Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Det meste av undervisningen foregår på Bakkenteigen, Høgskolen i Vestfold, og på Remmen, Høgskolen i Østfold.
Emneansvarlig:
Solveig Toft
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LFAFOR09 Forming (Høst 2010)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i Bachelorstudium i førskolelærerutdanning, arbeidsplassbasert (ABF).

Undervisningssemester

Emnet går over ett semester, høstsemesteret 2010.

Innhold

Studiet inneholder følgende temaer

Praktisk skapende arbeid i to- og tredimensjonal form

  • materialer, redskaper og teknikker
  • bilde, skulptur og bruksform
  • estetiske virkemidler som form og farge i visuelle uttrykk

Individuelt praktiske arbeid har størst omfang i emnet.

Fagdidaktikk

  • barns uttrykksformer og utvikling i arbeid med to- og tredimensjonal form
  • kreativitet og skapende prosesser
  • planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av barns skapende arbeid

Kunst og formkultur

  • kunst og formkultur fra nærmiljø, utvalg fra europeisk kunsthistorie og andre kulturer

Det fysiske miljø

  • inne- og utemiljø som ramme rundt barns skapende lek

Undervisnings- og læringsformer

Det er tre samlinger på campus samt to samlinger i barnehagen. Samlingene vil både inneha teori og praktisk arbeid med materialer og teknikker i to- og tredimensjonal form.

Undervisning i teoretiske temaer kan veksle mellom forelesninger og diskusjoner i gruppe. I det praktiske arbeidet blir det noe demonstrasjon og veiledning med faglærer, men i hovedsak individuelt arbeid med oppgaver og egne problemstillinger.

Det faglige innholdet i samlingene fremkommer i semesterplanen.

Det forventes stor grad av egenaktivitet knyttet til temaer det arbeides med, spesielt mellom samlingene og i barnehagene. Det forutsettes at barnehagene der studentene har sitt arbeid, benyttes aktivt i emnet på forskjellige måter. Det blir ikke undervist i hele pensum.

Det blir noen utgifter tilknyttet galleribesøk samt materiell og utstyr til formingsarbeidet.

Praksis

Studentene får arbeidsoppgaver i form av observasjon og planlegging, gjennomføring og vurdering av formingsfaglige aktiviteter i et helhetsperspektiv i barnehagens hverdag.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen

  • Deltakelse i alle verkstedstimene på campus og samlingene i barnehagene
  • I rett tid levere to fagtekster og praktiske arbeider i henhold til semesterplanen
  • Et besøk på kunstutstilling/kunstmuseum

Eksamen

Mappevurdering
Eksamen i emnet er en individuell mappeeksamen der utvalgte arbeider gjennom semesteret skal legges fram for sensur sammen med skriftlige refleksjoner. Hvilke oppgaver og tekster som skal legges fram til eksamen, blir kunngjort av faglærer ved semesterslutt.

Karakter settes etter en samlet vurdering.

Det er intern sensur etter gradert karakterskala A-F, der A er beste karakter og E er laveste ståkarakter. F betyr ikke bestått.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at studentene deltar i evalueringen av emnet.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 30.06.2010

Pensumlitteratur
KD 2006: Rammeplan for barnehagen

Carlsen, Kari og Samuelsen, Arne Marius (1988): Inntrykk og uttrykk - estetiske fagområder i barnehagen. Gyldendal Norsk Forlag A/S. Utvalgte sider: 9-49

Haabesland, Anny Å. og Vavik, Ragnhild E. (2002): Kunst og håndverk - hva og hvorfor. Fagbokforlaget, Bergen.

OS, Ellen (2004): Under tre år? : mener dere under tre? :  under tre? : Klangfugl - kunst for de minste : rapport fra et prosjekt som beveger seg under den kulturelle lavalder. HiO-rapport. Oslo: HØgskolen i Oslo, Avdeling for lærerutdanning.

Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (2005): "Hva er egnede formingsmaterialer i barnehagen?" 'I Barnehagefolk nr. 3, 2005: Gi form til formingen. Pedagogisk forum.

 

Utfyllende litteratur

Anderesn, Jytte (2002): Det gemmer sig i blyanten - en bog om børns billedsprog. Gyldendal, Danmark

Arvas, Birgitta (red.) (1986): Mer om hundre språk. Moderna museet, Stockholm

Gjennestad, Marthe Lise og Grieg, Camilla (2000): Den skallete heksen - lek og eksperimentering med farger. NKS-Forlaget

Glambek, Ingeborg (1994): Om kunst og de siste 200 år. Skolebokforlaget, Oslo

Schultz, Marianne (1992): Lav selv keramikk. Klematis forlag, Skanderborg

Trageton, Arne (2006): Lek med bestefar. Kolofon forlag

Skoglund, Elisabet (1993): Leken och konsten. Berghs Förlag AB

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 02:47:57