Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Bjørn Harald Kvifte
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LBNOR10110 Språkkunnskap, tekstkunnskap og litteraturformidling (1-7) (Høst 2012)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Grunnskolelærerutdanning 1-7 (240 studiepoeng).

 

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper:

Studenten

  • har kunnskap om hvordan barn utvikler språk og begrep, muntlig og skriftlig
  • har bred kunnskap om språket som system og språket i bruk og innsikt i forholdet mellom talemålsvariasjon og skriftspråksnormering
  • kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske begreper og perspektiver
  • har kunnskap om litteratur fra nyere tid som retter seg mot ungdom og voksne lesere
  • har kunnskap om flerspråklighet, flerspråklig praksis og om det å lære norsk som et andrespråk
  • har kunnskap om den gjeldende læreplanen for skolens norskfag

Ferdigheter:

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere norskundervisning på ulike trinn fra 1. til 7. trinn og grunngi faglige valg
  • kan legge til rette for og stimulere elever til variert muntlig bruk av språket
  • kan legge til rette for at elevene kan skrive i ulike sjangrer og medium
  • kan reflektere over teksters kvalitet og bruksområde og legge til rette for, gjennomføre og vurdere samtaler om litteratur
  • kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
  • kan analysere og tolke ulike typer tekster og formidle litteratur på varierte måter

Generell kompetanse:

Studenten

  • er sikker muntlig språkbruker og stø i skriftlig bokmål og nynorsk
  • kan arbeide med språk og tekst i flerkulturelle klassemiljø og utvikle språk- og kulturforståing
  • kan nytte faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon
  • kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
  • kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevene og oppfordre dem til aktiv deltaking i det offentlige liv

Innhold

Norsk 101 tar for seg tre hovedtema:

  • Tekstkunnskap
  • Litteraturformidling
  • Språkkunnskap

Emnet tekstkunnskap tar for seg arbeid med skriftlige og muntlige tekster i et retorisk og didaktisk perspektiv. I emnet litteraturformidling står litteraturdidaktikk, lesestimulering og leselyst sentralt. I emnet språkkunnskap er hovedvekten lagt på språket som system, og arbeidet med delemner som fonologi, morfologi og syntaks skal ha et tydelig didaktisk og kontrastivt perspektiv. Andre delemner som blir tatt opp under språkkunnskap, er barns språkutvikling og skriftspråknormering.

Gjennom arbeidet med temaene skal studentene lære om ulike arbeidsformer som er relevante for arbeidet på grunnskolens trinn 1 - 7. Det flerspråklige og flerkulturelle perspektivet vil bli integrert i alle tre hovedtemaene.

Undervisnings- og læringsformer

Studentene skal møte varierte arbeidsformer. Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesinger, arbeid i basisgrupper og individuelt arbeid. I lærerutdanninga spiller dessuten praksisperiodene en viktig rolle, og samarbeid med praksisskolene åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon knyttet både mot kunnskapsmål, ferdighetsmål og generell kompetanse i norskfaget.

Informasjons- og kommunikasjonsteknologi skal også gå inn som en sentral del av norskstudiet og brukes som et redskap for læring, veiledning, samarbeid og dokumentasjon.

Biblioteket: Norskfaget samarbeider dessuten med høgskolens bibliotek om tema som litteratursøk, referanseteknikk og akademisk skriving.

Praksis

Studentene har tre uker praksis. Studentene får en oppgave i praksisperioden der de skal bruke erfaringene fra praksisperioden i norskfaget og eventuelt i andre fag.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Mappeoppgaver
Studentene får i løpet av semesteret sju oppgaver av faglig og didaktisk karakter i tilknytning til temaene det arbeides med (inkludert eventuell oppgave i praksisperioden). Arbeidene lagres digitalt i en arbeidsmappe. Tilbakemelding på disse arbeidene vil dels være fra faglærere og dels fra andre studenter, og noen av arbeidene skal dessuten være gjenstand for egenvurdering. 

Studentene må innen angitt frist få godkjent fem av sju slike mappeoppgaver av faglærer før studentene kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen. Varighet: ca 35 minutter.
Den muntlige eksaminasjonen foregår normalt i to deler. Først presenterer studenten en selvvalgt tekst fra arbeidsmappa. Presentasjonen skal være mest mulig reflekterende rundt egen arbeidsprosess, og ikke bare være et referat av innholdet i fagteksten. Presentasjonen skal normalt ta 3-5 minutter. Deretter følger en eksaminasjonsdel på omlag 30 minutter, der sensorene og studenten har en faglig samtale med utgangspunkt i ett eller flere av temaene i mappearbeidene eller pensumlitteraturen.

Det gis bokstavkarakterer fra A - F på eksamen der A er beste ståkarakter, E dårligste ståkarakter og F er 'ikke bestått'. Intern og ekstern sensur.

Evaluering av emnet

Fagansvarlig har ansvar for at det gjennomføres emneevaluering (EVA 3). Resultatene behandles av lærergruppa som er knyttet til emnet, og studieleder.

Litteratur

Med forbehold om endringer fram til semesterstart.

Teoripensum:

Høygård, Anne: Barns språkutvikling, Universitetsforlaget 2.utgave 2006.

Iversen, Otnes, Solem: Grammatikken i bruk - i tekst og klasserom, Cappelen 2004

Jansson, Benthe Kolberg: Språklig mangfald er utgangspunkt for opplæringa. Korleis er dette nedfelt i lovverk og læreplanar? (Trykkes i kompendium)

Kaldestad og Knutsen: Diktboka, LNU 2006 (teoridelen)

Kibsgaard og Husby: Norsk som andrespråk: barnehage og barnetrinn,. Universitetsforlaget 2009

Kulbrandstad, Lars Anders: Språkets mønstre. Kap. 3. Talespråk og skriftspråk. Universitetsforlaget 2005 (Trykkes i kompendium)

Mjør mfl: Barnelitteratur - sjangrar og teksttypar, CAF 2006

Nordal, Anne Steinsvik: Nynorsk som hovudmål: identitet og språklig sjølvkjensle (Trykkes i kompendium)

Penne, Sylvi og Frøydis Hertzberg: Muntlige tekster i klasserommet. Oslo, Universitetsforlaget 2008
ISBN 978-82-15-01191-2

Skjong, Synnøve: Literacy, danning og grunnleggande ferdigheiter på begge målformer. (Trykkes i kompendium)

Skjong, Synnøve: Viljen til språk: Nynorsk og bokmål på barnesteget (Trykkes i kompendium)

 

Primærtekster:

  • Fire bildebøker
  • Tre lettlesbøker
  • Seks verker fra nyere barne- og ungdomslitteratur
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 02:48:44