Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Thorbjørn J. Karlsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LUPRV110 Praktisk veiledning (Høst 2010)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Praktisk veiledning (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Høst 2010.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap om:
- Teorier og tilnærmingsmåter hentet fra ulike veiledningstradisjoner
- Kommunikasjons- og samspillsteorier relatert til veiledning
- Etiske dilemmaer og maktforhold knyttet til veiledning
- Profesjonsutvikling og profesjonsidentitet knyttet til å være ny i yrket

Ferdigheter i:
- Å planlegge, gjennomføre og vurdere veiledningssamtalen på en bevisst måte
- Å lytte, utfordre, støtte, ta i bruk perspektiver og skape framdrift i et veiledningsforløp
- Å utøve veiledning i ulike kontekster

Generell kompetanse:
- Kunne utøve veiledning tilpasset nyutdannedes forutsetninger og behov
- Kunne mestre kritisk analyse og refleksjon over veiledningsprosesser
- Evne til å identifisere og håndtere etiske utfordringer i veiledning

Innhold

- Ulike tradisjoner i og tilnærmingsmåter til veiledning
- Kommunikasjon og samspill i veiledning
- Overgangen fra utdanning til yrke
- Didaktisk og fagdidaktisk veiledning
- Etikk og veiledning
- Analytisk og kritisk tilnærming til veiledning

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bli organisert med studiesamlinger og mellomperioder (tiden mellom samlingene). Individuell veiledning vektlegges, men det gjennomføres også gruppeveiledning.

Læringsformene på studiesamlingene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid og veiledning.

Læringsformene i mellomperiodene veksler mellom gjennomførte veiledninger med nyutdannede eller kolleger, deltakere i nettverksgrupper og deltakelse i metaveiledning gitt av lærere på studiet.

Emnet er utpreget deltakeraktivt både på studiesamlinger og i mellomperioder.

Praksis

Praksis vil bestå av følgende elementer:
- Veiledning, fortrinnsvis med nyutdannede, individuelt eller med grupper
- Deltakelse i nettverksgrupper
- Metaveiledning med en av studiets lærere. Dette skjer ved at lærer deltar på veiledningen og har en veiledende samtale med studenten etterpå.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Det er obligatorisk deltakelse på studiesamlingene, i nettverksgruppene og i veiledningsøvelsene. Deltakelsen skal være på minst 80 % for å kunne melde seg opp til eksamen.
  • Studentene skal lede 6 veiledningsforløp i løpet av studieperioden. 4 av disse skal dokumenteres med logger etter nærmere angitte kriterier. Ett av veiledningsforløpene skal gjennomføres som en veiledningssamtale med observatør fra høgskolens fagteam til stede. Samtalen kan foregå på studiesamlinger eller i praksis. Samtalen vurderes etter nærmere angitte kriterier.

Arbeidskravene skal være gjennomført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og må godkjennes av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeoppgave
Kandidaten skal utarbeide en skriftlig fagtekst etter nærmere angitte kriterier. Teksten skal bygge på egne erfaringer som veileder drøftet i lys av relevante teorier og prinsipper i veiledning.

Besvarelsen vurderes med gradert karakter fra A til F der A er beste beståtte karakter, E er dårligste karakter, og F betyr Ikke bestått.

Frist for innlevering settes i semesterplanen. Kandidatene får veiledning på den individuelle problemstillingen.

Studenter som ikke består eksamen kan tidligst framstille seg til eksamen ved neste ordinære gjennomføring. Studentene må selv melde seg opp til ny eksamen.

Evaluering av emnet

Emnet vil bli evaluert av studentene midtveis og ved slutten av emnet. Barnehage- og skoleeiere vil også delta i evalueringen når emnet er avsluttet.

Litteratur

Littteraturliste sist oppdatert 25. august 2010.

Botnen Eide, s., Grelland, H. H., Kristiansen, A., Sævareid, H. I., Aasland, D. G.2009. Til den andres beste. En bok om veiledningens etikk. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Lauvås, P., Handal G. 2000. Veiledning og praktisk yrkesteori. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

Mathisen, P. 2008. Mentor. Om mentoring i teori og praksis. Bergen. Fagbokforlaget.

Ulleberg, I. 2004. Kommunikasjon og veiledning. Oslo: Universitetsforlaget.

I tillegg kommer:
• et kompendium om veiledning (er å få kjøpt i Index bokhandel på Remmen ved studietart).
• ca. 300 selvvalgt litteratur som må godkjennes av studiets faglærere.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 13. mai 2024 02:47:40