Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Mette Røe Nyhus
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

LFHPTP212 Pedagogikk. Del 2: Småbarnspedagogikk (Høst 2013–Vår 2014)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i førskolelærerutdanning, deltid

Undervisningssemester

Høst- og vårsemester, 2.studieår

Innhold

Emnet består av to hovedtemaer:

Tema 1: Små barn i barnehagen

  • Små barn som medskapere av identiteter
  • Små barn som medskapere av kultur/samværsformer
  • Små barn som medskapere av kunnskap

Tema 2: Små barns barndom i Norge

  • Styringsverket og de yngste barna i barnehagen
  • Førskolelærerenes sammfunnsmandat og de yngste barna
  • Samfunnet og forestillinger om de yngste barna
  • Historiske perspektiver

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider med emnet på ulike måter. Studentaktive og grunnleggende arbeidsformer i emnet er: selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid, barnehageutveksling, pedagogisk dokumentasjon og praksis. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy i dette emnet.

Praksis

Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen. Emnet knyttes til praksisperioden i barnehage i 2. studieår, heltid og deltid.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskravene må være utført innen nærmere angitte frister. Dersom et arbeidskrav ikke godkjennes, får studenten èn mulighet til å rette opp dette, med unntak av arbeidskrav 6.
Følgende arbeidskrav skal være godkjent av faglærer før studentene kan fremstille seg til eksamen:

  1. Deltakelse i obligatorisk oppstartseminar
  2. Deltakelse i forberedelse til praksis
  3. Godkjent barnehagepraksis . Godkjennes av praksislærer med evalueringsskjema.
  4. Refleksjonslogg fra praksis knyttet til arbeid med pedagogisk dokumentasjon
  5. Miniprosjekt - Den offentlige barnehagedebatten.
  6. Arena for utforskning:
    Deltakelse i planlegging - gjennomføring - etterarbeid (tidspunkt for dette - se semesterplan)
  7. Godkjent individuell fagtekst, fra arena for utforskning - godkjennes av faglærer med skriftlig tilbakemelding

 

Eksamen

Muntlig eksamen i gruppe.
Eksaminasjonen varer i ca. 30 minutter, og tar utgangspunkt i godkjent prosjektarbeid (Arena for utforskning). Intern sensur. Det gis individuell, gradert karakter. Det benyttes bokstavkarakterer A-F.

Studentgrupper som ikke består eller ikke tar eksamen til ordinær tid, kan ta ny/utsatt gruppeeksamen først året etter.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av studieleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 20. juni 2012.

Bae, B. (2009). "Rom for medvirkning? Om kvaliteter i samspillet mellom førskolelærere og barn", BARN, nr. 1. Kompendium.

Barnehagefolk nr 1, 2010 "Forskning om de yngste: http://dd.allkopi.no/dd/customer/barnehagefolk/01_2010_forskning_om_de_yngste/. Bok

Glaser, V(red.), Hoås Moen, K(red.), Mørreaunet, Sissel(red.) og Søbstad,F(red) Barnehagens grunnsteiner . Formålet med barnehagen. Universitetsforlaget. Kap. 11, 12 og 16.. Bok

Greve, A. (2009): Vennskap mellom små barn i barnehagen. Oslo: Pedagogisk Forum. Bok.

Johannesen, N. (2005): En-to-tre, småbarna er med. I Arneberg, P., Juell, E., Mørk, O. (red): Samtalen i barnehagen. N.W. Damm & Sønn, Oslo. Kompendium.

Johannesen, N. og Sandvik, N. (2008): Små barn og medvirkning - noen perspektiver. Halden: Cappelen Damm. Bok.

Johansson, E. (2002): Små barns etikk. Oslo: Pedagogisk Forum. Side 15-19, 33-130 og 197-206. Bok

Kolle, T. (2011) Danning er det nye ordet - men hva åpner det for? I Barnehagefolk nr.1 2011 Pedagogisk forum. Kompendium

Kolle, T., Larsen, AS. og Ulla, B. (2010) Pedagogisk dokumentasjon - inspirasjon til bevegelige praksiser. Bergen: Fagbokforlaget Kap. 3 og 9. Bok

Løkken, G. (2004): Toddlerkultur. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Bok

Sandvik, N. (2006): Temahefte om de minste barna i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Bok

Korsvoll, Tora (2008): Barn og barndom i velferdsstatens småbarnspedagogikk. Oslo Universitetsforlaget. (237-253). Kompendium.

Åberg, A. og Lenz Taguchi, H. (2006): Lyttende pedagogikk. Universitetsforlaget, Oslo. Del 2. Bok

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 02:48:56