Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Elisabeth Giske
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

LU10MUP107 Lede, forstå og lytte (Høst 2009–Vår 2010)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i påbyggingsstudium i musikk (obligatorisk)

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått årsstudium i musikk eller tilsvarende.

Undervisningssemester

Studiet går over to semestre, høst og vårsemester.

Innhold

Gjennom teoretisk tilnærming skal studentene få kunnskap, innsikt og forståelse i instrumental- og vokal didaktikk. De skal lære om musikkens oppbygging gjennom å analysere og få innsikt i harmonilære/arrangering. Videre skal de utvikle kunnskaper om kunstmusikk og jazz fra 1900-tallet. Det blir lagt stor vekt på verkanalyse og musikkhistorie.

Studentene skal også videreutvikle sine kunnskaper i forhold til hørelære.

Det undervises i: Satslære, verkanalyse, komponering/arrangering, kunstmusikk fra 1900 tallet, jazz fra 1950 med hovedvekt på norsk jazzhistorie, hørelære og instrumental/sang didaktikk.

Deltakelse på konserter, som tilhører og/eller utøvende musiker.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesningene foregår i hel klasse og i grupper.

Praksis

Emnet har ingen praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskravene skal være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen

  • Samspill: Studentene gir en konsert som skal godkjennes individuelt.
  • Hørelæreprøve: Det omfatter intervallgjenkjenning, akkordgjenkjenning, rytmelesing (nedskriving), melodilesing (nedskriving), gjenkjenning av funksjonsrekker uttrykt ved funksjonssymboler, feilregistrering i kortere musikalske forløp og prima vista.
  • Lytteprøve i 1900 talls kunstmusikk og jazz skal være godkjent før 15. april.
  • Prøve i harmonilære og arrangering
  • Undervisningen er obligatorisk
  • Medvirkning på konserter er obligatorisk

Eksamen

Skriftlig individuell eksamen 6 timer.

 

Oppgaver gis fra følgende delemner: Musikk fra det 19. århundre og verkanalyse. Ingen hjelpemidler er tillatt ved skriftlig skoleeksamen.

 

Begge deler av eksamen må være bestått. Ekstern sensur.

 

Det benyttes en karakterskala fra A - F, hvor A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr 'Ikke bestått'.

Litteratur

Fostås, Olaug (2002): Instrumentalundervisning. Oslo: Universitetsforlaget, 340 s.

(Bibliotekreferanse HiØ Remmen: 780.7  Fos)

ISBN 82-15-00003-7

 

Vinter, Orla (2003): Musikkhistorien 7 nyere tid 1 og 2. Kolding: Folkeskolens Musiklærerforening.

(Bibliotekreferanse HiØ Remmen: 780. 9  Vin/7) 

ISBN 87-7761-475-5

 

Grinde, Nils og Nielsen, Ludvig (2002): Klassisk kontrapunkt. Musikkhusets Forlag, Oslo 100 s. ISMN M-2610-1428-1    

 

Sørensen. Søren og Bo Marschner (1990): Gads Musikhistorie. Københamn: GEC Gads forlag. s. 437 - 549

(Bibliotekreferanse HiØ Remmen: R 780.9 Gad)

 

Opsahl,  Carl Petter (2001): En fortelling om Jazz. Oslo, 1. utgave, fra s. 113-189  Unipub

ISBN 82-7477-059-5

 

Utdelte kopier er pensum.

Utdelte emnehefter er pensum.

Det tas forbehold om tillegg, endringer.

 

 

Litteraturlista skal oppdateres før 15.08.2009

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 02:47:48