Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Bakkenteigen/Halden
Emneansvarlig:
Jan Ingar I. Båtvik
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LFANMF09 Naturfag med miljølære (Høst 2012)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i førskolelærerutdanning, arbeidsplassbasert (AbF).

Undervisningssemester

Høstsemesteret 2012.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Målet er å gi studenten kunnskap og kompetanse til å oppfylle krav og forventninger i Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver innenfor fagtemaene: Natur, miljø, teknikk, helse.


Emnet legger vekt på hvordan synet på naturen, hos studenten og samfunnet, påvirker læringsmiljøet i barnehagen samt bevisstgjøre studenten på hvordan kunnskap og ferdigheter i naturfag flytter seg fra samfunnet til studenten og fra studenten til barna. Emnet gir også innsikt i hvordan fysiske aktiviteter gir grunnlag for psykisk velvære. Tema som hverdagsforestillinger og enkle fysiske og kjemiske øvelser omtales.

Kunnskap
Etter endt studium skal studentene

-        kjenne til hvordan naturfagene spiller inn på samarbeid, tilrettelegging, dokumentasjon og tilpasset opplæring i barnehagen

-        få innsikt i naturens mangfold i nærområdet og opparbeide respekt for denne

-        få bedre kjennskap til naturen som læringsarena med ulike ytre forutsetninger

-        få bedre kjennskap til sammenhengen mellom fysisk og psykisk helse, kost og ernæring

Ferdigheter og Generell kompetanse
Etter endt studium skal studentene

-        kunne tilrettelegge naturfaglige opplegg med de rammer ulike lokaliteter og årstider setter

-        kunne lage en objektsamling som kan videreformidle undring, skjønnhet, respekt og positive holdninger til mangfold og variasjon i naturen

Innhold

Det blir gitt undervisning med ulike innfallsvinkler som praktiske øvelser i felt, gruppearbeid inne og ute, forelesninger, ekskursjoner, oppgaveløsninger, arbeid med barnehagebarn, selvstudium.

Da mye av undervisningen er basert på ekskursjoner hvor vi må leie oss inn, må studentene belage seg på en kostnad på ca kr. 500 per student. I tillegg vil det komme noen utgifter til egen kost.

Studentene må kunne bruke IKT som et verktøy knyttet til ulike arbeidsoppgaver i emnet som primært skal levers via ClassFronter.
Studentene skal også være kjent med bibliotekets tilbud.

Undervisnings- og læringsformer

All undervisning er obligatorisk og primært opplevelsesbasert.

Fagstoffet blir fortrinnsvis forelest i felt med fokus på ulike økosystemer og fenomener i naturen. I mellomperiodene vil det bli gitt arbeidsoppgaver og diskusjonstemaer studentene skal arbeide med.

I ukene der faglærer er med på samlingene i barnehagene, vil det bli fokusert på enkelttemaer tilpasset barnehagens beliggenhet og muligheter ved siden av enkelte sentrale fagtemaer.

Praksis

Studenten må gjennomføre den praksis som ligger i det ordinære studieforløpet i førskolelærerutdanningen. Gjennom praksisperioden vil studenten gjennom observasjon og praktiske opplegg få erfaring med natur- og miljøfaglige tema i barnehagen. Det er avsatt praksis i ukene 43-45.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Emnet har ett individuelt arbeid ved siden av gruppevise innleveringer med utgangspunkt i våre ekskursjoner.

  1. Gruppevis rapport fra turen til Hudøy
  2. Gruppevis rapport fra marin tur på Oslofjorden med Ny-Vigra
  3. Gruppevis rapport fra ringmerketuren
  4. Gruppevis rapport fra ferskvannstur til Borrevannet.
  5. Individuell prosjektoppgave/objektsamling etter nærmere angitte retningslinjer

Vurderingene av arbeidskravene er godkjent/ikke-godkjent. Alle arbeidskrav må godkjennes av faglærer innenfor fastsatte frister før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, vil studenten kun få én ny mulighet til å rette opp dette.

Eksamen

Individuell, muntlig eksamen med artsprøve på ca 1/2 time.
Tillatte hjelpemidler: Ingen. Ekstern sensur.

Studenter med tilknytning til øst- eller vestsiden av Oslofjorden vil få anledning til å gå opp til eksamen ved den høyskolen som er nærmest.
Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt.

Litteratur

Hovedlitteratur er forelesninger, forelesningsnotater og eventuelt artikler som deles ut under forelesningene.

Anbefalt hovedlitteratur:
Ødegaard, Torbjørn m.fl. 2008. Blåe vann og grønne skoger. - Oplandske bokforlag.

Grimeland, Gisle 2006. Med åpne sanser. - Cappelen, Oslo.

Johansson, Stina 1995. Rundt i naturen sammen med barna 1 og 2. - Ad Notam Gyldendal, Oslo.

KD 2006. Temahefte om natur og miljø. - Kunnskapsdepartementet, Oslo

Anbefalt støttelitteratur:
Bjerketvedt, Dag & Pedersen, Arne 1996. Grunnleggende biologi og miljølære. - Tun forlag, Oslo.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 02:48:24