Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig fakultet:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Det meste av undervisningen foregår på Bakkenteigen, Høgskolen i Vestfold, og på Remmen, Høgskolen i Østfold.
- Emneansvarlig:
- Solveig Toft
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
LFAFOR09 Forming (Høst 2010)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk i Bachelorstudium i førskolelærerutdanning, arbeidsplassbasert (ABF).
Undervisningssemester
Emnet går over ett semester, høstsemesteret 2010.
Innhold
Studiet inneholder følgende temaer
Praktisk skapende arbeid i to- og tredimensjonal form
- materialer, redskaper og teknikker
- bilde, skulptur og bruksform
- estetiske virkemidler som form og farge i visuelle uttrykk
Individuelt praktiske arbeid har størst omfang i emnet.
Fagdidaktikk
- barns uttrykksformer og utvikling i arbeid med to- og tredimensjonal form
- kreativitet og skapende prosesser
- planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av barns skapende arbeid
Kunst og formkultur
- kunst og formkultur fra nærmiljø, utvalg fra europeisk kunsthistorie og andre kulturer
Det fysiske miljø
- inne- og utemiljø som ramme rundt barns skapende lek
Undervisnings- og læringsformer
Det er tre samlinger på campus samt to samlinger i barnehagen. Samlingene vil både inneha teori og praktisk arbeid med materialer og teknikker i to- og tredimensjonal form.
Undervisning i teoretiske temaer kan veksle mellom forelesninger og diskusjoner i gruppe. I det praktiske arbeidet blir det noe demonstrasjon og veiledning med faglærer, men i hovedsak individuelt arbeid med oppgaver og egne problemstillinger.
Det faglige innholdet i samlingene fremkommer i semesterplanen.
Det forventes stor grad av egenaktivitet knyttet til temaer det arbeides med, spesielt mellom samlingene og i barnehagene. Det forutsettes at barnehagene der studentene har sitt arbeid, benyttes aktivt i emnet på forskjellige måter. Det blir ikke undervist i hele pensum.
Det blir noen utgifter tilknyttet galleribesøk samt materiell og utstyr til formingsarbeidet.
Praksis
Studentene får arbeidsoppgaver i form av observasjon og planlegging, gjennomføring og vurdering av formingsfaglige aktiviteter i et helhetsperspektiv i barnehagens hverdag.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen
- Deltakelse i alle verkstedstimene på campus og samlingene i barnehagene
- I rett tid levere to fagtekster og praktiske arbeider i henhold til semesterplanen
- Et besøk på kunstutstilling/kunstmuseum
Eksamen
Mappevurdering
Eksamen i emnet er en individuell mappeeksamen der utvalgte arbeider gjennom semesteret skal legges fram for sensur sammen med skriftlige refleksjoner. Hvilke oppgaver og tekster som skal legges fram til eksamen, blir kunngjort av faglærer ved semesterslutt.
Karakter settes etter en samlet vurdering.
Det er intern sensur etter gradert karakterskala A-F, der A er beste karakter og E er laveste ståkarakter. F betyr ikke bestått.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at studentene deltar i evalueringen av emnet.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 30.06.2010
Pensumlitteratur
KD 2006: Rammeplan for barnehagen
Carlsen, Kari og Samuelsen, Arne Marius (1988): Inntrykk og uttrykk - estetiske fagområder i barnehagen. Gyldendal Norsk Forlag A/S. Utvalgte sider: 9-49
Haabesland, Anny Å. og Vavik, Ragnhild E. (2002): Kunst og håndverk - hva og hvorfor. Fagbokforlaget, Bergen.
OS, Ellen (2004): Under tre år? : mener dere under tre? : under tre? : Klangfugl - kunst for de minste : rapport fra et prosjekt som beveger seg under den kulturelle lavalder. HiO-rapport. Oslo: HØgskolen i Oslo, Avdeling for lærerutdanning.
Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (2005): "Hva er egnede formingsmaterialer i barnehagen?" 'I Barnehagefolk nr. 3, 2005: Gi form til formingen. Pedagogisk forum.
Utfyllende litteratur
Anderesn, Jytte (2002): Det gemmer sig i blyanten - en bog om børns billedsprog. Gyldendal, Danmark
Arvas, Birgitta (red.) (1986): Mer om hundre språk. Moderna museet, Stockholm
Gjennestad, Marthe Lise og Grieg, Camilla (2000): Den skallete heksen - lek og eksperimentering med farger. NKS-Forlaget
Glambek, Ingeborg (1994): Om kunst og de siste 200 år. Skolebokforlaget, Oslo
Schultz, Marianne (1992): Lav selv keramikk. Klematis forlag, Skanderborg
Trageton, Arne (2006): Lek med bestefar. Kolofon forlag
Skoglund, Elisabet (1993): Leken och konsten. Berghs Förlag AB