instrumental/sang didaktikk.
Deltakelse på konserter, som tilhører og/eller utøvende musiker.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesningene foregår i hel klasse og i grupper.
Praksis
Emnet har ingen praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Arbeidskravene skal være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen
- Samspill: Studentene gir en konsert som skal godkjennes individuelt.
- Hørelæreprøve: Det omfatter intervallgjenkjenning, akkordgjenkjenning, rytmelesing (nedskriving), melodilesing (nedskriving), gjenkjenning av funksjonsrekker uttrykt ved funksjonssymboler, feilregistrering i kortere musikalske forløp og prima vista.
- Lytteprøve i 1900 talls kunstmusikk og jazz skal være godkjent før 15. april.
- Prøve i harmonilære og arrangering
- Undervisningen er obligatorisk
- Medvirkning på konserter er obligatorisk
Eksamen
Skriftlig individuell eksamen 6 timer.
Oppgaver gis fra følgende delemner: Musikk fra det 19. århundre og verkanalyse. Ingen hjelpemidler er tillatt ved skriftlig skoleeksamen.
Begge deler av eksamen må være bestått. Ekstern sensur.
Det benyttes en karakterskala fra A - F, hvor A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr 'Ikke bestått'.
Litteratur
Fostås, Olaug (2002): Instrumentalundervisning. Oslo: Universitetsforlaget, 340 s.
(Bibliotekreferanse HiØ Remmen: 780.7 Fos)
ISBN 82-15-00003-7
Vinter, Orla (2003): Musikkhistorien 7 nyere tid 1 og 2. Kolding: Folkeskolens Musiklærerforening.
(Bibliotekreferanse HiØ Remmen: 780. 9 Vin/7)
ISBN 87-7761-475-5
Grinde, Nils og Nielsen, Ludvig (2002): Klassisk kontrapunkt. Musikkhusets Forlag, Oslo 100 s. ISMN M-2610-1428-1
Sørensen. Søren og Bo Marschner (1990): Gads Musikhistorie. Københamn: GEC Gads forlag. s. 437 - 549
(Bibliotekreferanse HiØ Remmen: R 780.9 Gad)
Opsahl, Carl Petter (2001): En fortelling om Jazz. Oslo, 1. utgave, fra s. 113-189 Unipub
ISBN 82-7477-059-5
Utdelte kopier er pensum.
Utdelte emnehefter er pensum.
Det tas forbehold om tillegg, endringer.
Litteraturlista skal oppdateres før 15.08.2009